TOP 10 najlepších filmov roku 2020 podľa redakcie REWIND.sk

Nenechajte si ujsť

TOP 10 najlepších filmov roku 2020

Minulý rok sa kvôli pandémii ku nám dostalo menej filmov, ako tie predošlé. Napriek tomu bolo z čoho vyberať. Hádam v každom, aspoň trochu komerčne príťažlivom žánri, vzniklo viacero zaujímavých počinov. Redakcia REWIND.sk pre vás zostavila TOP 10 najlepších filmov roku 2020.

Pri pohľade na výročné ankety zahraničných serverov zistíme, že niektoré filmy sú zastúpené takmer v každej z nich, a zaradenie iných zase môže pôsobiť prekvapujúco. Zopár z nich patrí skôr do mainstreamu, iné zase do alternatívnejších vôd. Presne taký bude aj tento výber. Značne subjektívny, no iný asi ani nemôže byť.

10. Tenet

Christopher Nolan patrí právom k režisérskej špičke posledných dvoch dekád. Tenet bol jedným z najočakávanejších filmov na poli mainstreamovej produkcie. Všetky Nolanove predošlé filmy disponovali prvotriednou réžiou, vizuálom, výpravou, scenáristickým umom, a vlastne všetkým. No občas sa aj majster tesár utne. Tenet síce ešte nie je krokom vedľa, stále patrí ku tohtoročnej svetovej špičke, no po Batmanskej trilógii je to jeho najmenej zaujímavý film.

Iste, čo sa týka prepracovaného scenára, ten funguje. Ten však vždy fungoval aj predtým. Pri pohľade na režisérovu filmografiu Tenet predstavuje skôr prácu umelca, ktorý už dosiahol asi všetko, čo mohol, a teraz sa len baví. Pokiaľ prináša niečo nové, ja som to nepostrehol. Film je samozrejme tak, ako napríklad Počiatok, na viac pozretí. A hlavne – je žánrový. Tiež aj zábavný, no keď zložíte všetky línie tejto vysokorozpočtovej sofistikovanej hračky, k obdivu toho veľa neostane. Za pozretie však určite stojí.

9. Neviditeľný

Jedným z komerčne naozaj úspešných filmov tohto roku (vzhľadom na rozpočet) je aj Neviditeľný režiséra Leighta Whannella. Ten si už dávnejšie vybudoval meno hlavne ako scenárista série Insidious, no ako režisér zažiaril chváleným filmom Upgrade. Čo sa týka jeho novinky, vysoko položenú latku s Neviditeľným určite nepodlieza.

Film zručne prepája prvky hororu, trileru a dokonca aj sci-fi do pútavého dvojhodinového celku. Film odsýpa, nenudí ani príbehom, ani vizuálom. The Invisible Man od jedného z otcov science fiction, H. G. Wellsa, sa dočkal už mnohých adaptácií. Niektoré sa stali kultovými. Taký osud možno Neviditeľného nečaká, no počítam, že minimálne fanúšikovia filmového napätia si ho vychutnajú.

8. Soul

Štúdio Pixar nikdy neprodukovalo len filmy pre deti. Ich tvorcovia už viackrát dokázali, že dokážu urobiť aj filmy pre dospelých. Filmy s myšlienkou, filmy o živote. Snímka Soul zašla v tomto smere najďalej. Treba tiež napísať, že animovaná zábava pre dospelých nemala doteraz krajší vizuál.

Film ale neskĺza k prázdnemu filozofovaniu o zmysle života. Duša je ako život sám; neviete, kde sa už zajtra ocitnete a keď sa tak stane, musíte sa s tým zmieriť a poradiť si. Práve preto si nie som istý, či by sa pri ňom priemerný detský divák nenudil. No animované filmy už dávno nie sú len pre mladých a často ponúkajú nielen zábavu, ale aj nejaké to múdro. Pokiaľ si napríklad váš základoškolák ku nemu nenájde cestu dnes, možno sa tak stane o pár rokov. V našej TOP 10 najlepších filmov roku 2020 teda určite nemôže chýbať.

7. Possessor

Syn slávneho režiséra filmov Mŕtva zóna alebo Mucha, Davida Cronenberga, si pomaly buduje meno osobitého režiséra. Brandon Cronenberg ukázal svoj talent už v Antiviral, Possessor zožal u kritikov ešte väčšie ovácie. Film je to klasicky Cronenbergovský – máme tu modernú technológiu, deformácie rôzneho druhu (fyzické, aj duševné), krv a napätie.

Rodinné vplyvy sú v Possessor celkom zrejmé, no Brandon ide svojou vlastnou cestou. Vybral si vhodných hercov, z ktorých zaujme hlavne Christopher Abbott, ktorý si naozaj prežije svoje, zatiaľ čo Andrea Riseborough je v roli „possessora“ tým správnym záporákom. Brandon Cronenberg si na svoj veľký film ešte musí počkať, no už teraz má namierené správnym smerom.

6. Slušní chlapci

Guy Ritchie sa preslávil drsnými mafiánskymi komédiami niekedy v druhej polovici deväťdesiatych rokov. Od tej doby si vybudoval meno viacerými úspešnými projektami a Slušní chlapci sú jeho posledným (opäť úspešným) zárezom.

Tak, ako u Ritchieho býva zvykom, novinka je scenáristicky premyslenou a vyšperkovanou dialógovou bombou. Postavy sú opäť správne priblblé, hovoria sprosto, no nie samoúčelne – Ritchieho filmy sú prvou ligou súčasných gangsteriek už dvadsať rokov. Slušní chlapci možno patria medzi jeho tri najlepšie počiny.

