Ako sa robili vizuálne efekty filmu Avengers: Endgame?

Nenechajte si ujsť

TOP 6 filmových a seriálových online automatov

TOP 6 filmových a seriálových online automatov Výherné automaty v online kasínach už dávno nie sú len o tradičných ovocných symboloch, sedmičkách a monotónnych otočkách. Hráči čoraz častejšie obľubujú...

Trailer k filmu Godzilla vs. Kong je konečne vonku. Chystá sa súboj na život a na smrť?

Kaiju Godzilla a Kong prichádzajú a spolu s nimi nový trailer Premiéra filmu Godzilla vs. Kong z franšízy MonsterVerse je jednou z najočakávanejších udalostí tohto...

Získaj zľavy až 80 % na softvér a Windows 10 Pro už za 7,25 €

Začni rok 2021 s novým originálnym softvérom do tvojho PC. Zľavy až 80% a Windows 10 Pro už za 7,25 € V spolupráci s webom GoDeal24.com ti...

Prvé dojmy zo seriálu WandaVision – Ako na nás zatiaľ pôsobí unikátny sitkom z dielne štúdia Marvel?

Marvel je späť... Štúdio Marvel (pod taktovkou korporácie Disney) pomaly, no isto štartuje novú filmovú fázu, ktorú bude najbližších niekoľko rokov rozširovať. Plánov a podrobných...
Andrej Cvik
Andrej Cvik
Volám sa Andrej, mám 20 rokov a moje 4 najobľúbenejšie veci na svete sú káva a moje dve mačky. A tá štvrtá je tajná.

Ako sa robili vizuálne efekty filmu Avengers: Endgame?

22 filmov, 6 Kameňov nekonečna a 1 veľkolepé vyvrcholenie… Veľkolepá marvelovka v apríli 2019 ukončila Infinity Ságu, ktorú sme sledovali už od roku 2008. Dlhý čas sme spoznávali tento vesmír a postavy, ktoré ho obývajú, pričom všetko smerovalo ku filmu, ktorý fyzicky takmer ani neexistuje. Dnes sa preto pozrieme na to, ako sa robili vizuálne efekty filmu Avengers: Endgame a to, ako je možné, že sme si ani neuvedomili, že jeho drvivá väčšina vznikala v počítačoch. 

Čítaj ďalej, na konci článku totiž nájdeš galériu plnú zaujímavých pred/po záberov!

vizuálne efekty filmu avengers: endgame
Zdroj: cosmicbook.news

Robiť vizuálne efekty nie je len taká sranda. Vyžaduje si to ohromný talent, neskutočne výkonné počítače a naozaj veľa peňazí. Proces budovania celých imaginárnych svetov je taktiež veľmi zdĺhavý a náročný, preto na filme Avengers: Endgame pracovalo až 13 rôznych firiem, ktoré sa zaoberajú vizuálnymi efektami.

Zo strany Marvel Studios na celkový kreatívny proces VFX dohliadali Dan DeLeeuw a Swen Gillberg. Tí sledovali, či si jednotlivé spoločnosti podľa očakávaní a dohody vykonávajú svoju časť práce. Celkovo bolo ku Endgame vytvorených cez 3 000 záberov, ktoré obsahovali vizuálne efekty.

Spolupráca firiem pri Infinity War

Model hlavného záporáka vznikol už dávnejšie. Spoločnosť Digital Domain ešte pre Infinity War vytvorila vlastnú aplikáciu na záznam pohybov tváre, ktorej dali meno Masquerade. Nasnímanú tvár Josha Brolina tak vedeli previesť do podoby animácie v počítači. Po vymodelovaní samotného Thanosa tak doňho mohli vdýchnuť život nahraním pohybových dát z Masquarade a ich priradením k detailnému modelu.

S vlastným modelom Thanosa prišla aj spoločnosť Weta Digital, ktorá mala na starosti iné zábery Šialeného Titána. Konkrétne to bol boj na jeho rodnej planéte v Infinity War, pri ktorom by model od Digital Domain nebol ideálny.

vizuálne efekty filmu Avengers: Endgame
Zdroj: animationboss.net

Pokračovanie v Endgame

Ku podobnej spolupráci boli jednotlivé firmy “donútené” aj pri tohtoročnom Avengers: Endgame. Zatiaľ čo Thanosa už mali pripraveného vďaka predchádzajúcej tímovke, bolo tu veľa nových postáv, ktoré bolo za potreby vytvoriť nanovo. Príkladom je Hulk, resp. Smart Hulk.

