15 rokov na plátne, alebo keď sa reštart naozaj podarí | The Amazing Spider-Man (retro-recenzia)

Prvý remake je len 5 rokov starý! Čo sme teda dostali?

5 rokov po tom, čo sme smútili za neukončeným príbehom Raimiho filmov, sme dostali možnosť vidieť nášho obľúbeného pavúka opäť na plátne. Štúdio Sony si uvedomilo, že ak sa Spider-Manovi nebudú venovať kým je ešte horúci, tak na neho časom zabudnú a stratia naň drahé filmové práva! Čiže áno, ako počujete, tento film vznikol iba preto, aby si Sony ponechalo práva na túto postavu. Čo je teda najväčšia irónia? Že tento film sa naozaj podaril!

Reštartované filmy sa väčšinou vždy nie len že nedoťahujú na pôvodné, ale väčšinou sa nedotiahnu ani na dobrý film. Fakt, že sme videli vynikajúci Spider-Man film, bol teda veľmi zarážajúci. Dôvod? Sony sa do tohto projektu ani moc nemotalo. Prišiel režisér Marc Webb, ktorý im predstavil svoju víziu, a Sony ho nechalo, nech si robí čo chce. No a síce má film názov rovný komiksovým zošitom, aj pri tomto filme si išli vlastnou cestou, možno dokonca zaujímavejšou ako pri prvej sérii!

Prvý Spider-Man remake prišiel už po 5 rokoch!
Prvý Spider-Man remake prišiel už po 5 rokoch!; Zdroj: hollywoodreporter.com

Iba zopakovanie?

The Amazing Spider-Man sa snažil vyrozprávať origin príbeh, ktorý ani komiksovým nadšencom nemusel byť veľmi známy. Zatiaľ čo prvé filmy a komiksy sa zameriavali iba na život Petra Parkera s tetou May, tuto sa rozhodli vydať inou, hlbšou cestou. Dostávame príbeh, ktorý zasahuje do minulosti rodičov Petra Parkera a už len tento bod, je dôvod, prečo sa v tomto filme „byť iný“ vyplatilo.

Často o tomto filme rozprávam ako o najdospelejšom, najrealistickejšom a najtemnejšom filme o Spider-Manovi. A ani po včerajšom znovupozretí názor nemením. Tento film sa práve týchto troch prídavných mien drží zubami nechtami a funguje bravúrne. A to prosím pekne vôbec nejde o depresívny film, kedy len hrdina neustále spytuje svoj život. Humor v tomto filme nechýba a dokonca je presne taký, za ktorý nejeden komiksový fanúšik musel pustiť slzičku šťastia.

Toto je Spider-Man film, ktorý sa priblížil ku komiksu (zatiaľ) asi najviac, no zároveň sa od neho veľmi odklonil. No a tento prestrih som si ako komiksový fanúšik užíval asi najviac. Ale teda začíname. Je tma, opäť vidíme vystrelenú pavučinu, no tá nás tentokrát posúva iba k názvu, a opening je niečo, o čom tento film ani nepočul. No funguje to a rovno vás dostane do správnej nálady, pretože sme zazreli aký farebný filter tento film má a započuli exotickú hudbu Jamesa Hornera.

Andrew Garfield hrá nového Petra Parkera skvelo!
Andrew Garfield hrá nového Petra Parkera skvelo!; Zdroj: npr.org

Vidíme teda úplny Petrov origin, spomínaných rodičov. Niečo si o nich ukážeme a o chvíľku už sme tam, kde by sme mali byť v každom Spider-Man filme. Sme na strednej škole, a vidíme nášho hrdinu už ako tínedžera. Samozrejme, je prispôsobený svojej dobe a rovno si ho viete zaradiť, že aj vy ste takýchto ludí v škole poznali. Petrova tvár dokonca vyzerá mladšie, i keď, výzorom vás samozrejme Andrew Garfield nepresvedčí o tom, že má 16 (Emma Stone už vôbec nie).

Dospelejší príbeh, dospelejšie postavy

V tomto filme mi to však bolo totálne jedno. Film bol temnejší a dospelejší, a som rád, že rovnako na nás pôsobili aj postavy, či už výzorom, alebo hraním. Pretože tentokrát dostávame naozaj párik skvelých hercov. Garfield vie, že „byť sympatickým“ mu bude v tomto filme na nič a dostávame od neho naozaj skvelý výkon. Tento chlapík sa s touto rolou naozaj stotožnil (nevravím samozrejme o komiksovej postave). Andrew nám ponúka zážitok z postavy už len tým, že začne hrať. Skvelo zvláda drámu no a rovnako trefne mu ide aj humor.

Tento film má totižto veľa humorných momentov. Máme tu dokonca dva druhy. Filmový humor a humor postavy Spider-Mana (ja viem, konečne!). Oba fungujú vynikajúco. Petrove rozprávanie sa s Gwen a Spider-Manove konfrontácie so zlodejmi sú v tomto filme humorné zlato. Gwen stvárnila herečka Emma Stone, ktorá nám túto klasickú komiksovú postavu hrá naozaj skvelo (o výzore ani nevravím). Ďalšieho herca, ktorého jednoducho musím spomenúť je Martin Sheen, ktorý je jednoducho perfektný strýko Ben.