5. Chľast

Film o experimente, ktorý sa (ne)očakávane zvrtne zlým smerom. Chľast vzbudil nemalý záujem jednak témou, ale aj hereckým výkonom severskej hereckej hviezdy Madsa Mikkelsena.

Film Thomasa Vinterberga je odvážnou sondou do ľudskej duše, ktorá je niekedy tak prázdna a otupená, že pred ňou treba utiecť a vypestovať si nejakú závislosť. Časom nevyhnutne nasleduje pád a je len na nás, či vstaneme a skúsime to znovu, teraz už s čistou hlavou. Chľast je opäť ďalší zo silných dánskych filmov, ktorý osobito kombinuje sociálnu drámu s humorom.

4. Mank

Na nový film Davida Finchera sme čakali šesť rokov. Je to vôbec najdlhšia medzera medzi jeho filmami, tým posledným bol krimi triler Stratené dievča. Fincher si občas odskočil z vôd temných príbehov (prípadne rekonštrukcií temných skutočných udalostí) aj do vôd drám. Vždy ho zaujímala skutočnosť a realita okolo neho, ktorú potom podal divákom svojským spôsobom. Mank je taktiež „rekonštrukciou“ skutočnosti, hlavná postava filmu, scenárista H. J. Mankiewicz, svojho času pripravoval s Orsonom Wellsom vraj najdôležitejší film kinematografie, Občan Kane.

Fincher opäť bravúrne pracuje s postavami, opäť vykreslil ich (predovšetkým Mankovu) psychológiu. Výprava a atmosféra filmu je naozaj podmanivá, čaro klasického Hollywoodu sa nikomu v najbližších rokoch zrejme nepodarí zobraziť tak, ako jemu. No Mank je istým spôsobom aj najmenej prístupný režisérov film. Divákom neznalým obdobie, v ktorom sa odohráva, môže prípadať rozvláčny, až nudný, a kochať sa kvalitnou filmárčinou viac ako dve hodiny tiež nie je pre každého. Kto má však rád veľkolepo podané životné príbehy, pre neho je Mank jasnou voľbou. Reči o oskarových ambíciách filmu sú určite opodstatnené.

3. Palm Springs

Filmy o časových slučkách môže niekto vyhľadávať, zatiaľ čo iný si nimi určite nebude trápiť mozog. Tento motív je s obľubou používaný v žánrových filmoch, často v mysterióznych filmoch, alebo v trileroch. Použiť ho v romantickej komédii môže vzbudzovať očakávanie, ale aj pochybnosti. Palm Springs je však svižne odsýpajúci, oddychový film, ktorý zabaví.

Ústredná dvojica filmu v podaní Andyho Samberga a Cristin Milioti sa ocitnú na svadbe, ktorá ich však zabíja nudou. Keď sa ocitnú v časovej slučke, rozhodnú sa, že si deň budú spríjemňovať všetkými možnými spôsobmi. Práve na dvojici hercov stojí celý film a treba povedať, že chémia medzi nimi naozaj funguje. Hrajú podľa dobrého scenára, ktorý umne kombinuje humor, emócie a dramatické prvky. Palm Springs je skvelou voľbou na večer s inteligentnou filmovou zábavou.

2. The Trial of the Chicago 7

Filmy zaoberajúce sa kontroverznými historickými udalosťami boli vždy magnetom pre istú (a veľkú) skupinu divákov. Veľmi často tiež zbierajú všemožné druhy ocenení, vrátane tých najprestížnejších. The Trial of the Chicago 7 je presne ten typ filmu.

No zároveň je aj kvalitný nielen po hereckej, scenáristickej, ale aj po technickej stránke, a ponúka viacero impulzov k zamysleniu. Súdna dráma si vyžaduje, aby bola naozaj dramatická, musí mať úderné dialógy a réžiséra, ktorý dokáže tak vážnu tému, správne uchopiť. To všetko film spĺňa. Impozantnosť niektorých scén je podobná scénam z niektorých filmov Davida Finchera. The Trial of the Chicago 7 je opäť snímkou, ktorá vám priblíži historické udalosti pôsobivým, divácky vďačným, spôsobom.

1. Wolfwalkers

Jeden z filmových vrcholov tohto roku. Dojímavý príbeh síce originalitou nesrší, no v celkovom výsledku sú Wolfwalkers silným emočným zážitkom. Už mnohokrát úspešne použitý mix napätia, emócií, ľudí a zvierat zabral aj tu.

No to, čo sa dnes len tak nevidí, je prekrásna animácia. Tá balansuje niekde medzi „starou školou“ a novým, moderným poňatím. To znamená, že svet, v ktorom sa príbeh odohráva, je podmanivý a vzdušný ako v starých Mijazakiho filmoch a zároveň viditeľne „nakreslený“ (žiadne vizuálne experimenty tu nenájdeme). V detailoch samotnej prírody a lesa uvidíte naozaj precízne kresliarske remeslo. Mágiu a folklór cítiť z každého záberu. Prvé miesto v TOP 10 najlepších filmov roku 2020 si film určite zaslúži.

Máte aj vy svoje obľúbené tohtoročné filmy? Ak áno, podeľte sa o ne s nami v komentároch!

Mohlo by sa ti páčiť

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- REKLAMA -

Najnovší obsah

- REKLAMA -