Dokázal nás Klaun Pennywise opäť vyľakať? | To Kapitola 2 RECENZIA

To Kapitola 2 RECENZIA – Klauni vôbec nie sú vtipní… Sú pekelne strašidelní. To si uvedomil aj Stephen King, keď v roku 1986 publikoval svoju ikonickú knihu s názvom „To„. Desivý Pennywise v roku 2017 ožil vo vlastnom filme, z ktorého sa stal najúspešnejší horor všetkých čias, pričom teraz sme sa dočkali pokračovania. Naša otázka však znie: stojí „To“ za to?

to kapitola 2 losers club
Zdroj: hnentertainment.co

To Kapitola 2 RECENZIA

Večne pochmúrne mestečko Derry opäť zahalí rúško temnoty. Musia sa doňho vrátiť všetci členovia Loser’s Club, ktorí 27 rokov dozadu zažili niečo strašné. Po hrôzostrašných udalostiach, ktoré ich v spomienkach naháňajú celý život nastal čas, aby spoločne poslednýkrát čelili tomuto zlu. Podarí sa im zistiť, odkiaľ „To“ pochádza a ako ho raz a navždy poraziť?

Členov ikonického Loser’s Club v prvej časti príbehu z roku 2017 stvárňovali jedni z najlepších detských hercoch, ktorí súčasne pracujú. Ich dospelé verzie preto museli pojať taktiež veľké a talentované mená, čo sa určite podarilo. Podarilo sa však novým hercom preniesť tie isté osobnosti do svojho výkonu?

Áno aj nie. Aby sme začali z kraja: prečo je vlastne podstatné, aby boli v horore realistické, ľudské a sympatické charaktery? Nestačí proste spraviť „bububu“, primiešať aspoň 20 jumpscareov či strašidelný soundtrack a máte hotovo? Nie. Aj keď si to, ako sa zdá, väčšina tvorcov, ktorí stoja za modernými „horormi“ myslí, v skutočnosti treba najprv vybudovať a dobre spoznať charaktery, ktoré sú centrom deja.

To Kapitola 2
Zdroj: io9.gizmodo.com

Je to jednoduché. Aby ste sa báli nielen preto, lebo na plátne sa deje niečo desivé či škaredé, ale aj preto, lebo cítite hustú atmosféru a máte strach o hlavné postavy, ktoré čelia pradávnemu zlu, ktoré sa ich snaží zabiť, musí vám na tých postavách záležať. Ak sú v horore divákovi hlavné postavy ukradnuté, nemá dôvod sa o ne báť a z hororu sa odrazu stáva nuda.

Odmeraný a nerozhodne pochmúrny

Našťastie, perfektné herecké obsadenie je plné talentu a dokázali nadviazať na milé a sympatické charaktery, ktoré sme spoznali v prvom filme. Na druhú stranu ich výkon nebol až tak odviazaný ako v prípade detských hercov. Je to veľká škoda, pretože mená ako Jessica Chastain, James McAvoy či Bill Hader majú talentu na rozdávanie, no zdá sa, že režisér Andy Muschietti ho nevedel dobre použiť, resp. nechcel.

Na to nadväzuje celkový tón filmu To Kapitola 2. Naša hlavná skupinka sa zmenila na dospelých ľudí, ktorí sú plní strachu, zúfalí a poznačení minulosťou. Samotné postavy sú pochmúrnejšie, pričom podobný mal byť aj samotný film. Zo začiatku aj bol, no zhruba po prvej tretine sa ešte ako-tak brutálny a odmeraný dej rozbehol do všetkých strán a zabudol, že sa snažil byť vážnejší a pochmúrnejší. Začne sa mixovať komédia s hororom, čo nie vždy pasuje spolu.

bill hader
Zdroj: thatshelf.com

Žiaľ, film To Kapitola 2 pôsobí ako pomýlená vízia. Skvelo to vyjadruje kontrast medzi prvou scénou snímky a veľkolepým finále. Prvá scéna v príbehu v každom filme stanovuje tón, pripravuje diváka na zvyšok filmu. Režisér ňou v podstate nastavuje pravidlá hry, vraví: „Takže takto nejak to bude vyzerať. Si pripravený?

Prvá scéna druhej kapitoly je skutočne hororová, brutálna, zasadená do reality, s množstvom krvi. Povedal som si počas nej, že ak bude takto vyzerať celý film, bude to úžasné. Žiaľ, ako divák som sledoval, ako sa vážny horor začal meniť na akčnú komédiu, plnú nudných počítačových efektov a monštier, ktoré jednoducho nie sú desivé ani zábavné.

