Dokázala ôsma epizóda posunúť ikonickú ságu vpred, alebo iba zopakovala predošlé diely? | Star Wars: Poslední Jediovia RECENZIA

Poďme na to! Naša Star Wars: Poslední Jediovia recenzia je tu!

Videl som Star Wars: The Last Jedi v kinách. Toto je veta, ktorú každý z vás bude môcť o pár rokov povedať. Prečo? Je to jednoduché, ide o najkontroverznejší a najodlišnejší diel z tejto masívnej ságy, o ktorom sa bude naozaj ešte dlho rozprávať. To sme ale čakali a vedeli už dopredu. Bude sa však o ňom rozprávať v dobrom, alebo v zlom? Dobre vieme, čo sa stalo, keď sa George Lucas snažil byť iný pri prequeloch. Nasledoval ho teda touto temnou cestou aj režisér a scenárista Rian Johnson?

Recenzovať Star Wars film je smrť. Keď dáte nízku známku, ste hejter, ktorý nemá rád túto sériu. Ak vysokú, ste zase obrovský fanúšik, ktorý Star Wars filmu všetko odpustí. Bohužiaľ, keď prišlo Empire Strikes Back, kritici museli upustiť a dať filmu najvyššie možné skóre. No a keď prišlo The Phantom Menace, známka išla veľmi veľmi nízko, a doteraz sa nájdu ľudia, ktorí film obhajujú len kvôli jeho menu. Star Wars ale vždy definovalo, čo to znamená fantasy, sci-fi, humor a dráma. Niekedy zle, niekedy dobre, no a mne je jasné, že každý má na to iný názor.

Najnovšia kapitola je zároveň aj najodvážnejšia
Najnovšia kapitola je zároveň aj najodvážnejšia; Zdroj: milnersblog.com

Dobrý alebo zlý?

Aby ste teda pochopili túto recenziu, v krátkosti vám poviem, aký je môj vzťah k Star Wars. Originál z roku 1977 a Empire Srikes Back, sú podľa mňa jedny z najlepších filmov, aké som kedy videl. The Return Of The Jedi je zase dobrý Star Wars film. The Phantom Menace a Attack Of The Clones sú otrasné filmy. The Revenge Of The Sith je dobrý Star Wars film, no a The Force Awakens je skvelý film, spolu s výborným Star Wars filmom Rogue One (áno, všímajte si kde píšem „Star Wars“).

Nepoznám moc názvov planét, ani rôznych tvorov, a hry a novely idú úplne mimo mňa. Čo však poznám je, keď uvidím skvelý film, ktorí dokáže zabodovať aj napriek tomu, že ide o štúdiový film a má v sebe milión natlačených peňazí. Star Wars: The Last Jedi je totižto excelentný filmový počin, ktorý si je veľmi vedomý toho, čo robí, a ešte sa v tom vyžíva. Ide skutočne o jednu z najoriginálnejších sci-fi jázd poslednej doby, a vy jediné čo potrebujete na to, aby ste si ju skutočne užili, je plne sa oddať plátnu pred vašimi očami.

Rian Johnson napísal epizódu, ktorú možno mnoho fanúšikov odmietne
Rian Johnson napísal epizódu, ktorú možno mnoho fanúšikov odmietne; Zdroj: liveforfilm.com

Neočakávaný a odvážny

Film nejde podľa žiadnej šablóny, ani podľa očakávaní fanúšikov. Rian Johnson vytvoril dielo, ktoré absolútne do tohto univerza nezapadá, a zároveň tam pasuje akoby bolo staré už 40 rokov. Je to 2 a pol hodinová jazda, pri ktorej sa ale nesmiete pripútať. Ak tak totižto urobíte, zážitok z jazdy si pokazíte sami. Všetky predsudky, všetky teórie, všetky očakávania nechajte doma. To je naozaj to hlavné, čo si z tejto recenzie odneste.

Ohľadom deja vám nič nepoviem. Zažite ho sami. No je vyplnený nádhernými efektami, opäť elegantnou hudbou od pána Johna Williamsa a skvelými hereckými výkonmi. Bál som sa, že keď sa pozriem na starého Marka Hamilla, už neuvidím Luka Skywalkera. Opak je ale pravdou, a Hamill práve predviedol možno aj najlepšieho Skywalkera.

