Podarilo sa štúdiu DC prekonať Marvel pomocou humoru? | Shazam! RECENZIA

Filmové univerzum DC na tom nebolo najlepšie už od čias po Mužovi z ocele, ktorý sa divákom prevažne páčil. Odvtedy to bol samý prešľap, pričom fanúšikovia komiksov ostali zhrození po tímovke Justice League, ktorá nesiahala ani po členky Avengerom spred piatich rokov. Žeby však DC v ďalších filmoch konečne objavilo svoju silnú stránku? Dnes si povieme, či a ako tento film pozmenil celú budúcnosť tohto univerza – toto je naša Shazam! RECENZIA.

Shazam trailer
Zdroj: reddit.com

Shazam! RECENZIA

Billy Batson je takmer obyčajný 14-ročný chlapec, ktorý utiekol od každej pestúnskej rodiny, ktorá sa ho snažila adoptovať. Ako sa však ukáže, je jedinou šancou starého mocného čarodeja, ktorý už viac nevládze udržať na uzde tzv. Sedem smrteľných hriechov. Billy teda prevezme jeho moc – vysloveným „toho“ slova sa dokáže premeniť na svoju verziu maximálneho potenciálu, čím získa schopnosti, ktoré sa vyrovnajú aj Supermanovi. Dokáže tento mladý chlapec svojim čistým srdcom prekonať omnoho silnejšieho a skúsenejšieho Dr. Thaddeusa Sivana?

Superhrdinský príbeh ako vyšitý… Práve tým by som chcel recenziu na film Shazam! začať. Štúdio DC totižto nespravilo nič revolučné, keďže príbeh, kedy ten správny človek z ničoho nič získa ohromnú moc, sme videli už mnohokrát. Tentokrát je to však predsa len niečím iné. Do klasického príbehu totižto tvorcovia rozosiali úžasné vedľajšie postavy, zábavné momenty zžitia sa s rolou hrdinu a veľmi silné emócie. Shazam! teda nie je nový koncept, no pôsobí sviežo a moderne.

shazam recenzia
Zdroj: clture.org

Rodina nadovšetko?

Novinka má pre niektorých prekvapivú dĺžku 131 minút, keďže príbeh nie je nič špeciálne. Samozrejme, o kúsok mohla byť pokojne skrátená, no nie je to žiadna katastrofa. Čomu sa teda tieto minúty venujú? Nuž, je toho dosť veľa, avšak najpodstatnejší je srdcervúci príbeh o rodine. Ten je základom a slúži ako odrážacia plocha pre všetky ostatné aspekty deja.

Veľmi ma potešilo, že hlavný hrdina aj hlavný antagonista majú rovnaké paralely v ich príbehu. Billy je sirota, ktorý túži nájsť svoju rodinu, zatiaľ čo Thaddeus rodinu má, no lepšie by mu bolo bez nej. Nie je to teda také obyčajné „ja som dobrý, ty si zlý – poďme sa biť,“ ale má to väčší emocionálny dopad. Obzvlášť Billy si prechádza viacerými ťažkými chvíľami, v ktorých sa nemôže spoľahnúť ani na moc starovekých bohov. S otázkami rodiny sa musí vysporiadať sám, čo do superhrdinského žánru pasuje dokonalo.

trailer na film SHAZAM
Zdroj: youtube.com

Billyho superschopnosti

Keď Billy vykríkne slovo SHAZAM, získa múdrosť Šalamúna, silu Herakla, výdrž Atlasa, moc Dia (Zeus), odvahu Achillesa a rýchlosť Merkúra. Nemyslite si však, že sa premení na niekoho iného. Aj keď jeho supersilnú verziu zobrazuje fantastický herec Zachary Levi, vnútri je to stále ten istý 14-ročný chlapec. Z tohto faktu pramenia úžasne vtipné situácie a realistické príležitosti, ktoré by chcel mladý tínedžer v tele dospeláka využiť.

Omnoho dôležitejšie je už však tento koncept z komiksov geniálny symbolikou a otázkami, ktoré vzbúdza. Čo by ste robili vy, ak by ste sa z nenápadného sirotu, ktorý sa vyhýba cudzím pohľadom, premenili na mocného hrdinu? Musíte pomáhať ostatným, aj keď ste si tú silu neželali? Sem by sa hodila ikonická veta strýka Bena z konkurenčného Marvelu, no Shazam! dokazuje, že to už viac nebude potrebné. Tieto štúdiá spolu už dávnejšie prestali súťažiť – miesto toho si každé hľadá vlastný štýl, ktorý DC tentokrát trafilo po hlavičke.

shazam recenzia
Zdroj: sciencefiction.com

DC Comics to konečne dokázali?

Nie, nie je to prehnaný pozitivizmus. Ako každý pravý fanúšik filmov, ani ja neželám žiadnemu štúdiu či filmárovi, aby ich počiny zlyhávali. Veľmi ma preto teší, že DC konečne objavilo svoju hraciu plochu. Shazam! mieša primitívny aj inteligentný humor, veľmi silné emócie a základné otázky o roli superhrdinu, čím prináša skvelý zážitok. Ešte stále tu nie je reč o rozsiahlych príbehoch naprieč viacerými filmami či tímovkami, no sólovky má štúdio oficiálne v hrsti.

Shazam! je dokonalý úvod ikonického hrdinu, ktorý bude veľkým ťahačom v budúcnosti štúdia. Z pohľadu divákov sa môžeme tešiť, keďže takmer každý aspekt filmu je skvelo zvládnutý. V skratke ide o starý dobrý recept superhrdinského príbehu, no na vyššej úrovni.

Zdroj: geektyrant.com

Spracovanie a herci

Novinka sa vydarila aj z hľadiska filmového spracovania. Tzv. „production value“ je až na pár výnimiek skvelý, vizuálny štýl filmu je taktiež usmernený a akčné scény sú natočené tak, že vás z nich veľmi nebolí hlava. Čo viac si pri komediálnej komiksovke priať? No predsa fantastické postavy, ktoré stvárnia podobne dobrí herci!

Zachary Levi je proste úžasný. Billy (Asher Angel) je v koži svojej dospelej verzie omnoho sebavedomejší, no Levi stále dokázal zachytiť osobnosť mladého chlapca, ktorý absolútne netuší, ako sa s tým vysporiadať. Postava titulného hrdinu je okrem toho skvelo napísaná, keďže od začiatku do konca príbehu si prejde veľkými morálnymi zmenami – znova, čo viac si priať? Dopĺňajú ho už len noví súrodenci, z ktorých najviac zaujal Freddy (Jack Dylan Grazer).

Zaujímavosti o filme Shazam
Zdroj: pursuenews.com

Shazam! síce neprekvapuje samotným príbehom, ale príjemným spôsobom sa vyhýba sklamaniu. Je skvelé vidieť, že štúdio DC konečne zvládlo vtipnú akčnú jazdu, aká má byť. Novinku budete vďaka roztrúseným vtipným momentom sledovať s veľkým úškrnom na tvári, no vo viacerých chvíľach sa vám do očí budú tlačiť slzy. Nevyhýba sa síce ohraným klišé scenáru či prestrelenému finále, no chváli sa úžasnými postavami, filmárčinou a hereckými výkonmi. Vďaka tomu film Shazam! získava hodnotenie 8/10.