Strach a nuda

Jedinú pomocnú ruku filmu poskytol Bill Skarsgård, ktorý si zopakoval rolu Klauna Pennywisea. Mladý Švéd si svoju prácu užil naozaj naplno a priniesol charakter, ktorý sa rovno môže zaradiť medzi veľké ikony. Je jednoznačne najsilnejšou stránkou filmu, pričom scény s ním sú záživnejšie a dokonca aj trošičku desivé, resp. desivejšie ako tie s hulákajúcimi CGI zombíkmi.

to kapitola 2
Zdroj: empireonline.com

S dĺžkou takmer 3 hodiny ide o taktiež veľkú skúšku trpezlivosti, keďže väčšina filmu je stále o tom istom dookola. Hlavne druhá tretina sa začala neskutočne ťahať, keď sme videli vlastne 5 rovnakých sekvencií za sebou, akurát vždy s rozdielnou postavou. Niekto niekam išiel, tempo sa spomalilo a stíchla hudba, odrazu jumpscare, krik a farebné prehnané CGI, pár sekúnd napätia a nakoniec sa aj tak nič nestane. A potom znova to isté. A potom znova. A znova. A…

To Kapitola 2 trávi taktiež veľké množstvo času vysvetľovaním mytológie bytosti „To„.  Ide o zaujímavejšie a záživnejšie časti filmu. Potešia taktiež mnohé scény z obdobia prvého filmu – vidíme napríklad, kam šli mladí členovia Loser’s Club po prvom súboji s Klaunom Pennywiseom, kde trávili voľný čas a tak pod. Tieto informácie potom celkom zmysluplne nadväzujú na súčasné dianie a spomienky dospelej skupinky kamarátov.

Humorné vsuvky a ďalšie problémy

Tento horor sa dá najjednoduchšie popísať asi tak, že vôbec nejde o horor. Samozrejme, na tom nie je nič zlé, ide však o mierne sklamanie, keďže tvorcovia nás pred premiérou neustále uisťovali, že pôjde o desivé, brutálne a krvavé pokračovanie. Nakoniec je však druhá kapitola príbehu rovnako, ak nie viac vtipná ako tá prvá, avšak, v nesprávnych momentoch.

To
Zdroj: etonline.com

Postavy majú neustále nejaké vtipné pripomienky aj počas tých najdesivejších situácií, čím nás ako divákov okamžite vyvedú von z chvíle teroru a nechajú nás opýtať sa, aký mal ten vtip vôbec význam. Pred humorom často uhýba aj príbehová logika, čo je veľký problém. Najväčšia škoda však je, že samotný humor, ak bol situovaný vo vlastných scénach, vôbec nebol zlý. Zaškodil však preto, lebo často sa vôbec nehodil do danej situácie, v ktorej sa postavy nachádzali.

Problémy dopĺňa napríklad aj scenáristicky nezvládnutá a predvídateľná romantická zápletka či slabšie počítačové efekty, na ktoré sa film, ironicky, z veľkej časti spoliehal. Technické spracovanie nie je ničím neobyčajné (okrem kreatívnych prestrihov medzi scénami), pričom z emocionálneho hľadiska sa mu nedarí vyvolať emócie, ktoré by odpovedali tomu, čo sa na plátne udialo. Labilný je aj celkový podtón, ktorý vyliezol na povrch na samotnom konci – mal vypovedať niečo o strachu, dospelosti a zneužiť nostalgiu divákov a ich spomienky na detstvo a kamarátov, s ktorými sa odlúčili.

Zhrnutie: To Kapitola 2 RECENZIA

To Kapitola 2 perfektne zobrazuje masívne ego Stephena Kinga a neistotu v rozhodovaní režiséra Andyho Muschiettiho. Novinka sa snaží vo všetkom podobať na prvý film z roku 2017, no oproti nemu pôsobí prázdnejšie, bez emócií a dokonca s ešte menším množstvom vyvolaného strachu. Druhá kapitola príliš stavia na hlučné CGI príšery, ktoré sú nudné a hodia sa skôr do B-čkového akčného príbehu.

Film zachraňujú vtipné scény, ktoré sú určené čisto na zabavenie, no humor zamiešaný do vážnejších scén uberá od ich serióznosti. No a úplne najviac ohromil titulný Klaun Pennywise, ktorého je v novinke naozaj veľa. Vďaka týmto dôvodom si film To Kapitola 2 zaslúži hodnotenie 6/10.