Spoločnosť ILM mala na starosti tvorbu modelu pre Smart Hulka, na čo použili celkom nové revolučné technológie. S touto digitálnou figúrkou ďalej pracovala firma Framestore, ktorá jej vdýchla život pohybom a animáciou. Výsledkom bola ohromne detailná a presvedčivá postava, celá vytvorená pomocou vizuálnych efektov.

Nie všetko je však len o kvalite efektov. Omnoho dôležitejšie je to, ako realisticky dokážu previesť hercov výkon do digitálnej podoby. Ako povedal vedúci animácie firmy Framestore Max Solomon, bolo to o stelesnení Brucea Bannera. Jeho tvár je veľmi expresívna. Každý detail, malý či veľký pohyb oka, nepatrné ohnutie pery či napnutý sval musel byť presvedčivo prevedený.

Rocket Raccoon

Štúdio Framestore pracovalo aj na postave Rocketa. Boli to totiž práve oni, kto ho vytvoril vo filmoch Strážcovia Galaxie 1 a 2. Ich práca spočívala v tom, že vzali starý model, ktorý viackrát vylepšili, a pridali mu ešte viac detailov. “Zmeny museli byť nepatrné, pretože aj malé úpravy by z neho spravili úplne inú postavu či dokonca rozdielne zviera,” povedal Robert Allman.

vizuálne efekty filmu Avengers: Endgame
Zdroj: wegotthiscovered.com

Kvantové obleky

Z dizajnového hľadiska pôsobivé obleky, ktoré hrdinom dovolia vydržať nápor cestovania v Kvantovej sfére, sú podľa príbehu MCU vyrobené z uhlíkových vlákien. Zaujímavosťou však je, že tieto obleky fyzicky nikdy neexistovali (až na jeden prototyp). Pri natáčaní mali herci totižto obyčajné kostýmy svojich jednotlivých postáv.

Štúdiom Framestore boli potom digitálne dorobené podľa konceptových náčrtov umelcov z Marvel Studios. Na ich VFX realizáciu boli použité rovnaké techniky, vďaka ktorým sme na filmovom plátne videli Iron Manov oblek z nanobotov. V skratke boli teda v počítači vytvorené obleky rôznych veľkostí pre jednotlivé postavy, po čom ich pracovníci “nalepili” na hercov, prispôsobujúc pohyby obleku k pohybom ich tela.

vizuálne efekty filmu Avengers: Endgame
Zdroj: wegotthiscovered.com

Prostredie

Okrem samotných postáv, ktoré sa v priestore hýbu, bolo potrebné vytvoriť aj ohromne veľké prostrediesamotný priestor, v ktorom sa postavy hýbu. Práve toto je dôvod, prečo bola prakticky každá scéna filmu natočená popri nechválne známych zelených plátnach.

Proces začína detailným modelovaním prostredia. Tu je ideálne, aby na nich pracovali spoločnosti, ktoré s nimi už majú skúsenosti. Aj preto to bola napríklad firma Framestore, ktorá pre Avengers: Endgame nanovo vytvorila Asgard – ten už totižto detailne poznali vďaka filmu Thor: Ragnarok.

vizuálne efekty filmu Avengers: Endgame
Zdroj: twitter.com

Tu Stuart Penn opísal vtipný moment tvorby otváracieho záberu na Asgard, na ktorý dohliadal. Mohli pri ňom použiť veľké množstvo digitálnych modelov, ktoré už vytvorili pre vyššie spomenutý Ragnarok. Vo finále im však trvalo až 6 mesiacov, kým ho poskladali dokopy. Pôvodne mál otvárací záber Asgardu začínať pohľadom z Odinovej veže, no vtedy sa tím rozhodol, že miesto toho zvolia tradičnejší pohľad spredu.

“Zázračne sme len premiestnili kameru, vyrenderovali to a prekvapene sme zistili, že to fungovalo. A bol to omnoho lepší záber,” popísal Penn.

vizuálne efekty filmu Avengers: Endgame
Zdroj: cosmicbook.news

Návrat do… minulosti

Veľkú časť prác spojených s cestovaním v čase do udalostí z predchádzajúcich filmov odviedlo štúdio Cinesite. Hlavný konzultant a kontrolór vizuálnych efektov z tejto spoločnosti (Simon Stanley-Clamp) prezradil, že pracovali na scénach z prostredia filmov Kapitán Amerika: Prvý Avenger, The Avengers a Strážcovia Galaxie.

