Kradnúci, chlastajúci a šukajúci Santa je späť! | Santa je stále úchyl (recenzia)

Aj po trinástich rokoch, Santa je stále úchyl!

Bad Santa, v preklade Santa je úchyl, sa po veľmi dlhom čase vrátil na strieborné plátno. Bol to film, ktorý sa stal automatickou vianočnou klasikou a nikto nevie ako, ani prečo. Čo si však osobne pamätám je, že sranda to bola obrovská a príbeh bol skvelo zvládnutý. Než sa teda pustím do recenzie dvojky, chcem aby ste vedeli, že prvý diel je u mňa silných 8/10. Jednotka mala humor, ktorý sa často nevidí a rozhodne nie je pre každého, no a spojením s dobrým dejom a hraním, vznikol perfektný film. Ako teda dopadlo pokračovanie?

Keďže od prvého filmu ubehlo už 13 rokov, scenár sa tomu musel prispôsobiť. Z našeho hlavného „hrdinu“ sa opäť stal ten hnusák, čo kašle na život. Malý chlapec z prvého dielu, sa ho však vôbec nechce vzdať a pravidelne ho navštevuje. Že sa k nemu ale stále vracia, to problém nie je. Problém nastáva, ak sa z minulosti ozve ešte niekto. Starý „priateľ“ ktorý opäť dostal dobrý tip, a k uskutočneniu akcie potrebuje Santu. Pre chlapa bez života to už predsa horšie byť nemôže, teda až do momentu, keď zistí, že musí spolupracovať s najhorším človekom na svete. Jeho matkou!

Premisia tohoto filmu je úplne jasná. Vyťažiť na úspešnej značke, ktorú vytvoril predchodca. Ako však vieme, takéto nepotrebné pokračovania len kazia povesť zmieneným predchodcom. Či zlyhá humor, príbeh alebo réžia, to už je pre každý film osobitné. Dokázal sa teda tento film vymotať spod kliatby nad pokračovaniami komédií? Bohužiaľ nie. Je to však úplne fiasko? Ani nie. Čo teda z tohoto filmu nakoniec vzniklo? Najlepšie bude, ak poviem, že film dopadol trošku lepšie než som čakal.

Začnem hercami. Tí sú dôvod, prečo tento film vidieť. Vieme, že nechceme vidieť hlúpy film, no hlavne nechceme vidieť postavy z donútenia. Toho sa chvalabohu nedočkáme. Všetci herci, čo sa vrátili do svojich rolí, hrali výborne. Billy Bob Thornton je opäť vo svojej roli úžasný. Najlepší komický talent nám však priniesol Brett Kelly. Z neho je už dospelý chlap, no jeho talent z detstva v sebe stále má. Pre mňa sa opäť jeho vzťah so Santom stal tým najlepším v tomto filme a ak chcete len zaspomínať, tento film to ponúkne.

Ďalej sa vrátil Tony Cox ako bývalý priateľ trpaslík. Neviem ako vám, v prvom dieli mi pripadal v pohode, nevynikol a ani to nezbabral. Rovnako to o ňom pre mňa platí aj v druhom dieli. Zahral čo mal, no tak ako som sa na ňom nesmial v prvom dieli, tak sa nesmejem ani teraz. Pôvodné trio teda ostalo ako malo, škoda že sa nevrátila aj Lauren Graham. Čo teda povedať o nových hercoch? Kathy Bates hrala matku ako mala, pre mňa však tak ako Cox vtipná nebola. Christina Hendricks a Jenny Zigirino hrajú super, hlavne Hendricks je skvelá náhrada za Graham.

Ako už môžete tušiť, z filmu som nadšený nevyšiel, no prekvapivo sklamanie neprišlo 100% zo scenára. Ak zhodnotím dej a réžiu, tak nedopadlo tak katastrofálne ako som myslel. Film skvelo preskúmáva hlavnú postavu. Opäť sme v duši Santu a sami nevieme, čo by sme na jeho mieste robili. Film pre hlavného hrdinu ponúka skvelé prekážky, ktoré Santu skvelo ovplyvňujú. Takže celkový problém teda nenastal v „zlom“ deji, no v humore.

Akoby sa scenáristi snažili urobiť dobrý príbeh a popritom zabudli na humor. Ten sa naozaj len opakoval, každá postava hovorila na druhú to isté a vtipné to nebolo ani po prvýkrát. Kde je tá absurdnosť deja, ktorá vyznela humorne? Pár scén tam bolo, no len pár. No a zrovna o túto „dobrú“ humornú zložku sa postaral len náš „malý“ chlapec. Vychváli som ho už vyššie, takže opakovať sa tu nechcem. No pre mňa sa jednalo o najvtipnejšiu postavu.

Jeho chémia so Santom opäť úžasná, no nedochádza až k takým vtipným momentom ako v jednotke. Ako hovorím, scenár nám ukázal len veľmi slabý humor a je len málo častí, ktoré boli vtipné. To je prosím pekne taká smola. Viem si predstaviť kopu vtipov, ktoré sa v daných scénach mohli urobiť. Veľmi veľká smola, že sa tak nestalo. Komédia, ktorá stojí na nevtipnosti vtipných postáv.

Po technickej stránke je film urobený super, niektoré strihy boli opäť originálne ako v minulosti. V tomto filme sa však ani nedočkáme momentov, ktoré z jednotky robili výnimočnú. Scény, pri ktorých buď hrajú klasické vianočné pesničky, alebo klasická orchestrálna hudba, tu nie sú. Kam to zmizlo? Otázka by asi mala byť, s kým to zmizlo. Režisér Mark Waters si to teda urobil po svojom, čo bola veľká škoda.

Myslím, že to je aj všetko, čo o filme povedať. Som sklamaný, že film mal veľký priestor na vyniknutie, alebo aspoň zopakovanie toho, čo fungovalo minule a nevyužil to. Chvalabohu si film nájde čas, na vyzdvihnutie pár emocionálnych aj vtipných momentov (ktoré aj naozaj stoja za to) no je ich málo. Technicky je to super, herecky rovnako, príbeh je na pokračovanie dobrý, preto fakt ostáva otázka, prečo film nebol aj vtipný? Celkové zhrnutie. Komédia mala byť vtipná, no bola len úsmevná, pričom na vtipnosť dostala väčšie šance, než sme tu v posledných rokoch videli. Premárnená šanca, ktorá však filmu nerobí až takú škodu, ako si možno myslíte, že urobí. 5/10

Súhlasíte s našou recenziou? Videli ste film? Podelte sa s nami o vaše názory v komentároch.

Zdroje obrázkov: cineworld.com; film.ru; birthmoviesdeath.com; variety.com