Daisy Ridley si rolu Rey užíva, no z mladých hercov to ťahá Kylo Ren v podaní Adama Drivera. Skvelý je aj Andy Serkis ako Snoke. Film si teda ide svojou cestou, a ide si čisto a plynule. Má skvelý strih a určite sa nenechajte odradiť dĺžkou. Film naberá a graduje veľkolepo. Avšak nebudete čakať nič, čo o pár sekúnd príde. Dostať sa cez dej a cez jeho spracovanie bude pre niekoho naozaj ťažké, no tak sa platí za originalitu.

Epické sci-fi, ktoré má od pôvodného Star Wars ďaleko, no zároveň najbližšie
Epické sci-fi, ktoré má od pôvodného Star Wars ďaleko, no zároveň najbližšie; Zdroj: nerdist.com

Toto nepôjde tak, ako si myslíte

Rian Johnson napísal film, ktorý mnoho z vás odmietne. Bude vám pri jeho pozeraní buď prudko biť srdce, alebo sa vám bude chcieť spať. Najprv tomu možno nepochopíte, no to čas spraví. Hlavne sa tomu musíte oddať, a hlavne dávať pozor na každú vetu. Tento film je tu preto, aby sériu rozšíril tak, ako to Lucas nedokázal. Nebojí sa byť iný, a keď je, len fajnšmeker sa oblíže. Nezabudnite, toto je bohatý svet, ktorý stále nepoznáme.

John Williams síce nepriniesol nové pamätné témy, ale pochválil sa údernou a zároveň sladkou hudbou, ktorá opäť chytí. Kamera si tiež robí svoje, no a spolu so strihom aspoň pre mňa neprináša fantasy príbeh, ale epický sci-fi film, ktorý si momenty vychutnáva rovnako dobre ako tohtoročný Blade Runner 2049. Sú tu vtipy pozor na to, no z deja vás nevytiahnu, presne tak ako v sedmičke. Ak je tu akcia, je úžasná, no ešte viac vás musia baviť dialógy medzi postavami. Samozrejme, že nejde o perfektný film. Aký film je perfektný? Tretia tretina má možno trochu až nečakane rýchly a prudký spád, no a pochopiteľne nie každá dejová linka osloví v danej minúte práve najlepšie. No to je naozaj nič čo by filmu ubližovalo. Možno bude film pre niektorých potrebovať pár rokov, kým sa uchytí, no ja verím, že niektorí sa chytia už po pár minútach.

2 a pol hodinová jazda, pri ktorej sa musíte pohltiť do príbehu
2 a pol hodinová jazda, pri ktorej sa musíte pohltiť do príbehu; Zdroj: tanikal.com

Rozhodnúť sa aké dám hodnotenie mi trvalo celý deň, no vybral som také, s ktorým som si istý, že mu patrí. Je to odvážny film, na ktorý vás nemôžem poslať s ničím iným, ako s odvážnym hodnotením. Ako na to budú reagovať zarití Star Wars fanúšikovia, fakt netuším. No pre mňa ako filmového milovníka, prichádza konečne po klasikách originálny a zapamätateľný Star Wars film, ktorý ma držal v napätí 2 a pol hodiny, no a o ktorom dúfam, že sa budeme baviť ako práve o tých starých filmoch. Tretia desinka, v zatiaľ najodvážnejšom počine z tohto univerza, ktoré vás nechá s otvorenými ústami. 10/10

PS: Ak sa budete chcieť dozvedieť, čo si podrobne myslíme o celom filme, už teraz pre vás pripravujeme jeho spoilerové rozobratie, kde si vysvetlíme všetko zlé, hlúpe a nudné. My vieme, že sa medzi vami takí nájdu. Určite sa ale máte na čo tešiť, keďže z našej redakcie som jediný, komu sa film takto skutočne páčil.

Videli ste Star Wars: The Last Jedi? Máte na neho rovnaký názor, alebo kompletne odlišný? Tešíte sa, čo všetko z tohto univerza ešte príde? Napíšte nám do komentárov.