15 rokov na plátne, alebo keď sa štúdio rozhodne zakročiť | Spider-Man 3 (retro-recenzia)

Hovorí sa o ňom ako o veľkom komiksovom sklamaní! Ako to teda je po 10 rokoch od vydania?

Čakalo sa tri roky, kým sa fanúšikovia Raimiho Spider-Manovej série dozvedeli, čo bude ich obľúbený hrdina robiť ďalej. Štúdio po dvoch parádnych kúskoch už vedelo, že trojka musí byť poriadna. No a bohužiaľ, uvedomili si to až moc. Z vtedy najočakávanejšieho filmu urobili blockbuster, ktorý v očiach fanúšikov naozaj pohorel. Ako to však je po 10 rokoch od vydania?

V predošlých dvoch recenziách som nejako extra hlboko do filmov ísť nechcel. Tu sa budem snažiť o to isté, avšak, vybehneme trošku z filmového plátna. Viete ako sa dnes točia komiksovky. Štúdiá dokážu zbabrať veľa projektov rôznym zasahovaním do procesu, no a Spider-Man 3 sa bohužiaľ môže prihlásiť ako jeden z prvých. Ak sledujete filmy a snažíte sa ich študovať, v niektorých momentoch dokážete vycítiť, kedy tam niečo byť malo a kedy zase nie.

Spider-Man 3 má veľmi veľa takýchto momentov, a priznám sa vám, do včerajšieho znovupozretia som o nich nemal ani tušenia. Samozrejme, videl som recenzie, no keďže som film sledoval najmä ako malý, chyby v ňom pre mňa neexistovali. Bohužiaľ, sú tam, a tento film si titul „komiksového sklamania“ naozaj zaslúži. A priznám sa, mňa to veľmi naštvalo.

Je Spider-Man 3 naozaj taký zlý, ako sa o ňom hovorí?
Je Spider-Man 3 naozaj taký zlý, ako sa o ňom hovorí?; Zdroj: youtube.com

Takže, máme 2 perfektné filmy, do trojky môžeme dať peniaze. Máme nové technológie, ideme na to. Raimi sa vracia, a je to dobre, pretože on jediný dokázal ako-tak ukočírovať to, čo sa nakoniec objavilo na plátne. Čo je totižto najväčší problém filmu? Možno vám odpovie táto veta: Scenáristi chceli urobiť 2 filmy, nie jeden. Viete čo to znamená? Presne tak, toto je obrovský neporiadok na plátne (za 258 miliónov!)

Príčina

Teraz už ste možno trochu v rozpakoch. Túto recenziu nezačínam ako pri predošlých dvoch. Začínam s tým zlým, ale nebojte sa. Vďaka Raimimu, sa z tohto filmu nestal Batman a Robin, ani nič podobné. Treba si ho však zaradiť do inej kategórie. Zatiaľ čo prvé dva filmy si držia miesto v kategórii „skvelý film“, tretí diel patrí do kategórie „blockbuster“. Takto sa k nemu totižto štúdio správalo, no a to sme nakoniec dostali.

Ideme teda na to. Ako som vravel, scenáristi chceli dvoj-diel. Štúdio povedalo nie a všetko natrepali do 139 minút. No a prosím pekne, ak sa vám nasledujúce riadky nebudú zdať ako „je tam toho moc“, tak si ten film naozaj musíte pozrieť znova aj vy. V 139 minútach totižto sledujeme: Harryho nenávisť proti Petrovi (zúčtovanie dvoch filmov, premena na Green Goblina jr.), prerobenie príbehu o zabití strýka Bena, Sandmana a jeho origin príbeh, Petrov vzťah s Mary Jane (chce si ju vziať), Mary Jane, ktorú život totálne zhadzuje (utešenie u Harryho), Parkerove zápasenie proti Eddiemu Brockovi, Gwen Stacy ktorá sa vmieša do vzťahu Petra s Mary Jane (dokonca je zamotaná s Brockom) no a ešte k tomu sa na Spider-Mana nalepí v polke filmu symbiot, ktorý zmení celú postavu Petra Parkera (ktorý vďaka tomu začne všetky predošlé momenty riešiť úplne inak). Zabudol som niečo? Ou jasné, Venom (opakujem, VENOM!) sa objaví na posledných 20 minút!

Spider-Man 3 mal byť rozdelený na dve časti, výsledok je prepchatý neporiadok!
Spider-Man 3 mal byť rozdelený na dve časti, výsledok je prepchatý neporiadok!; Zdroj: pinterest.com

Blockbuster miesto dobrého filmu!

Ak vám teda niekto povie, že sa v tom filme predsa toho až tak moc nedeje, prečítajte mu v kľude tento odstavec. Všetky tieto vymenované veci však ešte ako tak fungujú do prvej polovice filmu. Po nej sa film začína strihať až tak moc, že už neviete, kto s kým hovorí. To čo však „chválim“ je, že sa Raimi predsa len nedokázal zamotať a v podstate je každá z vymenovaných vecí ukončená. No čo z toho, keď všetko bolo vybavené do piatich minút.

Tento film sa dokonca ani nevyhol klišovitým, v tomto prípade až otrasne hlúpym momentom. A to už naozaj neviem, kto za to mohol. Jeden recenzent to povedal presne a ja sa s ním plne stotožňujem: „V tom štábe chýbal človek, ktorý by vás chytil za rameno a povedal, toto je hlúposť“. Ale, štúdio chcelo blockbuster, tak nech sa páči majú ho tu.

