Podarilo sa filmovej Lare Croft zlomiť videohernú kliatbu? | Tomb Raider RECENZIA

Naša Tomb Raider recenzia vám prezradí, či ide konečne o skvelý videoherný film!

Stretli ste sa už s termínom videoherná kliatba? Ak nie, asi ste nevideli moc videoherných filmov. Ak sa totižto pozriete na všetky herné filmy z minulosti, nenájdete ani jeden dobrý. Už 20 rokov sa filmoví tvorcovia snažia priniesť herné príbehy na filmové plátna a zatiaľ sa to vôbec nepodarilo. Sklamať dokázali už aj veľké tituly ako Warcraft a Assasins Creed. Tomb Raider je teda ďalšie veľké meno, ktoré môže priniesť zmenu. Podarilo sa to teda konečne?

Laru Croft sme na filmových plátnach už vidieť mohli. V roku 2001 a 2003 si ju totižto zahrala Angelina Jolie, no a bolo to v čase, kedy jej filmy ešte následovali staré hry. Lara Croft sa však v roku 2013 zmenila a dostala poriadny príbeh, ktorý sa do dnešného dňa rozvíja. No a práve podľa tejto reštartovanej hry bol urobený tento film, kde si rolu Lary tentoraz na seba zobrala oscarová Alicia Vikander. Ako to teda dopadlo?

Tomb Raider je veľké videoherné meno, funguje aj vo filme?
Tomb Raider je veľké videoherné meno, funguje aj vo filme?; Zdroj: collider.com

Videoherná logika a Lara Croft

Novú hru mám odohranú, takže som bol veľmi zvedavý, akým štýlom sa rozhodnú tvorcovia vyrozprávať tento príbeh. No a musím povedať, že cestu ktorú si vybrali bola skvelá. Nečakajte rovnaký príbeh s hrami, len kúsočky, najmä pri akcii. Tento film však všetko berie realisteckejšie, a je to len dobre. Určite viete, že pri Tomb Raider hrách alebo aj takých Uncharted hrách sa vždy ku koncu dostaneme k niečomu nadprirodzenému, no a spôsob akým sa s tým pohrali tu bol skvelý, dokonca by som povedal, že až Indiana Jones skvelý.

Film však stojí na jednej postave, teda Lare. No a tu treba povedať, že pri nej scenár jednoducho zafungoval. Od prvých minút s ňou sympatizujete, záleží vám na nej, prežívate s ňou a fandíte jej. Tvorcom sa skutočne podarilo napísať skvelú Laru Croft, ktorá sa perfektne vyvíja, no a opäť podotknem, nie je rovnaká ako tá herná, čo je ešte lepšie. Avšak, nie je to len kvôli scenáru, ale aj kvôli herečke.

Alicia Vikander podáva fantastický výkon a naplno zosobňuje túto ikonickú hrdinku
Alicia Vikander podáva fantastický výkon a naplno zosobňuje túto ikonickú hrdinku; Zdroj. collider.com

Alicia Vikander a druhý akt

Alicia Vikander… WOW. Nie len, že nemala vo filme mnoho replík, no aj tie čo mala podala skvelo. Vikander vo filme využíva skôr fyzické hranie. Keď ide Lara niekam skočiť, alebo sa jednoducho dostane do nepeknej situácie, na Vikander vidíte celý myšlienkový proces. Noazaj som až prekvapený, ako skvele sa role chytila a granatujem vám, že vďaka nej sa hneď niekoľko dievčat bude chcieť na karnevaly a kostýmové súťaže obliekať ako Lara Croft. Fantastický výkon.

Scenár sa teda dokázal venovať postave, no príbehu už tak veľmi nie. Prvý a tretí akt je dobre vymyslený a prevedený, no ten stred, ktorý je síce dobrý a hlavne ukazuje to čo sme chceli vidieť, postráda to dobrodružstvo, ktoré by nás postupne malo pripravovať na veľké finále. No a bohužiaľ práve vďaka tomu, necítite že v tej tretej tretine o niečo veľké vlastne ide. Keď sa pozriem na hru, vidím Laru objavovať ostrov a postupne odkrývať jeho tajomstvá. Bohužiaľ, toho sa tu nedočkáte. Samozrejme, nevravím, že by to tak malo byť, no práve tento fakt, kde postava objavuje, bojuje a dostáva sa k vyhroteniu je to, prečo vždy v Indianovi Jonesovi, alebo aj hocakých Marvelovkách, tretí akt vždy perfektne fungoval.

