Objasní nám prvý celovečerný maľovaný film pomocou umenia smrť najväčšieho maliara histórie? | S láskou Vincent RECENZIA

Písal sa deň 27. júla roku 1890, kedy sa vychudnutá postava tackala ospalou ulicou zahalenou súmrakom v malom francúzskom mestečku s názvom Auvers. Muž so sebou neniesol nič, ruky však prázdne nemal. Dlaňami si spínal čerstvú ranu od guľky, krv sa z brucha prúdom valila až na zem. Tento muž bol Vincent van Gogh, vtedy len málo známy maliar; dnes najznámejší umelec sveta. Jeho tragická smrť tajomstvom nebola, záhadným však zostal dôvod a spôsob, akým bol postrelený. S láskou Vincent rozpráva trúchlivý príbeh o konci skutočného príbehu.

Zdroj: film-o-holic.com

S láskou Vincent RECENZIA

Ešte pred tým, než sa ponorím do rozoberania filmu samotného, je mojou povinnosťou poukázať na neuveriteľne brilantné šialenstvo snímky S láskou Vincent (Loving Vincent). S prácami, ktoré trvali cez 7 rokov, režiséri Dorota Kobiela a Hugh Welchman napodobnili obrazy Vincenta van Gogha oproti zelenému plátnu. Potom najali 125 umelcov, ktorí na 853 plátien namaľovali 65 000 obrazov v štýle van Gogha. Výsledok pripomína jeden z najambicióznejších animovaných filmov namaľovaný najznámejším umelcom sveta. Aj keď vás dramaticky a štýlom rozprávania možno neosloví, ako prvé by ste mali vedieť, že ide o jeden z najkrajších počinov, ktoré som kedy videl. Venujme teda spoločne životu letmý pohľad cez cudzie oči a počúvajme pomocou obrazu.

Ručne maľované otváracie titulky predchádza van Goghov prejav „We cannot speak other than by our paintings.“ Už od samotnej 3-minútovej sekvencie sledujem neživú olejomaľbu, ktorá by akoby rozmýšľala sama za seba. Do hyper-zmyselného sveta, ako ho videl Vincent, sme vtiahnutí prakticky okamžite. Jeho krása je neuveriteľným spôsobom zosilená nádhernou hudbou Clinta Mansella. Tá dokonalo predstavuje a podporuje jedinečný štýl, ktorý sa nebojí oživiť ostro-žlté sako, intenzívne temné noci, divoké farby ale aj jemné pastely. Nadšenci umenia, či len ľudia, ktorí obdivujú krásu, majú na čo pozerať.

Zdroj: kurier.at

Inšpirovaný iným umelcom

Ako som niekde čítal, najlepší spôsob, ako príbeh opísať, je poukázať na jeho veľkú inšpiráciu iným umelcom – konkrétne poukázať na podobnosť s príbehom filmu Občan Kane (Orson Welles). S láskou Vincent sa odohráva rok potom, čo van Gogh podľa všetkého spáchal samovraždu. Prednosta poštového úradu vysiela svojho syna Armanda na cestu odovzdať van Goghov starý dopis jeho bratovi Theovi. Popri tom sa však len dozvie, že Theo už je tiež po smrti. Armand sa tak odhodlá a sám sa rozhodne preskúmať záhadu ohľadom Vincentovej smrti. Mladík nevedel pochopiť, čo by mohlo zdravého muža, ktorého sám poznal, dohnať až k samovražde.

V tomto čase na povrch najväčšmi vyjde podobnosť s príbehom filmu Občan Kane. Armand začne vyhľadávať tých, ktorí van Gogha poznali – a pýtať sa ich na jeho život aj smrť. Jeho dodávateľ farby, dcéra hostinského, u ktorého býval, osobný lekár, dcéra jeho doktora a majiteľ požičovne lodiek však rozprávajú veci, ktoré do seba nezapadajú. Všetci naokolo tak tvoria roztrieštený portrét, ktorý sa nikdy plne nevyjasní. Každý, kto Vincenta poznal, ho poznal inak, ako všetci ostatní. Pointou je fakt, že jediný spôsob, ako skutočne spoznať umelca, je pomocou jeho tvorby.

Zdroj: twitter.com

Práve tento detektívny-krimi príbeh, pomocou ktorého skúmame okolnosti Vincentovej smrti a života, ktorý ho k nej dohnal, je najmenej prepracovaným článkom snímky. Ambiciózne sa tvorcovia rozhodli pre svoj príbeh vytvoriť stovky umeleckých diel samých o sebe a zošiť ich dokopy, len aby rozprávali dej, ktorému chýba energia a forma.

