Dokázal nový Star Wars splniť očakávania a stať sa zaslúženou súčasťou kultovej filmovej série? | Rogue One (recenzia)

Keď štúdio Disney odkúpilo Lucasfilm v roku 2012, uistilo sa, že zo svojich 4 miliárd dolárov dostanú čo najviac. Naplánovala sa nie len nová trilógia Star Wars, ale štúdio požadovalo aj sériu spin-off filmov. Spin-offy, ktoré sa odohrávajú v preďalekej galaxii Georgea Lucasa, ale netočia sa priamo okolo rodiny Skywalkerovcov. Plán bol vlastne rozširovať na jednej z najbohatších a najobľúbenejších kúskov kinematografie vôbec, prostredníctvom nikdy nekončiaceho návalu príbehov.

Star Wars Rogue One recenzia

Posledný rok svoju prácu splnil J.J. Abrams so svojim filmom Star Wars VII: Sila sa prebúdza, ktorý obnovil filmovú sériu a pripomenul nám, aké sú Hviezdne Vojny všemocné cinematické monštrum. Teraz je čas na druhé kolo s filmom Rogue One: A Star Wars Story od Garetha Edwardsa. Edwards vám už môže byť povedomý ako režisér novej Godzilly.

Už overený koncept zdieľaných vesmírov, Rogue One nás vezme do časov pred udalosťami Novej Nádeje z 1977. Vypráva príbeh Rebelov, ktorí sa snažia zmocniť plánov na prvú Hviezdu Smrti pred tým, ako môže zdevastovať galaxiu. Rogue One: A Star Wars Story sa dá opísať ako Epizóda 3,9.

Spin-off taktiež čelí výzve definovania nového štýlu Star Wars filmov; vzhľad a históriu zdieľa s originálnymi filmami, zatiaľ čo začína od nuly s vlastnými postavami, atmosférou a štýlom. Podobnú skúsenosť už poznáme z kníh a hier, no tu sa jedná o niečo celkom iné. Ide tu o Star Wars film, ktorý je v základoch odlišný od klasickej filmovej série, ktorú tak moc milujeme.

Rogue One AT-AT
Rogue One AT-AT

Príbeh

Ako už je u nás zvykom, naše recenzie poskytuje výhradne bez akýchkoľvek spoilerov. Jediné detaily príbehu, ktoré spomeniem, sú tie, ktoré už poznáte z traileru:

Disney a Lucasfilm chválim a obdivujem za absolútne úžasný marketing. Rogue One propagovali bez toho, aby diváci nemali ani tušenia, čo sa v skutočnosti bude diať. Odporúčam, aby ste si na film zašli s tým, že viete čo najmenej špecifických detailov o príbehu, podobne ako ja. Budem sa teda snažiť ho opisovať čo najvšeobecnejšie, ako je to možné.

Budete musieť dávať pozor, nezatvárať oči, byť pri vedomí a stále v strehu. Rogue One totiž diváka v prvej hodinke zavalí ohromným množstvom informácií. Narozdiel od nových Epizód Star Wars, Rogue One si musel svoj príbeh a svoje postavy vybudovať takmer od základov. Rovnako ako mal film problémy s vysvetľovaním, vy možno budete mať problém s poberaním toho všetkého naraz do hlavy. Ja ale tento pocit absolútne milujem. Možno to je spočiatku nepríjemný pocit, keď pri filme zcela neviete, čo a prečo sa deje; tento pocit je ale veľmi uspokojujúci hneď potom, keď všetko pochopíte. Cítite sa osvietený. Aj keď chápem, že pre veľa ľudí je to veľké mínus, ja za to filmu práve naopak dávam plus.

Postavy a herecké obsadenie

Vo filmoch Star Wars odjakživa išlo hlavne o postavy a ich jedinečné osobnosti, ktoré definujú atmosféru snímky. J.J. Abrams a scenárista Lawrence Kasdan v Epizóde VII stvorili postavy ako Rey a BB-8, ktoré sa okamžite stali súčasťou celku filmovej série a väčšieho kultúrneho povedomia. Aj v Rogue One nájdeme postavy, ktoré vyčnievali. Bezpochyby ními sú droid K-2SO (Alan Tudyk), ktorý je komediálnym zlatým klincom; a Chirrut Imwe (Donnie Yen), slepý mních s neuveriteľnými bojovými schopnosťami a srdcervúcou skromnosťou voči Sile. Pri konci filmu som ale mal pocit, že veľa postáv ešte stále ostalo nedefinovaných a neúplných. Mali iba jednu úlohu a ich osobnosti som vôbec nespoznal.

