Dokázal v nás Ridley Scott vyvolať skutočný strach alebo sa legendárna séria o Votrelcovi rúti do záhuby? | Votrelec: Covenant (recenzia)

Branislav Petrus
Branislav Petrus
Keby mi povieš aby som dobil svet a na výber mi dáš nôž a slovo, vyberiem si slovo. Pretože ak sa ho naučíš správne používať, pochopíš, že práve slovo je tá najsilnejšia zbraň.

otec, ktorý nás stvoril a formuje nás. Matka, ktorá nám pomáha a učí nás správnym rozhodnutiam. A nakoniec brat, ktorému sa vždy môžete zdôveriť. Hovoria vám niečo tieto slová? Každý človek na tejto planéte to zažil. Našim stvoriteľom sú naši rodičia. Stvoriteľom Votrelca je famózny Ridley Scott. Ale čo sa stane, ak stvoríte kreatúru, ktorá má slúžiť ľudskej rase? Až vtedy zistíte, že veriť musíte len a len sebe. Pretože ak sa ponoríme do sveta mimo našu planétu, zisťujeme, že ľudstvo je len nepodstatnou súčasťou Ridleyho filozofie. Dámy a páni, prosím pripravte sa. Čoskoro pristávame a verte mi, že ticho, pri ktorom počujete aj ten najjemnejší vánok môže spôsobiť strach, s ktorým prichádza smrť. A tá už dorazila. Nech sa páči, Votrelec: Covenant recenzia!

votrelec covenant recenzia
Osud, s ktorým si netreba zahrávať… zdroj: slashfilm.com

Možno sa práve pýtate samých seba, prečo som začal takým divným štýlom. Prvú časť tejto hádanky zistíte na samotnom začiatku filmu. Pretože už ten vo vás začne spôsobovať zmiešané pocity. Také pocity, s ktorými pomaly prichádza zrodenie zla. A práve to si pre nás tvorcovia pripravili. Humor? Nad tým ani nedúfajte, nedočkáte sa ho. Ten Votrelca obišiel na míle ďaleko. Oplatilo sa však vsadiť všetky „drobné“ na vážnosť a kamennú tvár? Je to niečo ako Pán prsteňov a Hobit alebo Harry Potter a Fantastické zvery. Už žiadny film nikdy nebude lepší ako tie, ktoré prišli pred ním. Everest bol pokorený a vyššie to už proste nejde. Ridley Scott ako keby prestal chápať silu toho, čo stvoril a tak nás čaká miestami až nelogické predstavenie. Ale ak sa sústredíme na prítomnosť a budúcnosť, vízia je veľká. Preto nastal čas prestať hľadieť do minulosti a porovnávať neporovnateľné. Iba vtedy pochopíte to, čo sa nám snaží otec Votrelca povedať.

Druhú časť skladačky nám odhaľuje priamo stred. Dostávame sa tam, kam na konci Promethea mierila Doktorka Shawová a David, na planétu stvoriteľov. Na nej sa nám otvorí „brána do minulosti„, ktorá ponúka nostalgické spomienky na predchádzajúci film. Ako bonus k tomu sa dočkáme príjemného prekvapenia, ktoré v značnej miere premieša karty. Až v tom momente pochopíte, čo môže priniesť neobyčajné bratské puto. Taktiež sa ponárame do oveľa viac hlbšej minulosti, vďaka ktorej nám bude objasnený počiatok, s ktorým prišla viac ako len záhuba. Nový svet

votrelec covenant recenzia
Ľudstvo, ktoré nahradí skaza a zaslepenosť, zdroj: alien-covenant.com

Treba však povedať, že novodobý Votrelec pracuje na veľmi jednoduchom princípe. Snaží sa udržať našu pozornosť celé dve hodiny. Čo tým myslím? Predstavte si báseň, v ktorej sa vyskytuje striedavý rým.

Začiatok je v celku nudný,
zaspával som stále viac.
V tom však prišla chvíľa pravdy,
vnútorný hlas hovoriac:

Už to príde nemaj strach,
dočkáš sa a plakať budeš.
Nečakáš, že on je vrah,
Povedz mi to, kam sa skryješ?

Je možné, že to v štúdiu vyzeralo nejako takto, pretože nudné momenty sa po celý čas prelínali s tými napínavými. Dlhý rozhovor vystriedala akcia, po ktorej opäť prišiel nový dialóg. Ten bol vždy o niečo intenzívnejší a od toho sa odvíjala aj nasledujúca scéna. Striedavé „počasie“ ako cez dlhé letné dni plné búrok. Viete, že to príde, ale nie je isté kedy. A takto pracuje celá filozofia filmu. Tá sa snaží, aby upútala oko diváka každú jednu sekundu. Miestami sa im to darí a miestami zase odrádza…

