Dostali sme po 15 rokoch konečne toho pravého Spider-Mana? | Spider-Man: Návrat Domov (recenzia)

Spider-Man prišiel do MCU! Kvalitne alebo iba s dobrou postavou?

Tak je to tu. Spidey prišiel do MCU a rovno aj do kín. Predstavenie vo filme Captain America: Civil War už máme za sebou, teraz prišiel jeho čas, na ukázanie skutočných kvalít. Schválne som dal taký podnadpis ako vidíte, lebo viem, že veľa z vás je už unavených počúvať, ako moc Tom Holland vyzerá ako Spider-Man, a chcete hlavne vedieť, aký je samotný film. Tak poďme na to.

Trošku málo z deja. Peter Parker, obyčajný študent, obdarený pavúčimi schopnosťami vedie dvojitý život ako ochranca New Yorku, Spider-Man. Sám si myslí, že má na viac, a že Avengers by ho veľmi radi privítali do tímu. Nuž, jeho najťažšia skúška doteraz ešte len prichádza. Zlý Vulture totižto mladého hrdinu preverí, či je to skutočne iba kostým, čo robí hrdinu hrdinom.

Prichádza Spider-Man v štýle Marvel!
Prichádza Spider-Man v štýle Marvel!; Zdroj: vanityfair.com

Ešte než sa dostaneme k samotnému „rozoberaniu“. Pre všetkých, čo si myslia, že trailery a ukážky všetko odhaľujú, nemáte ani tušenia, koľko ostalo zakryté. Určite vám radím, vyhýbajte sa všetkým spoilerom k tomuto filmu, lebo je ich tam dosť. Pre všetkých čo vraveli, že to bude Iron Manov sidekick a film Iron Man 4, Tony tam bol prosím pekne ledva 10 možno 15 minút. Som teda veľmi rád, že Sony marketing nezávisel na ukazovaní hlavných bodov filmu.

Spider-Man, tentoraz od štúdia Marvel

Čo teda tento film je? Možno hlúpa otázka, keďže sa nepýtam na prídavné meno aký. Pýtam sa ale správne, čo tento film je? Odpoveď: Game changer. Menič hry. Nie len pre MCU samotné, no pre všetkých divákov v kinosále. Poviem vám rovno teraz, že som žral každú sekundu čo som videl, no absolútne netuším, ako to vezme každý jeden z vás. Na takéto niečo sme tu od Marvelu neni zvyknutí a myslím, že vznikne rovnaká kontroverzia, ako pri Guardians of the Galaxy.

Stredoškolák Peter Parker bojuje s dvojitým životom ako ochranca mesta New York, Spider-Man!
Stredoškolák Peter Parker bojuje s dvojitým životom ako ochranca mesta New York, Spider-Man!; Zdroj: comicbookmovie.com

Niekto si to zamiluje, no a niekto si povie, že to bolo fajn. Veľmi ťažko sa mi o tomto bude rozprávať, no opäť sa zopakujem, v konečnom dôsledku bude záležať na vás a to veľmi. Všetci poznáme, kto je Spider-Man, no mnohí z vás ho poznajú zle. Spomínal som to vo svojich retro-recenziách na predošlé filmy. Interpretácia tohto hrdinu v starých filmoch bola nepresná, a niekedy až urážlivá voči tejto legendárnej postave.

Tentoraz celý príbeh závisí na postavách. Marvel nám však opäť ukázal, že ak majú predstaviť nejakého superhrdinu, urobia to najlepšie. Bol som v úplnom úžase, keď som sledoval Spider-Mana/Petra Parkera na plátne. Tak skvelé podchytenie postavy a zároveň zakomponovanie do moderného sveta sa často nevidí. Moje fanúšikovské srdce bolo dojaté, no a v mysli som bol opäť chlapec, ktorý chcel byť znova Spider-Manom.

Hrdina, záporák a ostatní

No a veľká chvála ide samozrejme protagonistovi. Tom Holland odteraz vlastní Spider-Mana aj Petra Parkera. Neskutočne reálne a hlavne ľudské zobrazenie Parkera, perfektne skombinované so živelným a zároveň sviežim Spider-Manom. Nie je tam na to, aby iba vyzeral ako tínedžer. Tento chlapík vie hrať a patrí do Hollywoodu. Som veľmi rád, že mu dal film priestor na rôzne typy hrania, lebo Holland ich zvláda s ľahkosťou. Máme sa od neho ešte na čo tešiť. Teraz je však najlepším Spider-Manom na plátne.

Tom Holland je najlepším Spider-Manom na plátne
Tom Holland je najlepším Spider-Manom na plátne; Zdroj: comicbookmovie.com

K takémuto hrdinovi patrí skvelý záporák a toho sme naozaj dostali. Michael Keaton zreje ako víno, a je radosť ho vidieť aj v takomto filme. Vultura dal na jednotku a určite je jedným z najlepších MCU záporákov (ak nie aj najlepší). Má veľa scén, kedy to dokazuje, a jedna z nich sa dokonca zapisuje ako najlepšia scéna so záporákom vôbec! A to už je čo povedať, keďže ide o MCU a ich povestne nevýrazných zloduchov.