Jyn Erso a jej rebeli
Jyn Erso a jej rebeli

Ku hereckému obsadeniu nie je moc čo dodať, Felicity Jones a Diego Luna svoje role zahrali dobre. Páčilo sa mi, že ani jedna z hlavných postáv mi nebola okamžite sympatická (okrem sarkastického, cynického vtipálka droida K-2SO).

Naša trojka hrdinov
Naša trojka hrdinov

Vzájomné doberanie a srandovanie medzi postavami ako Han Solo a Leia, alebo Rey a Finn v Rogue One nenájdete. A aj keď toto hašterenie môže niekomu v Star Wars chýbať, mne to príde ako už ohrané rozprávkové klišé. Celkový temnejší a serióznejší tón Rogue One je iba dôkazom toho, že film je zameraný hlavne na starších divákov.

Hudba a vizuály

Hudba v Rogue One bola absolútne úžasná. Postaral sa o ňu Michael Giacchino, ktorý naposledy skomponoval soundtrack pre film Doctor Strange. Žiaľ sa ale nevyrovná Johnovi Williamsovi, ktorý sa o hudbu staral v ostatných dieloch filmovej série. Niečo podobné sa opakuje aj v ostatných atribútoch filmu; Rogue One sa snaží byť Star Wars, aj keď nie je. Chce spraviť niečo originálne a odlišné, ale nie príliš moc. A teraz si povieme, čo je na tom dobré.

Dizajn produkcie, kamera a vizuály sú hodné návratu ku koreňom. Gareth Edwards vôbec neskrýva svoju lásku ku originálnym filmom a to sa dá poznať aj na každom frame Rogue One. Interiér Hviezdy Smrti je znovu stvorený presne do detailu, boje stíhačiek sa zdajú, akoby boli vystrihnuté z Novej Nádeje a celkový estetický smer, ktorým sa film vybral, nám dáva vedieť, že sa stále nachádzame v tej istej galaxii, možno iba kúsok od najikonickejších scén série.

Boje s X-wingami sú nostalgicky epické
Boje s X-wingami sú nostalgicky epické

Nádych staromódnej atmosféry sa preniesol aj na počítačové vizuálne efekty. Plus, podobne ako Epizóda VII, aj Rogue One obdržal hype kvôli tomu, že sa vracia ku old-schoolovým praktickým efektom. Vzdušné aj pozemné boje evokujú rovnaký pocit sedemdesiatych rokov.

Záver

Možno to nie je fér neustále porovnávať film s „predchodcami“. Predsa len, je to nový začiatok, aj napriek podobnému uvažovaniu čo sa dizajnu týka. Rogue One je oslobodený od pút čísla epizódy a ani nijako nezvýrazňuje fakt, že je súčasťou Star Wars. Miesto toho sa snaží byť nezávislým akčným filmom, čo sa mu aj darí. Plný názov filmu znie Rogue One: A Star Wars Story, no na plagátoch alebo v traileroch je fráza „A Star Wars Story“ nenápadná; ako by nám tým chcel režisér predať správu, že sa nemáme sústrediť na Star Wars. To je nepodstatné, radšej si iba užite túto vesmírnu poviedku epických rozmerov. To aj vysvetľuje, prečo sa na začiatku filmu objavil iba názov Rogue One, bez zmienky o Star Wars.

Rogue One nie je jednoducho „ďalším Star Wars.“ Je odlišný, napriek spoločnému príbehu. Hudba a vizuálne efekty sú úžasné, trpia iba na porovnávaní s originálmi. Hereckému obsadeniu sa nedá čo vytknúť, no o osobnostiach postáv by som sa rád dozvedel viac. Príbeh je zložitý a namáhavý, no to beriem ako plus. Pre všetky tieto pozitíva a veľmi nepatrné negatíva som sa rozhodol, že film Rogue One: A Star Wars Story dostáva hodnotenie 9/10.