Leatherface stále vo forme | Texaský masaker motorovou pílou RECENZIA

Texaský masaker motorovou pílou RECENZIA

Texaský masaker motorovou pílou RECENZIA – Franšízu Texaský masaker motorovou pílou doteraz tvorilo osem samostatných filmov. Minimálne jeden z nich videl asi každý hororový fanúšik. Všetky filmy spájal legendárny Leatherface so svojimi porcovacími zručnosťami. Hoci sa väčšina zárezov v sérii snažila pracovať aj s ostatnými členmi Leatherfaceovej podarenej rodinky, a z tohto pohľadu najlepšie dopadla neprávom hanená dvojka z roku 1986.

Spomínam ju preto, lebo ak by šikovní tvorcovia pokračovali týmto smerom, v ktorom sa do krvavého hororu primiešala satira, mohli sme sa dočkať aj celkom zaujímavých diel. Nič také sa však nikdy nestalo, keďže bežný slasher vždy dokázal generovať slušné tržby. V dnešnej dobe plnej sofistikovaných hororov však môže naozaj zaujať len ťažko. Dokonca ani filmu Halloween zabíja nemôžeme uprieť snahu priniesť niečo nové. No rovnomenné pokračovanie pôvodného filmu z roku 1974 je len ďalším ľahko zameniteľným hororom, ktorý drží nad vodou len starý známy Leatherface.

trailer texaský masaker
Zdroj: screenrant.com

Motorová píla versus influenceri

Štvorica mladých dobrodincov sa vyberie do opusteného mesta kdesi v Texase s jasným cieľom. Spustnuté obydlia chcú vydražiť a potom ich využívať k svojim, zrejme dobre mysleným, úmyslom. Keďže sú mladí, mediálne zdatní a s vplyvom na druhých, len tak ich niečo nezastaví. Keď však kvôli nim musí svoje obydlie opustiť aj posledná obyvateľka mesta, stará a mierne pomätená pani, ktorá u seba skrýva čosi oveľa nebezpečnejšie ako len pavučiny, karta sa obráti.

Starý dom totiž kedysi býval sirotincom, v ktorom stále prežíva istý Leatherface. Hoci od pôvodných udalostí ubehlo päťdesiat rokov a dotyčný teda zostarol, stále ho dokáže vytočiť partia arogantných spratkov. Tí sa rýchlo presvedčia, že nový iPhone proti motorovej píle veľa nezmôže.

texasky masaker netflix
Zdroj: collider.com

Nenadchne, no ani neurazí

Hoci film nič nové neponúka, upgrade pre rok 2022 (respektíve 2021, kedy mal byť film pôvodne uvedený do kín), je zrejmý. Nie veľmi inteligentnú mládež z predošlých filmov tentokrát nahradili ambiciózni influenceri. Ich postavy sú však rovnako ploché, hoci v tomto prípade je to možno aj na škodu. Každá z postáv je typovo odlišná, v konečnom dôsledku však všetky pôsobia skôr nesympaticky, keďže ani jedna z nich nedostala dostatok priestoru ukázať aj svoju sympatickejšiu stránku. Máme tu síce (opäť) traumu hlavnej postavy, no ako sme už zistili z iných hororov posledných rokov, to samo o sebe zvyčajne nestačí.

Dočkáme sa tiež „návratu“ jednej z postáv z pôvodného filmu. No tak, ako napríklad v poslednom Halloweene, ani tu veľa vody nenamúti. Škoda. Je teda možné, že sa nájdu diváci, ktorí budú fandiť Leatherfaceovi. Ten ani na staré kolená nestratil nič zo svojej schopnosti rozpíliť ľudské telo v akomkoľvek uhle a akýmkoľvek spôsobom. Nuda nás našťastie nečaká. Rozumne je zvolená aj pomerne krátka minutáž. Texaský masaker motorovou pílou je v roku 2022 skôr hororovou jednohubkou, ktorá vyslovene neurazí a možno aj niekoho zabaví.

Texas Chainsaw Massacre
Zdroj: moviebreak.de

Vizuálne štýlový, no bez emócií

Ak boli postavy najslabším článkom filmu, tak efektné vraždy sú jeho hlavnou devízou. Leatherface nikoho nešetrí, a ak sa aj niektorej z jeho obetí podarí prežiť, tak len preto, aby si po ňu prišiel neskôr. Scény boja o život sú napínavé a efektne natočené. Hoci Texaský masaker nie je vlastným projektom Netflixu, streamovací gigant opäť potvrdil, že aj keď v rámci hororu nie vždy ponúkne niečo zaujímavé, no formu a vizuál má prvotriedny vždy.

Máme tu pekné „špinavé“ filtre, a aj hudba je použitá presne tak, ako má. To však môže byť pre niekoho ďalším negatívom, keďže použitím osvedčených postupov film zároveň prestáva byť autentický. To od hororu predsa očakávame, a pre Texaský masaker to platí dvojnásobne.

Texaský masaker motorovou pílou trailer
Zdroj: variety.com

Texaský masaker motorovou pílou RECENZIA – Zhrnutie

Tvorcovia filmu sa vraj chceli čo najviac priblížiť klasike z roku 1974. Ak by sa to naozaj podarilo, možno by sa dal vyššie spomenutý najväčší nedostatok odpustiť. O to isté sa snažili aj niektoré staršie filmy zo série, pričom najbližšie sa dostal ten tretí z roku 1990.

Texaský masaker motorovou pílou je v roku 2022 (ne)prekvapivo sterilný. Podobné tvrdenia preto treba brať s rezervou, a od najnovšieho filmu nemať očakávanie „druhej jednotky“. Napriek tomu, že tomuto pokračovaniu môžeme vytknúť naozaj veľa, v konečnom dôsledku sa stále jedná o pomerne zábavný horor na jedno pozretie. 6/10