Poctivé české peklo alebo nečakaný komediálny hit? | Shoky & Morthy: Posledná veľká akcia RECENZIA

Shoky a Morthy: Posledná veľká akcia RECENZIA

Štěpána Kozuba a všeobecne ľudí okolo Divadla Mír mám nesmierne rád. Či už ide o ich projekt sKORO NA mizině, nespočetné množstvo vtipných YouTube videí, prípadne samotnú divadelnú tvorbu. Posledné zmienené som mal možnosť vidieť (zatiaľ) iba zo záznamov. Najmä preto som zbystril pozornosť v momente, keď som sa dozvedel, že práve v dnes preberanom projekte má Kozub prsty. A tak som si zašiel do kina na Shoky a Morthy: Posledná veľká akcia a tým pádom mohla vzniknúť recenzia svojskej komédie, ktorá humorom útočí na YouTube trendy.

Kozuba považujem za najväčší talent súčasnej českej kinematografie a som rád, že za posledný rok aj pol zaznamenal obrovský fanúšikovský vzostup. Pozornosť si nepochybne zaslúži a takisto aj väčšina projektov, kde sa objaví. Budem úprimný a poviem, že ak by sa v Shoky a Morthy neobjavoval, zrejme by som filmu nedal šancu.

Každopádne, pod týmto projektom podpísaný je a ja som za to veľmi rád, keďže ide o svieži žánrový film, aký tu nebol už poriadne dlhú dobu. Vlastne, nebol tu asi nikdy. Nie v takejto podobe. Nie takto zábavný. A nie takto funkčne vystavaný.

Shoky & Morthy: Posledná veľká akcia RECENZIA
Zdroj: magicbox.sk

YouTube duo na stope krvilačného ducha

Shoky a Morthy je filmové YouTube duo, ktoré sa primárne venuje prankom. A to skutočne násilným prankom. Tieto žartíky majú spravidla zahrňovať brutalitu, strach alebo podobné morbídnosti. Ostatne, podľa samotných postáv musíte na tejto zábavnej platforme šokovať, keďže bez toho úspech nezískate. Jeden z internetových žartíkov ale skončí nepríjemným nešťastím a ikonické duo sa na čas rozpadne.

Po nejakej dobe sa ale obaja aktéri dávajú opäť dokopy a rozhodnú sa prísť s úplne posledným videom. Akýmsi dokumentom o krvavej neveste, ktorá sa niekde v Čechách objavuje nočným pútnikom na cestách. Ako to dopadne a skutočne ide o polonahého ducha pobehujúceho naprieč temnými lesmi? To sa dozviete v momente, keď sa rozhodnete ísť s týmto duom na jedno nekonvenčné dobrodružstvo naprieč niekoľkými odlišnými žánrami.

Zdroj: magicbox.sk

Šikovné autorské pero

Scenáristicky je to skvelá práca. Musíte sa ale pripraviť na to, že v určitom zmysle nejde o dospelý writing. Príbeh a spôsob jeho formovania podlieha naratívnym štandardom bláznivých teen komédií ako Superbad. Za zmienku by stála aj fantastická záležitosť z českých lúk a hájov Párty Hárd (ak by vás zaujímala obdobná žánrová práca). V praxi to znamená, že ide o absolútnu kreatívnu smršť, ktorá pracuje s viacerými umne vystavanými vrstvami. Od hororu, cez romantickú linku, až po komediálny motív, ktorý vychádza nielen z dialógových prestreliek, ale aj satirizovania prízemného YouTube obsahu, čo ale miestami prechádza do priznaného citovania.

Je to pomerne zvláštny mix, ktorý je ale vo výsledku chutný, minimálne pre mladú generáciu. Tá, ostatne, tematike rozumie a nestratí sa v nej. Niekto by mohol označiť príbeh filmu a aj jeho ústredné charaktery adjektívnom hlúpy, no ide o autorský zámer. A to bez akýchkoľvek debát. Ak by som pritom mal opäť vybrať film na priamu komparáciu, použil by som už zmienený Superbad. Žánrovo prízemnejšia záležitosť, ktorá však je v rámci mantinelov svojich možností chytrá, kreatívna a nadmieru zábavná. A Shoky a Morthy sú rovnakí, aspoň podľa môjho názoru.