“…estetika bola dôležitou výzvou; museli sme verne vyladiť vzhľad a tón voči originálom,” dodal Stanley-Clamp. Štúdio Cinesite taktiež pracovalo na scénach s Clintom Bartonom pri konci filmu, kedy utekal pre Outridermi v sutinách zničenej základne hrdinov.

K tomu mali na starosti aj úvod filmu, kedy bol Tony Stark stratený vo vesmíre. Dokončiť tieto vizuálne efekty im trvalo 8 mesiacov, pričom v tíme štúdia Cinesite sa nachádzalo 160 ľudí. Vďaka týmto číslam si možno ľahšie predstavíte, aká je táto práca zdĺhavá a obtiažna.

vizuálne efekty filmu Avengers: Endgame
Zdroj: cosmicbook.news

Veľké finále

Samotnú epickú bitku na konci Avengers: Endgame tvorilo štúdio Weta Digital, ktoré je jednoznačne jedným z najlepších na svete. Sú to tí istí ľudia, ktorí robili napríklad bitku na Titáne v Infinity War. Pre túto a ďalšie firmy to určite bola neľahká úloha, čo načrtol aj Matt Aitken, vedúci kontrolór z Weta Digital:

“Pripomína to dva filmy, no jeden projekt, pretože hneď po Infinity War sme sa pustili do Endgame,” priblížil v rozhovore s portálom Digital Trends.

Vizuálne efekty filmu Avengers: Endgame – zhrnutie

Ako už tušíte, rozobrať každý jeden kúsok VFX a jeho tvorbu pre Endgame by sa v jednom článku nedalo. Dúfam však, že som vám aspoň trochu priblížil kreatívny proces, ktorým Marvel Studios v spolupráci s 13 ďalšími spoločnosťami vytvorili pravdepodobne najväčší film všetkých čias.

Len pre zaujímavosť, tu sú nejaké zaujímavé čísla o Endgame:

  • 22. film MCU
  • 181 minút natočených na IMAX kamery
  • 200 miliónov dolárov rozpočet na marketing
  • 289 miliónov zhliadnutí na traileri behom prvých 24 hodín
  • 356 miliónov dolárov rozpočet na produkciu
  • 2,7 miliardy dolárov celosvetové tržby

Tak čo, ako sa vám páčili vizuálne efekty filmu Avengers: Endgame? Považujete ich za najlepšie zvládnuté VFX v histórii Hollywoodu? Vaše názory nám napíšte do komentárov.

Zdroj: digitaltrends.com, animationboss.net, vfx-online.com, wikipedia.org, geektyrant.com

Mohlo by sa ti páčiť

1 COMMENT

Pridaj komentár

Najnovší obsah

Veľký Gatsby nám znova zlomí srdce v pripravovanom seriáli. Ktoré známe meno pracuje na projekte?

Slávny americký spisovateľ F. Scott Fitzgerald zomieral s vedomím, že jeho dielo Veľký Gatsby bolo jeho najväčším literárnym sklamaním. Ale to ešte sám autor nevedel,...

Kevin Hart bol obsadený do filmu Borderlands. Stvárnením známej postavy vraj uvidíme jeho celkom novú stránku

Kevin Hart vo filme Borderlands Špekulácie na internete sa objavili už pred nejakým časom, teraz je to však oficiálne. Kevin Hart bol obsadený do filmu...

Seriál The Witcher: Blood Origin od Netflixu spoznal meno hlavnej herečky v úlohe elfskej bojovníčky Eile

Netflix oznámil malinký kúsok z hereckého obsadenia ich nadchádzajúceho pokračovania k úspešnej sérii Zaklínač. Pripravovaná novinka s názvom The Witcher: Blood Origin nám vyrozpráva príbeh...

Disney pripravuje pokračovanie k obľúbeným filmom Príšerky s.r.o. Akú bude mať podobu a kto sa oň postará?

Príšerky s.r.o. dostanú pokračovanie Konečne sme sa dočkali ďalších nových informácií o pripravovanom pokračovaní našich obľúbených detských filmov. Príšerky s.r.o. (známe aj ako Monsters, Inc....

Konzolový cross-gen hit pre všetkých? | Sackboy: A Big Adventure RECENZIA

Sackboy: A Big Adventure RECENZIA Recenzovaná verzia: PlayStation 4 Pred pár mesiacmi prebehol veľký launch novej generácie konzol, pričom s tým sa spravidla spájajú i exkluzívne...