Muzikál z New Yorku | tick, tick…BOOM! RECENZIA

Tick, tick…BOOM! RECENZIA – Toto je New York. Všetci sú nešťastní. A ako poukázať na toto nešťastie najlepšie? Cez filmový muzikál. Na Netflix prichádza životopisná snímka tick, tick…BOOM!, rozprávajúca príbeh geniálneho divadelného skladateľa. Je na prahu tridsiatky, sprchuje sa v kuchyni, venoval celú svoju mladosť písaniu jedného muzikálu a myslí si, že sa mu míňa čas. Ponorme sa do života Jonathana Larsona (Andrew Garfield). Do 90. rokov New Yorku a do chladu, ktorý sa spája s nenaplnenými snami.

Život ako hodinky

Tick, tick…BOOM! je adaptáciou rovnomennej divadelnej hry Jonathana Larsona. V podobe hry malo dielo prvýkrát premiéru v roku 2001. Ide o semi-autobiografický počin, ktorému dal prvú filmovú podobu herec a skladateľ Lin-Manuel Miranda. V jeho režijnom debute zaznejú v hlavných úlohách mená ako Andrew GarfieldSociálna sieť (2010), The Amazing Spider-Man (2012), Alexandra ShippLáska navždy (2020), a Vanessa HudgensThe Princess Switch (2018). Sme v New Yorku, sme v byte, ktorý sa pomaly rozpadá, a čo je najdôležitejšie  – postupne vstupujeme aj do mysle výnimočného Jonathana.

Je ťažké presadiť sa v meste snov ako nezávislý tvorca. O to ťažšie je to vo chvíli, keď súperíte s časom. 29-ročný Jonathan berie číslo 30 ako prehru. Na svojom prvom muzikáli Superbia pracuje už osem rokov a konečne sa zdá, že je úspech tohto diela a jeho uvedenie na Broadwayi len na dosah ruky. Čaká ho prezentácia muzikálu pre divadelných producentov a tvorcov a do príprav na tento deň dáva všetko. Úspory, ktoré nemá, čas, ktorý mu prináša úzkosť a vzťahy, ktoré sú v jeho živote tým najdôležitejším.

tick tick boom RECENZIA
Zdroj: londonnet.co.uk

tick, tick…BOOM! recenzia

Zastavme sa pri tom, čo je pre filmové muzikály najdôležitejšie – hudba. Snímka je muzikálom v muzikáli a nerobí to vôbec mätúco. Každé hudobné číslo prináša niečo nové a emotívne. Téma životného sna, ambícií, sklamania, plynúceho času alebo hudobné vyjadrenie toho, ako to vyzerá v nedeľu ráno v rušnej rodinnej reštaurácii. To všetko sa spája s úžasnými zábermi a rafinovanými filmovými efektmi číhajúcimi na každom rohu.

Pri filmových muzikáloch je častým problémom správne odhadnúť a načasovať pomer hudobných scén k hraným častiam. Tento film však k tým, ktorí to prepískli, vôbec nepatrí. Použité hudobné motívy a trefné texty piesní z pera J. Larsona odrážajú atmosféru mesta vyhaslých snov a vnútorne dianie hlavných postáv. Zaujímavým konceptom je aj fakt, že ide o „muzikál v muzikáli“. Tieto dve dejové línie sa navzájom striedajú a navodzujú potrebnú atmosféru divadelnej hry.

tick tick BOOM recenzia
Zdroj: polygon.com

Komplexná postava v komplexnom svete

Andrew Garfield podáva v novom filme skutočne pôsobivý herecký výkon. Stvárniť hudobného génia skutočne nie je jednoduchou úlohou. Súperí s časom, sám so sebou a jeho svet sa mu pomaly, ale isto rúca. Situácia, v ktorej sa postava ocitla, teda vôbec nie je najľahšou. O to viac bolo zaujímavé pozorovať Garfielda pri tom, ako manévruje cez odlišné emócie vo svete, ktorý považuje za svojho nepriateľa.

Jednotlivé vzťahy medzi postavami sú aspektom, na ktorom si tvorcovia dali obzvlášť záležať. Každá z nich je nositeľom témy sna a ukazuje jeho inú podobu. Hlavná postava musí čeliť problémom ako v romantickom vzťahu, tak aj vo vzťahu s priateľmi. Sústreďuje sa na svoju prácu, svoju prezentáciu divadelnej hry pred producentmi, a postupne sme svedkami toho, ako mu pomaly ale isto krachuje aj jeho vzťah s priateľkou Susan.

tick tick BOOM RECENZIA
Zdroj: quicktelecast.com

Ľudské vzťahy sú tenkým ľadom, a presne tento fakt robí snímku tak osobitou a nabitou emóciami. Zároveň je však prítomný aj istý tragikomický humor, ktorý sa s Jonathanom spája. Spieva o svojom živote, o sprchovaní sa v kuchyni, o inšpirácii a my máme pocit, že už ani nemôže byť viac úprimnejší.

tick, tick…BOOM! recenzia – Zhrnutie

Nová muzikálová snímka z produkcie Netflixu prináša do žánru filmových muzikálov nové, inovatívne postupy. Dynamický strih z muzikálu do muzikálu. Silný príbeh o tom, aké je dôležité nevzdávať to v meste, kde sny viac hasnú, ako sa plnia. A to, čo nedovoľuje stratiť sústredenosť – úžasný vizuál a ešte úžasnejšia hudba. Film tick, tick…BOOM! je pocta Jonathanovi a všetkým divadelným tvorcom – dostáva hodnotenie 8/10.