Čo sa stane, ak sa ocitnete sami vo vesmírnej lodi s krásnou ženou? | Pasažieri (recenzia)

Pasažieri majú sympatických hercov a nádherný vesmír, stačí to však?

Poviem to na rovinu, už dlho som nemal takýto pocit, že neviem ako zhodnotiť film. Toto sci-fi risklo všetko čo mohlo, išlo do konkurencie so Star Wars. Nabúchaný epický trailer určite pomohol dostať do kina pár ľudí, no ako je to s kvalitou filmu? Recenzie v Amerike začali film doslova ničiť a ľudia nadšení taktiež nie sú. No a teraz vám ešte poviem, že ten nabúchaný epický trailer aj s plagátmi klamú.

To je jeden z dôvodov, prečo je pre mňa ťažké vám o tomto filme písať, nechcem hovoriť o žiadnych spoileroch. V tomto odstavci by som mal napísať nejakú krátku synopsu o čom film je, no bez spoilerov sa to nedá. Taktiež sa aj ja samotný snažím prísť na to, čo bolo cieľom tohoto filmu. Napíšem teda fakty. Vesmírna loď Avalon má dopraviť ľudí na novú planétu. Keďže cesta trvá 120 rokov, všetci pasažieri sú v hybernačných lôžkach. Všetci až na Jima a Auroru. Prečo, ako a čo sa deje, to už je samotný film.

Trailery zavádzajú, ako to však dopadlo?

Vrátim sa teda k tomu tvrdeniu, že trailer s plagátmi nám klamali. Nemyslím tým tón filmu ani nič podobné. Ide celkovo o dej, ktorý vám nevyzradím. Áno, celá romanca tam je aj pár akčných scén. Jadro filmu je ale to, o čom vám rozprávať nemôžem. Aké to ale celkovo bolo? Veď Chris Pratt a Jennifer Lawrence sú predsa v každom filme úžasní a sympatickí. Pridajme k tomu ešte na oscara nominovaného režiséra Mortena Tylduma. Mala by to byť úžasná vesmírna dráma.

Prekvapivo, nevzniká nič fenomenálne. Radšej to skúsim rovno rozobrať. Celá prvá tretina filmu je úžasná. Funguje všetko, postavy, ich motivácie, ich chémia. Krásne predstavenie lode a priestoru. Humor dokonca. Je to krásne natočené a v mojej hlave už znelo, „čo sa tým kritikom preboha na tomto nepáči?“. No mal som čo povedať. Nemohol som tušiť, že to zrazu nejako spadne a vy neviete kam a ani prečo to sledujete.

Film sa postupne stal nudným a rozpadával sa.

Scény začínajú byť dlhé, zle rozmiestnené a sami viete, že scenár nevie, kam ďalej ísť. Respektíve vie, no nevie ako a nie je to zaujímavé. Ťahá sa to. Aj keď nie tak, že kukáte na hodinky a chcete aby bol koniec. Film naďalej sledujete, možno s nadšením, no nič sa v ňom nedeje. Herci začnú polhodinu hrať to isté a dokonca aj chémia medzi nimi vyprší, čo je pre emotívne finále veľmi potrebné. Chris Pratt je zrazu kameň, ktorý tam len tak stojí.

Sledujeme teda finále, no vieme že je to nanič, keďže nám stále niečo chýba. Chýba, lebo druhá tretina sa zamerala na hlúpy prechod do bezvýznamne akčnej tretej tretiny miesto toho, na čo mala. To chýbajúce už len príde v najnevhodnejší moment. Viem že vám to asi nič moc nehovorí, verte mi ale, po videní filmu mi porozumiete. Jednou vetou, tretia tretina bola celá hlúpa a vynútená, čo je naozaj zle, keď sa druhá ťahá. Keďže je to sci-fi, tak do logiky filmu sa púšťať nebudem. To by bolo zbytočné vypichovanie, či už o fyzike alebo všeobecnej logike.

Nudnú druhú tretinu strieda zbytočne akčná tretia.

Čo by tomu filmu teda prospelo? Jednoznačne dobrý scenár. Toto bolo lenivé písanie a je mi jasné, že chyba v réžii a hercoch to byť nemohla. Alebo zmenšiť rozpočet a venovať sa tomu, čo chceme vidieť. Vzťah medzi dvoma postavami, ktoré ostali samé vo vesmírnej lodi. Má to byť zaujímavé, plné elánu a humoru, ale aj skvelej drámy. Nie trošku z toho a trošku z toho. Finále mohlo v kľude slúžiť ako menšie predfinále pred šokujúcim zvratom. Jedna z najzaujímavejších tém, s krásnym sci-fi podkladom bola teda vyhodená do vzduchu. Plne rozumieť mi však budete až ak to niekedy uvidíte.

Možno vám to pripadá, že film nenávidím a je to katastrofa. Tak to ale nie je. Nedá mi to, ale aj v tej zlej tretej tretine nejakým zvláštnym spôsobom emócie fungovali. Problém teda nastáva po videní filmu. Vyjdete s pocitom, že to nebolo také zlé, no potom zisťujete, že asi aj bolo. Americké kritiky sa rozhodli film zničiť, rozumiem prečo, no za mňa je to priemer. Už len kvôli tomu som ochotný na film zájsť druhýkrát, zistiť, ako to u mňa zarezonuje po druhom videní.

Niečo vo filme však predsa len funguje.
Niečo vo filme však predsa len funguje.

Písať túto recenziu bez spoilerov teda nemá moc veľký zmysel. Vyzerá to krásne, aj znie. Thomasova Newmanova hudba bola skvelá, aj keď ju skopíroval od jeho predošlej práce k filmu Finding Dory. No celkovo viete, že to mohlo byť úžasné sci-fi, ktoré šancu premrhalo. Znížiť očakávania, vypnúť a možno si film užijete. Ja som ale vychádzal s veľmi prekvapeným výrazom a verte mi, ak tu je niekto, kto chcel tomuto filmu dať plný počet, bol som to ja. 5/10

Súhlasíte s recenziou? Ako hodnotíte film vy? Napíšte nám do komentárov.