Ostatné postavy vyznievajú veľmi dobre. Spider-Manova láska je skvelo využitá a dobre rozvíja danú časť Parkera. O Zendaye vám toho moc nepoviem, nie je tam ani tak moc, no je veľmi sympatická a určite sa od nej máme na čo tešiť do budúcna. Scény si pre seba kradol hlavne Ned (Jacob Batalon), ktorý sa môže pochváliť tým, že je najlepšou vedľajšou postavou zo všetkých Spider-Man filmov. No a teta May bola v tomto filme čerešničkou na torte.

Jadro a vedľajšie komponenty

Film je teda origin príbeh, no zároveň ním nie je. Diváka predstavuje mnohým veciam, no tie pôsobia, ako by ste ich už poznali. V každej sekunde sa niečo deje a vy jednoducho nechcete odvrátiť zrak. Má dokonca super tempo a vynikajúci balanc medzi Petrom a Spider-Manom. Pri školských scénach strávime veľa času, a sú to práve tie, ktoré budú pre každého rozhodovať o úspechu filmu. Akčné scény sú na druhú stranu absolútne famózne, dokonca aj pre neprajníka stredoškolského Spideyho. Scéna vo Washingtone a na lietadle len zvýrazňujú moje slová.

Návrat Domov dokonca začína veľmi netradične, no o to veľkolepejšie končí. Garantujem vám, že pri treťom akte si uvedomíte, že sledujete niečo kompletne iné, no možno lepšie, ako ste si predstavovali. Finále je absolútna bomba, či už akciou alebo emóciami. Nie, naozaj sa už netočíme okolo stále toho istého, ako pri prvých piatich filmoch. Marvel má svoj recept a tentoraz pridáva zaujímavé ingrediencie.

Michael Keaton predvádza jedného z najlepších záporákov v MCU
Michael Keaton predvádza jedného z najlepších záporákov v MCU; Zdroj: cnet.com

Pamätáte si, čo som vychválil pri Spider-Manovi 2? Veľkú metaforu, bez ktorej by ten film nebol komiksovou legendou. Tento film ju samozrejme má a keď si ju uvedomíte, vyjdete z filmu odvarený ako ja. Čím viac dokonca nad týmto filmom premýšľam, tým viac sa mi vyrýva do pamäte. Musím ešte spomenúť element, ktorý pre mňa vo filme znamená veľa. Hudbu. O tú sa tentoraz postaral môj obľúbenec Michael Giacchino.

Jeho soundtrack je v podstate bezchybný. Úžasná a zapamätateľná theme, výborná theme Vultura no a zároveň aj celkové vyznenie. Mohutná hudba ktorá pridala na šťave mnohým filmovým momentom. Bohužiaľ, treba si ju opäť všímať, lebo MCU tradične nestíšilo efekty pred hudbou. Kto sa však započúva, dostane lahodu v podobe Giacchina. Efekty sú podľa mňa dobré, niekedy okaté, no niekedy až udivujúco dobré.

Špeciálnosť ako pri starých filmoch?

Cieľ tohto filmu je jasný od prvých minút a bol splnený aboslútne perfektne. Moje jediné výhrady sú trošku hlúpe strihanie v prvej tretine. A to by aj bolo všetko. Úprimne, ak by ste sa ma spýtali na najlepšiu scénu z filmu, vypísal by som pravdepodobne celý film. Doteraz mali však iba dva Spider-Man filmy scény, ktoré ich vyvyšovali na úplny strop. Prvý Spider-Man a jeho záverečná bitka s Goblinom, a druhý Spider-Man so zastavovaním vlaku.

posledný spider-man homecoming trailer
Spider-Man: Homecoming je právom jeden z najlepších komiksových filmov za posledné roky; Zdroj: geektyrant.com

Tento film rozhodne má svoju Spider-Man 1 scénu, a o tom, či má aj Spider-Man 2 scénu rozhodne čas. Ja však tvrdím že určite má, no a rovnako ho aj hodnotím. Či je lepší ako Spider-Man 2, to už rozhodnú znovupozretia, no je na rovnakej rovine. A toto je prosím pekne pre Marvel Spidera iba začiatok. Nechcem si radšej ani predstaviť, čo všetko budú chcieť tvorcovia urobiť ďalej.

No som presvedčený, že ak sa vráti John Watts na režisérsku stoličku, Giacchino k orchestru a scenáristi k stolu, o predošlých piatich filmoch sa už rozprávať nebude. Spider-Man: Homecoming je totižto všetkým čo mal byť a dokonca viac. Skvelá zábava, neskutočná akcia, výborné postavy a veľa iných momentov (ktoré neprezradím), vytvárajú jeden z najlepších komiksových filmov poslednej dekády, a to je pre takúto legendárnu postavu naozaj úcta. Či ste na to pripravení vy, to už neviem. No radím vám, nebojte sa toho. Marvel nám tohto hrdinu predstavil vo filme, ktorý je klenotom pre MCU a pre každého z vás bude na inom mieste. Ja len viem, že som prežil komiksový film, o ktorom budem ešte veľa rozprávať. 9/10

Súhlasíte s mojou recenziou? Ako hodnotíte Marvelovského Spider-Mana vy? Určite nám vaše názory napíšte do komentárov.