Nechcel som byť na tento film zlý, no musím. Pozrite si recenziu na dvojku. Chválil som úžasný spôsob metafory Spider-Manovho charakteru. V tomto filme je správa pre divákov asi taká, že zlosť nám nepomôže riešiť problémy (?). Čo je fajn, ak ste takúto správu v superhrdinskom filme ešte nepočuli. Celkovo je však dej filmu naozaj nudný, Petrove snaženie sa o Mary Jane začína byť ohraté.

Fajn blockbuster, nie dobrý film
Fajn blockbuster, nie dobrý film; Zdroj: youngcinemabuffs.files.wordpress.com

A to prosím pekne Kirsten Dunst v tomto filme vôbec nie je zlá. Zo všetkých troch filmov bola najlepšia práve tu. Pôsobila vyspelo a nesprávala sa už (ako som vravel v predošlej recenzii) ako tichá myška. Aby sme si však ešte dokončili to zlé, veľmi ma prekvapilo, že Spider-Man v tomto filme bojuje najviac s nosením masky. Netuším, či sa režisérovi tak hrozne páčila tvár Tobeyho Maguira, no v niektorých bojových scénach to pôsobilo naozaj rušivo.

Rozlúčka?

Keď sme ale pri Tobeym, musím povedať, že v tomto filme je naozaj dobrý. S postavou Petra Parkera je totálne stotožnený a je to na ňom vidieť. A keďže išlo o rozlúčku s jeho verziou Spider-Mana, vyšlo mu to na jednotku. Tak keď som o Tobeym začal takto pekne, musím aj pokračovať. Ako som vravel, je to blockbuster, a nie je to tragédia.

Nech už sa na plátne deje čokoľvek hlúpe, film má mnoho pamätných a skvelých akčných sekvencií. Sandmanova premena je úžasná. Skvelo využíva efekty a hudbu. Prial by som si vo filme takých scén viac. Rovnako Spider-Manove zbavenie sa čierneho obleku, no a finálny boj, ktorý má stále v sebe veľa emócií. Feeling prvých dvoch filmov tam nepochybne stále je, len je obalený hlúpym a prepchaným scenárom.

Finále má skvelé emócie!
Finále má skvelé emócie!; Zdroj: collider.com

Trochu som však načrtol tú hudbu, tak poďme na chvíľu k nej. Danny Elfman sa do tohto filmu už nevrátil (kto vie prečo). Na jeho stoličku sa však posadil Christopher Young a ten si môže spokojne vydýchnuť, lebo vytvoril najlepšiu hudbu v Raimiho sérii. Samozrejme, Elfmanova theme je tam stále, no Young sa s ňou šikovne pohral.

Okrem nej však vytvoril tému pre Sandmana, ktorá naozaj dodáva filmu city. Keď hudba má znieť, tak ju naozaj konečne počuť, a vy si ju zapamätáte. Poďme teda ešte na finále. To vyznieva pomerne dobre. Má skvelé momenty, či už akčné alebo citové. Práve v ňom sa prejavily momenty, ktoré postavy stlmili k sebe a je možno najkrajšou časťou filmu. Bohužiaľ, keďže bol toto jediný moment, ktorý postavy stlmil, je to stále málo a finálna smrť žiadne emócie nevytvára (iba hudba vás trošku podpichne).

Séria však uzavretá nie je. Tvorcovia nás navádzajú na viac, ktoré už nikdy neprišlo. A je to naozaj škoda. Séria ostala neuzavretá a to si určite tieto filmy nezaslúžili. Všetci to voláte Raimiho trilógia, no podľa môjho názoru by mala byť trilógia uzavretá. Toto je trojdielna filmová séria, ktorú si zrušilo samo štúdio, a malo šťastie, že im ten finish Raimi ako tak ukočíroval.

Raimiho pavúčia séria si takýto koniec nezaslúžila!
Raimiho pavúčia séria si takýto koniec nezaslúžila!; Zdroj: sepeb.com

Je to obrovský prepchatý neporiadok, ktorý sa však už ani o nič nesnažil. Osobne som sa dokonca urazil v reprezentovaní pár postáv, ktoré majú dlhú komiksovú históriu, a majú väčší potenciál, ako to čo tu predviedli (Gwen a Venom). No opäť sa zopakujem. Katastrofa to nie je. Hlavná trojica hercov je skvelá, hudba je lepšia ako predtým, akčné sekvencie sú efektné, no to dobré vnútro, ktoré reprezentovalo jedinečnosť prvých dvoch filmov je preč. Je to blockbuster, určite pred 10 rokmi niekoho potešil, no najviac ľudí však sklamal. Po dvoch nasledujúcich remakoch sa teda zmena nekoná, a Spider-Man 3 je stále iba ľahko nadpriemerný film. 6/10

P.S.: Veľmi sa ospravedlňujem, že recenzia nevyšla vo štvrtok, ako bola pôvodne v pláne. Osobné povinnosti mi to totižto nedovolili. Pozitívna správa však je, že si trochu skrátime čakanie na ďalšiu štvrtkovú Spidey recenziu. No a teraz pôjde o prvý remake, The Amazing Spider-Man! Teším sa na vás!

Ako vnímate Spider-Mana 3 po 10 rokoch vy? Súhlasíte s mojou negatívnejšou kritikou, alebo naň máte úplne iný názor? Napíšte nám ho komentárov.