Odhaľovanie záhad ostrova a hrobiek vo filme bohužiaľ chýba
Odhaľovanie záhad ostrova a hrobiek vo filme bohužiaľ chýba; Zdroj: collider.com

Žiadne dobrodružstvo

Tu sme do tretieho aktu vlastne hodení. Film ho trošku načrtol a to bolo všetko. V podstate stojíme na jednom mieste či už v scenári alebo fyzicky. Jednoducho to nie je to dobrodružstvo. Akoby to bolo, keby Indiana Jones rovno skočil do tretieho aktu? Nechýbala by vám tá cesta? Bohužiaľ, tu sa to stratilo a je to veľká škoda, keďže pri dobrodružnom filme je to to hlavné. Film sa dokonca mohol veľmi krásne zachrániť, keďže nám priniesol dosť dobré postavy, no absolútne ich nevyužili.

Pritom tam bolo toľko priestoru, ktorým dokonca mohli odčiniť absenciu Larynho prežívania. Zo všetkého však iba povyberali pár vecí, niečo urobili originálne a niečo zase veľmi klišovito. Treba však povedať, ako celok film nie je vôbec zlý. Toto absolútne nie je žiaden Assasins Creed, kde nefungovalo jednoducho nič. Toto dokonca nie je ani Warcraft, ktorý bol podľa celkom dobrý. Toto si nájde ľudí, pre ktorých to bude kompletne fungovať.

Žiadne veľké dobrodružstvo, len malý príbeh
Žiadne veľké dobrodružstvo, len malý príbeh; Zdroj: collider.com

Dobré, ale mohlo byť lepšie

Film vška mohol byť úplne primitívnou cestou oveľa lepší a v kľude by im stačilo len 20 minút navyše. Či sa teda tvorcovia báli a išli radšej na istotu, ťažko povedať. Každopádne, to čo tu máme je pekný celok, je aj fajn rozvitý, a čo je najhlavnejšie, nikdy vás nestratí. Nenudíte sa ani na minútu. Je to zábavná, i keď bohužial malá jazda. Pre istotu rýchlo ešte poviem, že logiku v tomto filme neberiem ako veľkú chybu. Tu treba ísť na to tak, že viem, že Lara Croft si dajme tomu skočí z 80 metrov a všetko je fajn. Taká je jednoducho hra, bol by to hlúpy dôvod sťažovať sa na to (bolo by to rovnako hlúpe ako sťažovať sa na to, že Iron Man lieta).

Efekty sú dobré, niekedy skvelé, no a musím povedať že výborná je kamera a predovšetkým hudba. Hudba najmä v tretej tretine vytvára skutočnú epiku, čo bola radosť sledovať. Celkovo vlastne vyhrotenie tretej tretiny v hrobke je epické a scenárovo funguje hlavne pre vývoj postavy. Jediná škoda teda fakt je, že to pôsobí ako malý príbeh, cez ktorý si táto postava musela prejsť. Nie je to udalosť, nie je to dobrodužstvo. A pritom boli tvorcovia tak veľmi blízko. Avšak aj to čo tu máme rozhodne považujem za dobrý film a určite chcem aby pokračoval. Stačilo by len prepracovať druhý (hlavný) akt, uviesť diváka do pozície Lary, prepracovať tie dialógy (pri dvoch postavách to mohlo byť fantastické) a nebáť sa ísť poriadne do akcie. Vtedy by tu bolo to zlomenie kliatby. Teraz sme však boli veľmi blízko a trúfam si povedať, že zatiaľ najbližšie zo všetkých. No a možno, tí čo hry v živote nevideli si to užijú ešte viac, ako herní fanúšikovia. 6/10

Ak vás zaujímajú hry zo série Tomb Raider, herný portál rewind.sk má pre vás skvelú novinku! Videli ste film? Máte na neho rovnaký názor? Ako by ste ho porovnali s ostatnými videohernými filmami? Napíšte nám do komentárov.