Vianočná reklama pobúrila ministerku Šimkovičovú
Aktualizované 29. 11. 2023:
Kontroverzná reklama Telekomu pobúrila množstvo slovenských divákov. Tí sa nesťažovali len Rade pre reklamu SR, ale aj samotnej ministerke kultúry Martine Šimkovičovej, upozorňujú Aktuality. Ani ona ju nemá v láske, vyjadrila sa o nej nasledovne:
„Riešim tieto veci, pretože mi naozaj prichádzajú v obrovských vlnách a pýtate sa ma, čo môžem urobiť, zastavte to, nemôžeme sa na to pozerať, deti sa nás pýtajú. Viete, že Rada pre vysielanie a retransmisiu už dala stanovisko, že tam nie je nič, čo by poburovalo. Napriek tomu veľa ľudí to vyrušuje, vyrušuje to, samozrejme, aj mňa,“ hovorila v živom vysielaní facebookovej stránky televízie Slovan.
Ministerka kultúry sa ďalej vyjadrila v prospech zmeny zákona, vďaka ktorému by podobná reklama už v budúcnosti nemusela byť schválená na odvysielanie.
Pôvodný článok
Telekom v tohtoročnej vianočnej reklame stavil na vzájomný rešpekt a v televíznom spote predstavil mladého muža, ktorý sa počas sviatkov vracia späť k svojej rodine. Už vo dverách čelí záplave otázok zo strany svojich blízkych, niektoré z nich však viacerých divákov na Slovensku pobúrili.
Išlo predovšetkým o odpoveď na otázku tety, ktorá mohla naznačovať, že mladý muž môže byť homosexuálom. Teta sa pýta, či som sám. Nevie, že dievča nehľadám.“ Ďalej sa divákom nepáčila ani pasáž o mame, ktorá „dáva lekcie, že tesné slipy ničia spermie.“ Tisíce divákov kvôli dvojici momentov začali hromadne podpisovať petíciu so žiadosťou o stiahnutie reklamy, desiatky sťažností však pristáli aj na stole Rady pre reklamu, ktorá k nim teraz vydala jasný verdikt. Kritika divákov je podľa Komisie neopodstatnená.
„Viacerí sťažovatelia v tejto súvislosti namietajú využitie výrazu „spermie“, ktorý považujú za nevhodný a neetický, najmä vo vzťahu k maloletým divákom. Sťažovatelia taktiež namietajú, že reklama propaguje homosexualitu a podsúva ideológiu LGBTI, uráža tradičné rodiny, kresťanské hodnoty, slovenské vianočné zvyky a tradície. Podľa niektorých sťažovateľov môže reklama svojim obsahom narušiť vývoj maloletého jedinca,“ uvádza Rada pre reklamu
V stanovisku Rada pre reklamu hovorí, že zo strany Telekomu nedošlo v reklame k porušeniu žiadnych pravidiel. „Situácie, ktoré sú zobrazené v rámci deja reklamy sú bežné a zachytávajú normálne aktivity, vrátane správania účastníkov, s ktorými sa ľudia môžu stretnúť počas rodinných návštev a Komisia sa nedomnieva, že by reklama obsahovala vyobrazenia, ktoré by boli neslušné, či inak v rozpore so všeobecnými normami.“
Komisia nevidí problém ani v časti, ktorá naznačuje, že hlavný hrdina by mohol byť homosexuálom. Odpoveď „nevie, že dievča nehľadám“ nepovažuje nijakým spôsobom za neslušnú alebo urážlivú.
Komisia si však zároveň dovoľuje uviesť, že ak by aj došlo k interpretácii reklamy, resp. odpovede hlavného hrdinu tak, že tento nehľadá dievča, pretože hľadá napr. partnera rovnakého pohlavia, túto skutočnosť nemožno považovať za takú, ktorá by mala v predmetnom prípade vplyv na etickosť reklamy v kontexte jej slušnosti.
Telekom už túto časť reklamy medzičasom prestal vysielať. Operátor kritikom odkazuje, že sa tak nedeje z dôvodu kritiky, ale ide o úplne bežné skrátenie reklamného spotu. Celá verzia reklamy je naďalej dostupná na oficiálnom YouTube kanáli Telekomu.