Druhý pokus o oživenie samovrahov | The Suicide Squad: Samovražedná misia RECENZIA

Oliver Kohár
Oliver Kohár
Večný študent kinematografie... aj jej obskúrnych zákutí.

The Suicide Squad: Samovražedná misia RECENZIA

The Suicide Squad RECENZIA – Režisér James Gunn, tvorca hitov Strážcovia Galaxie 1 a 2, je už od začiatku svojej kariéry známy pre svoj neodmysliteľný čierny humor. Filmy ako Slimák, Super, alebo séria PG Porn sú toho dôkazom. Preto bolo veľmi prekvapujúce, keď ho kvôli jeho osobitému vtipkovaniu na sociálnej sieti Twitter, producenti zo štúdia Disney z ničoho nič vyhodili. Avšak rebel Gunn sa nevzdal a pod záštitou konkurenčného DC vytvoril svoj zatiaľ najväčší „nevhodný vtip“ – The Suicide Squad: Samovražedná misia.

The Suicide Squad je druhým pokusom o adaptáciu samovražednej zločineckej tímovky rovnomenného komiksu Johna Ostrandera. Prvý a veľmi ambiciózny pokus sme mohli vidieť v roku 2016 pod režijnou taktovkou talentovaného Davida Ayera, ktorého práca na filme bola bohužiaľ kvôli zásahu štúdia a chaotickej post-produkcii sabotovaná. Avšak aj v katastrofe, ktorou prvý Suicide Squad bol, sme mohli vidieť obrovský potenciál tejto veľmi atraktívnej premisy.

Nová verzia filmu nie je ani pokračovaním, ani remakeom, ide o kompletný reboot. Film je síce stále súčasťou superhrdinského DC sveta a objavia sa v ňom niekoľkí herci z prvého Suicide Squad (Margot Robbie, Joel Kinnaman, Viola Davis), avšak ide o úplne nový príbeh, ktorý ignoruje udalosti predošlého dielu. Pokiaľ na to pristúpite, môžete si túto ultimátnu komiksovú jazdu a jeden z najlepších filmov roka naplno vychutnať.

The Suicide Squad Recenzia
Zdroj: cnet.com

Zomierajú aby zachránili svet!

Pochybná zbierka super zločincov z väznice Belle Reve dostane od zástupkyne americkej vlády, Amandy Waller (Viola Davis), jedinečnú príležitosť – účasť na extrémne nebezpečných misiách. Za každú úspešnú misiu sa ich trest zníži o desať rokov. A ich misia? Infiltrovať sa na ostrov Corto Maltese, zvrhnúť miestneho diktátora a zničiť všetky stopy po záhadnom vedeckom projekte Starfish.

Do boja je tentokrát pod vedením plukovníka Ricka Flaga (Joel Kinnaman) povolaný nájomný vrah Bloodsport (Idris Elba), psychopatický zástanca „spravodlivosti“ Peacemaker (John Cena), šialene pôvabná a nebezpečná Harley Quinn (Margot Robbie), interdimenzionálny podivín Polka-Dot Man (David Dastmalchian), zaklínačka potkanov Ratcatcher 2 (Daniela Melchior) a humanoidný žralok King Shark (Sylvester Stallone). Áno, to sú naši hrdinovia.

The Suicide Squad Recenzia
Zdroj: optimole.com

Skupina podivínov na samovražednej misii

Režisér James Gunn vytvoril základnú kostru svojej verzie Suicide Squad podľa šablón klasických akčných filmov ako zo 70. rokov s konceptom „skupina drsňákov na misii“, ktoré už až tak často nevidíme. Film je vo svojej základnej zápletke sympaticky staromódny. Práve na základných pilieroch tejto klasickej akčnej premisy vystaval Gunn svoj autorský film. Áno, už v prvej scéne je jasne vidno, že mu dali producenti pri tvorbe úplnú voľnosť.

Ide o najdivokejší Gunnov film od čias snímky Super z roku 2010. Avšak na rozdiel od Super, vidíme tentokrát režisérove šialenstvo v oveľa väčšom merítku. Blockbusterovom merítku. Tvorca rodinných superhrdinských filmov Strážcovia Galaxie sa odrhol z reťaze, ukázal svoju pravú tvár a priniesol film, ktorý nebude pre každého. Explicitne brutálny, vulgárny, drzý a stále plný úprimných emócií.

