Naprieč európou s Ryanom Goslingom | The Gray Man RECENZIA

Šimon Patkoš
Šimon Patkoš
Drahý čitateľ, volám sa Šimon, ale prezývajú ma Špatkoš. Študujem scenáristiku a popri písaní sa venujem aj perokresbe. Od nepamäti som veľkým fanúšikom Votrelca, Lovecrafta a čohokoľvek nadprirodzeného. Vkuse chodím do kina a na stole mám vždy rozčítaného nejakého toho Marquéza. A hej, 11 rokov hrám League of Legends.

The Gray Man RECENZIA – Na Netflix práve dorazila nová akčná snímka nesúca vyznamenanie jedného z najdrahších filmov tohto streamovacieho giganta. Ide o adaptáciu rovnomennej novely z roku 2009 a pozornosť na seba pritiahla nie len svojou cenou, ale aj hviezdnym obsadením stojacim pred kamerou, ale aj za ňou. Na režisérsku stoličku zasadli bratia Russovci, ktorí sú zodpovední za najlepšie marvelovky ako napríklad Captain America: Winter Soldier, Civil War a Avengers: Infinity War a Endgame.

Netflix taktiež verí, že film naštartuje novú akčnú franšízu. Či sa to podarí je ale ešte vo hviezdach a my môžeme zatiaľ rozobrať to, či Netflix môže byť so svojím novým filmom spokojný. To a ešte viac vám prezradí táto recenzia.

The Gray Man RECENZIA

Príbeh filmu The Gray Man by sa dal popísať ako typický akčný trhák. Špionáž, nezničiteľní agenti, zlovestné organizácie a malé dieťa uprostred. Tvárou filmu je Ryan Gosling, ktorý hrá svojho typicky chladného, vynaliezavého, no aj tak sympatického agenta bez minulosti. Jeho postava s typicky číslovkovým menom šesť sa dozvedá zatajovanú informáciu, čo by mohla spôsobiť kolaps celého skorumpovaného vedenia.

Následne je prenasledovaný a musí sa prebojovať k spravodlivosti. Popri tom putuje naprieč celým svetom, ničí jednu pamiatku za druhou a je schopný vykynožiť a prežiť hocičo. Jeho kolegyňou nie je nikto iný, než zvodná Ana de Armas. Síce sa jej motivácie zdajú ako nejasne vykreslené, jej postava hrá tú istú, no trocha väčšiu rolu ako tá, ktorú hrala vo filme Nie je čas zomrieť.

the gray man
Zdroj: game-news24.com

Nebola by to ale poriadna akčná jazda, ak by sme tu nemali nejakého zlosyna, nie? Tým je Chris Evans, ktorý si začína hranie zloduchov náramne užívať. Jeho postava je skúsený sociopatický agent. Nečakane. Rád sa predvádza, mučí svoje obete a je mu jedno, koľko ľudí zomrie na ceste k dolapeniu agenta šesť.

The Gray Man neprináša do hry nič nové

Je ťažké urobiť dobrý špionážny akčný film v časoch, keď existujú dlhotrvajúce a úspešné filmové série Mission: Impossible a James Bond. Všetko už akoby bolo odskúšané. Je ale zvláštne, že Tom Cruise a jeho Mission: Impossible dokážu ešte stále príjemne prekvapiť. Netflix sa o to pokúsil aj predtým (napr. Red Notice) a nevyšlo to. Aspoň podľa kritikov.

Chris Evans
Zdroj: netflix.com

Síce je vysoký rozpočet viditeľný, film neoplýva vlastnou estetikou a nedokončené vizuálne efekty sú veľakrát rozmazané, alebo zahalené v roztrasenej kamere. Akčné pasáže majú dobrú choreografiu, no sklamanie prišlo, keď som si uvedomil, že vo filme sú iba dve scény, kde som bol skutočne prikovaný ku stoličke. Tvorcovia akoby mixovali prvky spomenutých filmových sérií a nevedeli nájsť to, čo by z The Gray Man spravilo niečo originálne.

Problém postáv a tónu

Bratia Russovci si so sebou priniesli aj scenáristického kolegu Stephena Mcfeelyho. Ten s nimi napísal scenár na všetky marvelovky a tak som očakával, že to rozbalia v plnej paráde. Príbeh samotný je obyčajnou variáciou na spomenuté filmové série. Postavy sú až príliš slabo prepojené a najviac si to odnáša dvojica hlavného hrdinu a zloducha, ktorí medzi sebou nemajú žiadny poriadny osobný spor. Oslabuje to ich konflikt a taktiež záverečnú konfrontáciu, ku ktorej film postupne speje.

the gray man
Zdroj: screenrant.com

Russovci sa nechali uniesť trendom veselých a recesisticky pôsobiacich pesničiek vo vážnom filme. The Gray Man má kopu scén, kde sa z platne ozýva nejaký spev a hlavný hrdina popri tom láme väzy. V malých množstvách môže tento prvok filmu dodať skvelú atmosféru a v divákovi vyvolať ďalšie asociácie. Russovci to ale podľa mňa trocha prehnali a hudobné scény mi začali prekážať, pretože oberali film o všetko napätie.

Internacionálne dobrodružstvo

Vysoký rozpočet filmu (200 mil. dolárov) je viditeľný hlavne v tom, že sa dej presúva z jednej krajiny do druhej v priebehu pár scén. Najprv sme v Nemecku, potom v Grécku, Francúzsku a aj v Česku. Kamkoľvek sa agent šesť vydá, tam za sebou zanechá spúšť a poriadne si to odniesla aj pražská električka a kaviareň.

Ryan Gosling

V jednej časti filmu sú na hon agenta šesť povolaní aj hrdlorezi z rôznych krajín. Nie je ich veľa, no ich charaktery sú zaujímavé a treba povedať, že tvorcovia si niečo zobrali aj zo série John Wick. Škoda, že sa do filmu nedostal aj nejaký nájomný vrah z Česka, alebo Slovenska. Každopádne aj tento prvok je prevzatý z iného filmu.

The Gray Man RECENZIA – Zhrnutie

The Gray Man by sa dal označiť za áčkový film. Niektoré vizuálne efekty a mnohé pasáže pôsobia, akoby do nich bolo vrazených nie len veľa peňazí, ale aj roboty a snahy. Ak by išiel do kín, rýchlo by sa na neho zabudlo, no takto môže zdobiť tapisériu sériovo vyrábaných akčných filmov od Netflixu ešte dlho a možno si nájde svojich priaznivcov. Aj teraz je vraj #1 filmom na slovenskom Netflixe. Zatiaľ.

Postavy neboli ničím zaujímavé a príbeh bol tragicky obyčajný. Treba ale poznamenať, že Chris Evans si svoju úlohu zjavne užíval. Vo filme sa nachádzajú veci, ktoré za niečo stoja. Je ich ale veľmi málo v porovnaní s tým solídnym kusiskom obyčajného a okopírovaného. Preto dávam filmu hodnotenie 6/10.