Astronauti, ktorí by namiesto života mali hľadať scenár

Inak by som to ani nazvať nemohol. Miestami to vyzerá ako keby naozaj nevedeli slušnému správaniu. Jedinou výhodou je to, že sa ocitáme medzi 15 člennou posádkou. Viete, čo to znamená? Jednoznačne veľa krvi. Ale čo je to za film, ak v ňom vedia herci len správne zomierať? V celku smutný príbeh, ktorý sa pokúsi zachrániť Michael Fassbender. A tomu sa to darí na výbornú. Umelá inteligencia v podobe človeka dodáva filmu ozajstný šmrnc. Neznie to vtipne, že celému filmu hádže záchranné koleso Android? Bohužiaľ áno… Samozrejme, pozitívnu atmosféru pridáva aj Katherine Waterston, ktorá si dokázala poradiť s neľahkou situáciou. Herecky to zvládnuté určite nebolo, ale aspoň si neprajníci prídu na svoje.

votrelec covenant recenzia
„Párty“ sa môže začať! zdroj: avpgalaxy.net

Hudba, strih a ostatné záležitosti

To, čo sa nepodarilo deju, zvládla hudba. Tá sa oficiálne stáva neodlučiteľnou súčasťou tohto diela. Priam famózne spracovanie, ktoré s celou atmosférou dokonale ladia. Každá jedna situácia alebo udalosť, v tejto oblasti určite nestrieľali slepé náboje. Naopak sa mi podarilo trafiť všetky ciele a jedným z nich bolo moje srdce. A verte mi, že trafia aj to vaše. Čo sa týka kamery, tu sa dlho zdržiavať nebudem. Jednoducho profesionalita na najvyššej úrovni. Do partie sa pridáva strih, vďaka ktorému si aj to málo budete môcť vychutnať na 120%. Žiadne nezmyselné prestrihy, ktoré vo vás začnú spôsobovať epileptický záchvat. A napokon tu máme vizuál. Síce som bol v niektorých veciach skeptický, pozeralo sa nato naozaj dobre. Celé spracovanie nám ukazuje vskutku nádherné prostredie s uvoľnenou atmosférou

Satirický kútik mimozemských rozmerov

Ako vážne? Skúsme si to zobrať z druhej strany a nezobrať si servítku pred ústa. Prídete do kina a čakáte krv, strach, napätie. Už samotné plagáty typu „run“ naznačovali, že sa budeme báť. Verte mi, mal som chuť utiecť. Rozplynúť sa ako prd vo vetre a zabudnúť nato, že som niečo také uvidel. Moje nadšenie zmizlo tak rýchlo ako vlasy po dvadsaťpäťke. Niekedy je lepšie prísť do kina s nulovým očakávaním. Ani vy by ste sa necítili príjemne, keby si objednáte hamburger, v ktorom je hryzanec väčší ako Ficova hlava. Menej je niekedy viac? Dajte mi pokoj. To si hovoríte pri pozretí na výplatnú pásku? Z toho vášho „viac“ nevyžijem. Votrelec je ako petržalský heroín. Ak ho raz okúsite, chcete ho znovu. A preto verím, že tento pilotný diel…. och, počkať. Teraz si vy znalci určite myslíte, že Covenant bol film číslo dva. Nie je to tak. Covenant je pilotom a ešte prídu ďalšie dva. Tadáááá! Ak by sa dedo Scott hecol, ďalšie pokračovanie by mohlo dopadnúť oveľa lepšie. Treba len dúfať, že to bude skôr ako o 38 rokov, pretože v tom prípade bude musieť vraždiaci Xenomorf nájsť nového adoptívneho otca.

Walter alebo David? zdroj: oohlo.com

Stručný záver

Všetko má svoj koniec a k tomu sa pomaly dostávame aj my. Ako som už spomínal, celkový dojem je dostačujúci nato, aby som si pozrel pokračovanie. Existuje veľa typov záverov, ktoré niekedy pokazia vaše pocity a niekedy ich zase naladia na tú správnu frekvenciu. Tento záver patrí našťastie do druhej kategórie. Avšak ak by som mohol poradiť tvorcom, pritvrdil by som skôr na pomalšie scény plné skutočného strachu ako na rýchlosť, v ktorej nemáte šancu vychutnať si film. A hlavne preto musím strhnúť pár bodov. Keby nebolo tak excelentného koncu s nadpozemskou zápletkou a vyvrcholením, môj zdravý rozum by ostal na čísle štyri. To sa našťastie nestalo a som zato nesmierne rád. Aj z toho dôvodu dávam filmu 7,5/10, čomu vo veľkej miere pomohol IMAX

Tak to by bolo pre dnes všetko a myslím, že je čas vrátiť sa do kryospánku. Na novú obytnú planétu sa dostaneme až o pár rokov a do tej doby by ste mali odpočívať. Treba nabrať čo najviac sily, pretože temná strana ožíva. Ak sa toho Ridley Scott chopí správne, môžete sa tešiť na poriadku dávku nefalšovanej genocídy ľudskej rasy. Ale nikdy nezabúdajte, kto je vašim stvoriteľom a kto zariadil vašu existenciu. Stále nechápete o čom točím? Ani sa nesnažte, jednoducho zájdite do kina a konečne pochopíte, prečo boli výrazy otec, matka a brat tak dôležité. Vidíme sa nabudúce!