Avšak The Suicide Squad nie je len prehliadkou výborných akčných scén, zábavnej, nekompromisnej brutality a uleteného, častokrát odvážneho humoru. Scenár je veľmi inteligentne napísaný. Všetky spomínané prvky pôsobia vo filme skôr ako odmena, čerešnička na torte. Hlavným chodom ostáva práca s postavami a chytro napísaná zápletka plná charakterových momentov.

The Suicide Squad Recenzia
Zdroj: justjared.com

„Ňom, Ňom“

Ústredný tím si okamžite obľúbite. O každom jednom členovi sa dozvieme dostatočne veľa na to, aby nám na ňom záležalo – všetky postavy si prejdú svojím dramatickým oblúkom, na konci ktorého máme pocit, že ich poznáme viac. A to v tomto filme platí aj pre digitálne vygenerovanú, obriu, mimozemskú Hviezdicu z vesmíru. To iba dokazuje ako Gunnovi na týchto postavách záleží.

Celý herecký ansámbel je absolútne fantastický. Idris Elba je obstojná náhrada za Willa Smitha z prvého dielu. Pôsobí, že si svoju účasť náramne užíva a nebojí si zo seba urobiť srandu. Okrem toho, Idrisovi toho drsňáka naozaj veríte. Margot Robbie je ako Harley Quinn opäť úžasná. Avšak tentokrát dostala okrem zaujímavých, charakter budujúcich momentov aj sólovú akčnú scénu, z ktorej mi padla sánka a určite v tom nebudem sám.

Potešia aj presvedčivo traumatizovaný a bizarný Polka-Dot Man s tvárou Davida Dastmalchiana, alebo „newcomerka“ Daniela Melchior ako milovníčka potkanov Ratcatcher 2, z ktorej sa prekvapivo vykľulo srdce filmu. Avšak z trailerov sme všetci čakali na King Sharka s dunivým hlasom legendárneho Sylvestra Stalloneho. A áno, je rozkošný. Najprv vás pobaví svojou roztomilou jednoduchosťou, len aby vás vzápätí na to zožral zaživa. Ňom, ňom.

Margot Robbie ako Harley Quinn
Zdroj: asiatatler.com

James Gunn ako odtrhnutý z reťaze

Prekvapujúco najvtipnejším členom tímu je obľúbenec internetu John Cena. Ten hrá absurdnú postavu Peacemakera s takou smrteľnou vážnosťou, až mi neraz privodil záchvat smiechu. Negatívne sa dá vnímať absencia výraznejších záporných postáv, avšak v tomto prípade to vnímam ako zámer, vzhľadom k tomu, že členovia tímu sú si záporákmi navzájom.

Po vizuálnej stránke je film spracovaný veľmi realisticky. Zábery väčšinou pôsobia surovo, akoby takmer neboli farebne upravené. O to viac vyniknú často zámerne smiešne a na prvý pohľad lacné kostýmy, ktoré majú od reality ďaleko. Práve kontrast týchto prvkov tvorí celý štýl filmu. A štýl je dôležité slovo, pretože veľa súčasných veľkých filmov sa naň iba hrá, avšak The Suicide Squad štýlovým filmom naozaj je.

A ako sa dalo od Gunna očakávať, aj tentokrát sa dočkáme výborne zvoleného, nadupaného soundtracku. Podobne, ako režiséri Quentin Tarantino, Matthew Vaughn, Edgar Wright, alebo Guy Ritchie, aj Gunn má dar pre neodolateľne „cool“ spojenie hudby s obrazom. Keď sa dá tím počas besniacej búrky konečne dokopy a vyrazí vpred finálne akčné inferno za znenia refrénu skladby „Hey“ od Pixies, uvedomil som si, že sa práve zrodil jeden z filmov roka.

The Suicide Squad Recenzia
Zdroj: denofgeek.com

The Suicide Squad RECENZIA – Zhrnutie

The Suicide Squad je perfektným príkladom toho, čo sa stane, keď poskytne štúdio autorskému režisérovi absolútnu voľnosť. Je to risk, ale ak to vyjde, stojí to za to. The Suicide Squad je extrémne brutálnym, vtipným, štýlovým, rebelským a stále inteligentným blockbusterom, ktorých je čoraz menej a menej. James Gunn pôsobí po odrežírovaní Strážcov Galaxie ako fanúšik popovej hudby, z ktorého sa nečakane vykľuje tajný metalista. 9,5/10.