Ako dopadla prvá ázijská marvelovka? | Shang-Chi: Legenda o desiatich prsteňoch RECENZIA

Oliver Kohár
Oliver Kohár
Večný študent kinematografie... aj jej obskúrnych zákutí.

Shang-Chi: Legenda o desiatich prsteňoch RECENZIA

Shang-Chi: Legenda o desiatich prsteňoch RECENZIA – Kto by to bol povedal, že sa po prvom Iron Manovi dostaneme až do tejto fázy. 4. fázy, v ktorej dostanú priestor postavy komiksov spoločnosti Marvel, ako práve Shang-Chi. Komiksový nerdi by pred 10 rokmi ani v najdivokejších snoch nedúfali, že sa dočkáme tohto filmu. A ešte v tak veľkolepom merítku.

Film režíroval Destin Daniel Cretton a v roli titulného Shang-Chiho sa ukázal Simu Liu, ktorého obklopili hviezdy ázijskej kinematografie, o ktorých by som si nikdy nepomyslel, že ich uvidím v Marvel filme – Tony Leung Chiu-wai a Michelle Yeoh. Marvel opäť rozšíril svoj filmový svet a predstavil snímku, pri ktorej sa budú baviť nie len skalní fanúšikovia superhrdinov.

Shang-Chi recenzia
Zdroj: cdn.vox-cdn.com

Legenda o desiatich prsteňoch

Shaun (Simu Liu) sa pokúša žiť normálny život, avšak hlboko vo vnútri si uvedomuje, že ho jeho minulosť skôr či neskôr dobehne a bude ju musieť konfrontovať. Jeho skutočné meno je Shang-Chi, syn mocného Xu Wenwu (Tony Leung Chiu-wai), ktorého sa obávajú aj pod prezývkou Mandarin. Mandarin je nositeľom záhadných desiatich prsteňov, ktoré mu dodávajú večný život a obrovskú silu.

Na čele tajnej organizácie manipuluje históriu už niekoľko tisíc rokov. Shang-Chi je s ním po desiatich rokoch pokoja zatiahnutý opäť do konfliktu. Avšak tentokrát nie je v stávke len ich otcovsko-synovský vzťah, ale aj osud celého sveta. Spolu so svojou sestrou Xialing (Meng’er Zhang) a svojskou kamarátkou Katy (Awkwafina) sa budú musieť proti nemu postaviť.

Shang-Chi recenzia
Zdroj: indiewire.com

Veľkolepé ázijské fantasy

Shang-Chi: Legenda o desiatich prsteňoch pôsobí popri ostatných „marvelovkách“ veľmi sviežim dojmom, čo je dôsledkom faktu, že s ostatnými filmami takmer vôbec nesúvisí. Nebyť pár „cameo“ rolí, Shang-Chi by úplne bez problémov fungoval samostatne, ako vysokorozpočtové ázijské fantasy so všetkým, čo k tomu patrí. Bojové umenia, osudové konflikty, zaujímavá mytológia a nadprirodzené bytosti.

Avšak Shang-Chi súčasťou Marvel univerza je, a zaujímavo ho týmito aspektmi rozširuje. Prostredím sa síce film výrazne líši od ostatných superhrdinských počinov, avšak tón ostáva rovnaký. Opäť dostaneme v jednom filme všetko – akciu, napätie, drámu, komédiu a romantiku. Film sa môže pýšiť zatiaľ diskutabilne najlepšími akčnými scénami, aké sme zatiaľ mohli v Marvel filmoch vidieť. Ich jediná nevýhoda je, že je ich až príliš veľa a tak trochu stratia svoju výnimočnosť a údernosť.

Shang-Chi má výborne rozohraný konflikt ústredných postáv. Po dlhšom čase sa dočkáme v Marvel filme ďalšieho zaujímavého záporáka s tvárou charizmatického Tonyho Leung Chiu-waia. Ten je zďaleka najlepšou postavou vo filme. Neviem, či je to nový trend 4. fázy Marvelu, ale už pri Black Widow som vnímal, že sa hlavná postava v týchto filmoch trochu stráca. V príbehu je jednoducho príliš veľa postáv. Samotný Shang-Chi sa tak stane vo väčšine momentoch „len tou ďalšou“ postavou, čo je trochu škoda.

Tony Leung Chiu-wai ako Wenwu
Zdroj: hindustantimes.com

Trochu iná komiksovka

Rozumiem, že to tak je pravdepodobne aj v komiksoch, ale prítomnosť Shang-Chiho sestry mu taktiež dosť uberá na výnimočnosti. V príbehu sú v podstate rovnako dôležití. Vo filme sa taktiež objaví jeden utajovaný herec, ktorého meno nebudem prezrádzať, iba poviem, že ma to príjemne pobavilo. Audiovizuálne ide o marvelovský vysoký štandard až na pár znepokojivo nedokončene vyzerajúcich efektov. Avšak nie je ich tak veľa, aby to bol reálny problém.

Shang-Chi: Legenda o desiatich prsteňoch má prekvapujúco veľmi silný tretí akt, ktorý býva často najmenej zaujímavou časťou marveloviek. Dočkáme sa úžasného finále v mýtickej zemi Ta-Lo plnej nádherných bytostí. Ich dizajny boli mojim najobľúbenejším aspektom celého filmu. Finálny „CGI nonsens“ bol v tomto prípade vkusný a zábavný.

Ako negatívum vnímam veľmi generické, v niektorých momentoch až videoherné rozprávanie príbehu. Postavy sa musia zakaždým dostať z bodu A do bodu B. Jediné, čo ich od ich cieľa delí, je akčná scéna. Akonáhle dorazia do bodu B, prichádza expozícia a proces sa opakuje. Akcia, expozícia, akcia, expozícia, akcia… Film začne mať zaujímavejšiu stavbu až v druhej polovici.

Shang-Chi recenzia
Zdroj: cnbcfm.com

Shang-Chi RECENZIA – Zhrnutie

Shang-Chi: Legenda o desiatich prsteňoch je najlepšou „marvelovkou“ od Avengers: Infinity War. Film pôsobí sviežo, má výborné akčné scény, zaujímavú zápornú postavu a úžasné finále. Snímka funguje aj samostatne, ako veľkolepé ázijské fantasy. Marvel opäť rozšíril svoje univerzum a dokazuje, že Endgame nebol kreatívnym koncom. Práve naopak, tvorcovia budú po ságe Avengerov donútení oprášiť menej známe a o to viac zaujímavé príbehy, akým bol práve aj Shang-Chi. 8,5/10.