Pochopiteľne, nie všetko funguje rovnako dobre. Občas autori narazia na slepé miesto, logickú chybu alebo charakterové mostíky, ktoré vyznievajú vykonštruovane. Napriek tomu sa ale budete baviť. Neraz dokonca zostanete prekvapení, kam sa celé to spirituálne pátranie uberie a ako to vo finále autori uzavrú. A bez toho, aby som vám kazil zážitok nežiadaným spoilerom napíšem, že minimálne záverečný gore fest i jeho sviežosť by som v úplnom zárodku príbehu nečakal.

Jakub Štáfek a Štěpán Kozub
Zdroj: magicbox.sk

Na pleciach Štěpána

Kozub to celé herecky vedie a svojím autentickým dialektom prehrá úplne každého. A to bez výnimky. Nestíha mu v zásade nikto. Ani Štáfek a dokonca ani Magnusek, ktorý je úplne fantastický (touto úlohou si súčasne vykúpil strašnú trilógiu Bastardi). Komika je primárne založená na interakciách medzi postavami, takže sa môžete pripraviť na ostrý slovný humor a zábavné vetné obraty, pričom tým nechýba dynamika ani pomyselný ťah na bránu.

Najväčšmi Kozubovu silu i podstatu cítiť v momentoch, keď tam nie je. Jeho absencia je evidentná a humor ide výrazne dole. Niežeby by ste sa bez jeho postavy nedokázali zabaviť, avšak smejete sa rozhodne menej ako v situáciách, kedy je na scéne. Veľký problém to však nie je, nakoľko vo filme (kvôli oblúku zápletky) chýba iba zhruba pätnásť minút.

Záverom by sa patrilo vzdať hold aj režisérovi Andymu Fehu, ktorý zvláda dynamiku a prechádzanie z jedného žánrového protipólu na druhý. Hororové momenty sú desivé, humor baví a ak to má disponovať atmosférou, cítiť ju. Film vyzerá moderne, je prezentovaný dynamicky, avšak nie povrchne, čiže neskĺzne medzi to z čoho si počas celej minutáže sám uťahuje (YouTube videá). Skutočne, klobúčik dole a veľká pochvala za kvalitne odvedenú prácu.

Zdroj: magicbox.sk

Dovidenia pri dvojke

Dobrodružstvo, ktorým si prejde sympatické duo Shoky a Morthy nie je tak úplne typickou českou komédiou, čo sa vám, ostatne, snažila, povedať už moja textová recenzia. Kozub, Štáfek a Fehu sú relatívne inovatívni a v ich počine sa lemuje vyložená satira s pomerne doslovným napodobňovaním (Magnuskova postava je v zásade náš starý dobrý Jarda), ktoré je obohatené o výborné vzájomné interakcie jednotlivých karikatúr.

Je to funkčne vystavané, dobre napísané, avšak súčasne zrejme absolútne nevhodné pre generácie, ktoré sú nepobozkané fenoménom YouTube. A taktiež nepobozkané niektorými bizarnými úkazmi, ktoré v ňom vieme nájsť. Aby som ale bol fér, je cítiť, že Fehu v pozícii hlavného scenáristu má isté skúsenosti s takzvanou „rakovinou“ YouTube, avšak v takejto podobe to vyzerá, že sa už pár rokov na trendy nepozrel. Dnes to predsa len funguje trochu inak, čím Shoky a Morthy mierne strácajú na aktuálnosti, modernosti a snímku tak nemožno považovať za satirické zrkadlo terajšej internetovej spoločnosti.

Priestor tu ale samozrejme je. Koniec koncov, sami autori lákajú na pokračovanie, ktorého sa (dúfam) v budúcnosti dočkáme a pôjde v obdobnom duchu. Napriek všetkému si totiž myslím, že ide o jedinečný úkaz medzi českou kinematografiou a súčasne jeden z najoriginálnejších projektov poslednej doby. Nie prvoplánový, zábavný a celkovo to vyzerá tak, že si všetci zúčastnení nakrúcanie mimoriadne užili. A ja som si užil pozeranie chutného výsledku. Shoky a Morthy preto končia pozitívne a naša recenzia je uzavretá výsledným hodnotením 7/10.