Ako dopadla ruská hororová sci-fi novinka? | Sputnik RECENZIA

Oliver Kohár
Oliver Kohár
Večný študent kinematografie... aj jej obskúrnych zákutí.

Sputnik RECENZIA

Sputnik RECENZIA – Ruskí filmári nás tento rok prekvapili s novým sci-fi hororom, za ktorý sa rozhodne nemusia hanbiť. V réžii Jegora Abramenka vznikol Sputnik. Film vzbudil po jeho lákavom traileri veľké očakávania. Reklamná kampaň prisľubovala príchod ruskej verzie legendárneho Votrelca.

O na ruské pomery nevšedne žánrový scenár sa postarali Oleg Malovičko a Andrej Zolotarev. Záhadnému mimozemskému parazitovi sa postavili Oksana Akinšina, Pjotr Fjodorov a Fjodor Bondarčuk. Majú teda naši ruskí susedia svoju vlastnú verziu Votrelca? Odpoveď na túto otázku je zložitejšia, pretože výsledný film nepôsobí, že to bol jeho zámer. Čo môžete teda od filmu čakať?

Sputnik
Zdroj: amazon.com

Záhadná vesmírna nehoda

V roku 1983 prinesú na Zem dvaja ruskí kozmonauti nevítaného hosťa. Kozmonaut Konstantin Sergejevič (Pjotr Fjodorov) je okamžite presunutý do tajného vojenského výskumného zariadenia, kde je nepretržite sledovaný. Po návrate z vesmíru v ňom niečo žije. Niečo, čo sa každú noc na chvíľu ukáže. V snahe zistiť, čo sa v Konstantinovi presne skrýva, povolá plukovník Semiradov (Fjodor Bondarčuk) mladú lekárku Tatianu Yurievnu (Oksana Akinšina).

Tatiana presvedčila plukovníka o svojej kompetentnosti najmä svojimi kontroverznými metódami, ktoré táto výnimočná situácia vyžaduje. Po niekoľkých testoch si svojská lekárka uvedomuje, že sa nejedná len o obyčajného parazita. A možno sa nejedná ani o to najväčšie nebezpečenstvo, ktoré na ňu v tomto zariadení číha. Plukovník Semiradov jej totižto nepovedal celú pravdu…

Sputnik
Zdroj: amazon.com

Nevítaný hosť

Sputnik hneď zo začiatku prekvapí svojou dusnou atmosférou a veľmi kvalitnou audiovizuálnou stránkou. Film je veľmi profesionálne spracovaný, či sa to už týka kamery, osvetlenia, strihu alebo celkovej réžie. Je vidno, že Abramenko má už čo to napozerané. Pri pohľade na to, ako sú komponované jednotlivé scény, si spomenieme na americké sci-fi trilery.

To isté sa týka aj hereckých výkonov. Postavy sú veľmi dobre obsadené a herci sú charizmatickí. Jediná remeselná zložka filmu, ktorá bola v niektorých scénach vyslovene zlá, je hudba. Tá je jednoducho až príliš veľkolepá a do filmu sa vôbec nehodí. Niektoré momenty sú kvôli tomu až trochu na smiech. Pretože na to, ako je film komorný a má veľmi temnú atmosféru, sa hudba snaží niektoré momenty premeniť na nových Avengers. Našťastie ich nie je až tak veľa.

Samotné monštrum je veľmi zaujímavé, a to nie len svojim vzhľadom, ale najmä vďaka veľmi originálnemu nápadu, ktorý som v takomto type filmu hádam ešte nevidel. Ústredný mimozemský parazit zdieľa vedomie a emócie svojho hosťa. Originálna myšlienka, ktorá ponúka scenáristom úžasné možnosti. A áno, snaha tu je. Avšak tvorcom sa bohužiaľ nepodarilo prostredníctvom parazita metaforicky zachytiť emocionálne rozpoloženie jeho hosťa.

Sputnik
Zdroj: amazon.com

Zle nastavené očakávania

Emocionálne vrcholné scény tým pádom nefungujú, čo je veľká škoda. Film totižto načrtne pokrivený vzťah kozmonauta Konstantina Veshnyakova, ktorý v sebe nesie parazita, a jeho syna. Práve tento vzťah mal na základe predošlých udalostí diváka emocionálne zasiahnuť, no to sa nepodarilo. Budovaniu tejto nepodarenej katarzie sa venuje veľa času a film bude takto na druhé pozretie ešte horší.

Pokiaľ od Sputnika čakáte film o mimozemskom organizme, ktorý zabíja jedného pracovníka výskumného zariadenia za druhým, tak budete veľmi sklamaný. Sputnik nie je Votrelcom a ani ním nechce byť. Očakávania a prísľub Ruského sci-fi monster hororu vytvorili ľudia, čo si to mylne mysleli po dopozeraní traileru. Sputnik je veľmi pomalým a atmosferickým sci-fi trilerom, ktorý nám postupne odhaľuje rôzne zvraty.

Áno, nájde sa tu aj monštrum v akcii a nejaká tá brutalita, ale objaví sa iným spôsobom, aký by ste normálne čakali. Nájdu sa tu aj rôzne otrepané klišé, čo je taktiež škoda, pretože z filmu je cítiť, že sa na to tvorcovia snažili ísť tak trochu inak. Spomínané klišé potom iba diváka vrátia do očakávania konvenčnejšieho sci-fi hororu. Napríklad by bolo osviežujúce vidieť v takomto type príbehu armádu, ktorá je na strane dobra.

Sputnik
Zdroj: amazon.com

Sputnik RECENZIA – Zhrnutie

Sputnik je remeselne veľmi kvalitne spracovaným a atmosferickým sci-fi hororom. Filmu podlamujú kolená žánrové klišé, nefungujúce emócie a diváci, ktorí očakávajú ruskú verziu Votrelca. Sputnik takúto ambíciu totižto nikdy nemal. Krvilačný mimozemský organizmus tu je, ale spĺňa v príbehu inú rolu, ako by ste normálne čakali. Ak sa na to správne naladíte, tak by vás mal film zaujať. Avšak na druhé pozretie to rozhodne nebude. 6/10.