Vzťah medzi Petrom a Gwen je výborne zobrazený
Vzťah medzi Petrom a Gwen je výborne zobrazený; Zdroj: comingsoon.ie

Dokonca skvelo reaguje s Garfieldom, čo nás presvedčí, prečo sú si tieto dve postavy také blízke. To už je napríklad prvé vylepšenie nad starými filmami. Tam nás lákali na smutný odkaz strýka Bena, no prečo to pre Petra tak moc znamená sme sa nedozvedeli. Teraz ich však vidíme, ich puto cítime, a rovnako cítime aj následnú smrť. Tá bola ukázaná naozaj dobre a snaží sa uctiť si prvé filmy.

A úcta k týmto filmom je naozaj niečo, čo v tomto filme nájdete, ak sa dobre pozeráte. Síce je film temnejší a dospelejší, nevyhýba sa gýčovým a klišovitým momentom, ktoré tam sú na to, aby pomrkávali na diváka. Nepôsobia však rušivo a sú skvelým doplnením filmu. Dostávame sa však k hlavnému záporákovi. Ten nám je rýchlo predstavený, no rovno spoznáme jeho motív a je pre nás zaujímavý.

Dobrý záporák

Jeho „zlý plán“ pôsobí naozaj logicky, no a je fajn, že v tomto filme vidíme jeho spojenie s osobným životom Petra Parkera. Určite ide o jedného z lepších záporákov v komiksovom filme. Poďme teda k akčným scénam. Rozpočet filmu je 230 miliónov. Akčné scény sú však dychberúce. Nemajú síce jedinečnú choreografiu, no pozerá sa na ne s otvorenými ústami. CGI funguje výborne, nie je prehnané a iba dotvára skvelé súboje. No a keď do týchto scén ešte pridáme aj už spomínaný humor, sledujete komiksové zlato.

Lizard sa môže zapísať ako jeden z lepších komiksových záporákov!
Lizard sa môže zapísať ako jeden z lepších komiksových záporákov!; Zdroj: heyuguys.com

K týmto kombináciám sa však pridáva ešte jeden element, ktorý tento film taktiež posúva na vyššiu úroveň. Trochu som ju spomenul už na začiatku, ide o hudbu Jamesa Hornera. Ten nám totižto dokazuje, prečo jeho hudba patrí k jednej z najlepších. Plynulé chóry, ktoré sú pre jeho soundtracky typické sa nádherne kombinujú s orchestrálnou čistou témou, ktorá sa môže rovnocenne postaviť k predošlej od Dannyho Elfmana. Vďaka nej tu dokonca vznikajú naozaj pamätné scény (Spider-Man a žeriavy).

Čo by som však filmu vytkol? Je tu predsa len málo Spider-Mana. A to je taktiež dôvod, prečo film zbytočne spomalí. V druhej polke nám už bol konečne predstavený Spider-Man, no film sa radšej rýchlo vrátil k Petrovi na dlhšiu dobu. A to je bohužiaľ škoda, lebo vidieť Spider-Mana v akcii by nemalo byť niečo, čo treba v tomto filme skrývať. No okrem tohto, film je v podstate na svoj žáner bezchybný.

Finále funguje úžasne, a dokonca aj samotný epilóg. Tretia tretina je najlepšia časť filmu, no a to je vždy pri takomto filme najdôležitejšie. Všetko do seba zapadlo, no a dokonca nás nabádalo na ďalšie dobrodružstvo. To si však preberieme o týždeň (poviem vám však to, že Sony sa bohužiaľ o pokračovanie naozaj začalo zaujímať).

The Amazing Spider-man je nepochybne jeden z najlepších remakeov!
The Amazing Spider-Man je nepochybne jeden z najlepších remakeov vo filmovej databáze!; Zdroj: wallpapercave.com

Koniec koncov, ak urobiť niečo dospelejšie z tak detského námetu ako je Spider-Man, tu je krásna príručka. Možno len pridať v druhej polovici na tempe ukázaním viacej zo Spider-Mana, no je mi jasné, že si režisér Marc Webb toto dielko nechcel prepchávať. Nezopakoval však iba to čo tu už bolo, no obohatil nás o nový, pritom rovnako dobrý superhrdinský origin príbeh! Dokonca je stále cítiť novotou, je svieži, krásne vyzerá a aj znie. No a keďže fungoval rovnako dobre ako začiatok starej série, ani číslo nedostane iné ako 8/10.

O týždeň naše retro-recenzie končia posledným filmom s týmto hrdinom, The Amazing Spider-Man 2. O dva týždne k nám teda do kina priletí Spider-Man od štúdia Marvel, takže je čas sa začať tešiť. Dovidenia o týždeň.

Ako ste prvý Spider-Manov remake vnímali vy? Súhlasíte s mojou recenziou alebo je podľa vás The Amazing Spider-Man sklamanie? Vaše názory nám píšte do komentárov.