Aj napriek všetkému hlboký a poetický

Aj keby sa tento film skladal len z dialógov, ktoré sú jeho najslabšou stránkou, mňa osobne by príbeh aj tak ani zďaleka nenudil. Hlavný pohon deja vytvárajú zväčša fiktívne konverzácie, ktoré sú občas len okrajovo založené na pravde. Z pohľadu životopisného filmu však S láskou Vincent nie je zavádzajúci ani tajnostkársky. Van Goghova samovražda bola od samotného začiatku faktom a príbeh nikdy nenaznačil, že umelec bol v skutočnosti zavraždený. Ukázal nám len, čo môže s človekom (Armandom) spraviť nepochopenie reality, že pre niektorých zdanlivo zdravý muž si vlastnou rukou siahol na život.

Zdroj: pinterest.com

Sám som to bral ako komentár hneď niekoľkých vecí. V prvom rade však dúfam, že aj ostatní diváci pochopili pointu Armandovej výpravy tak, že nikdy nemôžete vedieť, aký boj vedie cudzí človek vo vnútri. Osobne sa ma však dotkla myšlienka, ktorá, ako som si predstavoval, sa Armandovi mohla honiť hlavou. „Mohol by som sa sám stretnúť s nutkaním samovraždy, aj keď sa navonok zdám byť zdravým mužom?“ Vývojom 95-minútového príbehu som si nemohol pomôcť, len si stále predstavovať, ako sa Armand vzďaľuje od ľudskosti, len aby sa napokon obrátil na jej samotné jadro. Na pozadí popri všetkom potichu hrá smútočná hudba Vincentovho umučeného života, pričom práve ona je začiatkom aj koncom.

65 000-násobné umelecké dielo na plátne

Od ručne-maľovaných otváracích tituliek až po záverečné kreatívne informatívne listovanie Vincentovou tvorbou som hodinu aj pol sedel duševne fascinovaný týmto nádherne a predovšetkým delikátne vytvoreným filmom. Pohľad na živé olejomaľby, ktoré sa neuveriteľne podobajú na obrazy samotného van Gogha, je vskutku úchvatný a unikátny. Niečo podobné som v takomto merítku a s takouto precíznosťou ešte nikdy nevidel. Obraz, ktorý sa nachádza na plátne (ľudia, dážď, oheň, dym, hĺbka prírody) nie je nikdy statický – ani keď sa pohľad či subjekty/objekty práve nehýbu. Pohyby štetcom sú vidieť na každej z 12 snímok za sekundu, čo vzhľadu dodáva absolútne fenomenálny nádych a dynamiku. Práve mierne mihotanie obrazu sa zaslúži o to, že do filmu ste tak prekvapivo ľahko vtiahnutý.

Zdroj: awn.com

Absolútne magický výsledok – skutočný div filmového umenia – ma ohromil nejedenkrát. Najviac som si však zapamätal dva konkrétne momenty, ktoré si ma ľahko navždy získali. Prvým z nich bol neuveriteľne dynamický „záber“ na chaoticky letiacu vranu, ktorá akoby nevedela, ktorou cestou života sa vydať. Vôbec by ma nenapadlo, že film vytvorený len z ručných malieb môže byť tak živý a čarovný – hlavne keď sa uhoľ nášho pohľadu z vrany otočil nižšie a „preletel“ cez úzku ulicu. Hĺbka v obrazoch ešte nikdy nebola tak predstaviteľná, ako v scéne tejto a veľkému množstvu jej podobných scén.

Sekvencia, kedy sme sa dozvedeli konkrétne okolnosti Vincentovej smrti a následne sme ju spolu s ním prežili, je neskutočne silná a plná emócií. Nádherný čiernobiely záber na dychberúcu čiernobielu kompozíciu, kedy pri umierajúcom van Goghovi sedí jeho brat Theo, prekypuje trpkou krásou. Pocitov sa v tomto momente zmocní hudobný skladateľ Clint Mansell, ktorého perfektne vhodná a atmosférická hudba doženie vyvrcholenie ku realite, realizácii a následne rýchlemu koncu.

Zdroj: gazeta.pl

Animovaný film S láskou Vincent (Loving Vincent) je jedným z najambicióznejších a najnádhernejších filmov posledného obdobia. Pokiaľ ste nadšenec umenia akejkoľvek formy, alebo len človek, ktorý rád cíti a rozmýšľa, každý z 65 000 obrazov vás nadchne. Dopomôže vám k tomu neuveriteľne mocná a krásna hudba, ktorá zmyselný svet dáva do pohybu. Aj napriek nedostatkom v rozprávaní príbehu ide o dej s hlbokými myšlienkami – aj keď predstavených pomocou fikcie – ktoré vás v konečnom dôsledku posunú o niečo bližšie k pochopeniu umeleckého génia Vincenta van Gogha. Z mnohých dôvodov dostáva film S láskou Vincent hodnotenie 9/10.