Revolúcia pre žáner romantickej komédie | Vzplanutie na Rye Lane RECENZIA

Vzplanutie na Rye Lane RECENZIA – Nestáva sa často, že by divák náhodou natrafil na nenápadný film, ktorý sa automaticky zaradí medzi absolútnu žánrovú jednotku. Výnimka potvrdzuje pravidlo, pretože britská novinka Vzplanutie na Rye Lane prináša do žánru romantickej komédie revolúciu. Očividne k tomu netreba ani vysoký rozpočet, á-čkový herecký ansámbel alebo veľkú mediálnu kampaň. Stačí skvelý námet a scenár, šikovnú kameru a… začínajúcu režisérku. Doposiaľ neznáma Raine Allen Miller odpálila režijný debut takého kalibru, až je hriechom, že sa snímke po vydaní nedostalo väčšej pozornosti.

Dva čerstvé rozchody v uliciach Peckhamu v južnej časti Londýna. Dom (Jonsson) a Yas (Oparah) sa vtipnou cestou stretávajú v rovnakom bode života. Zatiaľ čo on dáva emóciám voľný priebeh a plače na toaletách, ona skrýva svoj žiaľ za masku vyrovnanej – snáď čoskoro – dizajnérky kostýmov. Keď mu Yas ponúkne rameno na vyplakanie sa, začína sa hádam najdivokejšie nechcené rande ich života. Sled absurdných udalostí v tom najlepšom slova zmysle ich prinesie na stretnutie s jeho bývalou, či bláznivé kradnutie vinylovej platne z bytu jej ex. A to všetko v priebehu jedného dňa.

Vzplanutie na Rye Lane RECENZIA
Zdroj: Hulu

Vzplanutie na Rye Lane RECENZIA

Od prvého momentu je jasné, že spôsob rozprávania príbehu tu hrá dôležitú úlohu. Scenár od Nathana Bryona a Toma Melia žiari originalitou a situačným humorom, ktorý ani raz netrafil vedľa. Eskapády Doma a Yas oživujú flashbacky z ich rozchodov či „fiktívneho“ stretnutia, ktoré sú spracované formou neuveriteľne vtipných etud. Suchý britský humor tu hľadať netreba, Rye Lane je skutočne modernou romantickou komédiou prešpikovanou kultúrnymi či hudobnými referenciami a gagmi. Interakcie medzi hlavnými postavami sú srdcom filmu, chémia hereckého dua David Jonsson a Vivian Oparah priam srší z obrazovky.

Všetko umocňuje svojský vizuálny štýl, akým je film rozprávaný. Ulice Peckhamu žijú kontrastnými farbami, celá snímka je presaturovaná a práve to jej dodáva ten správny šmrnc. Kamera je dynamická, pohybuje sa vo veľmi zaujímavých uhloch a hádam každý si musí všimnúť, že za super-širokouhlé zábery vďačíme rybiemu oku. Nasadeného počas celého filmu. Áno, naozaj to funguje. V kombinácii so skvele zvolenou hudbou – od Craiga Davida, cez Stormzyho, až po pre príbeh dôležitý A Tribe Called Quest – to všetko spolu funguje ako namazaný stroj.

Vzplanutie na Rye Lane RECENZIA
Zdroj: Hulu

Novodobá klasika?

Dokonca na krátku, vtipnú scénu nechýba ani najväčšia legenda britských rom-comov, Colin Firth. A to v tričku s nápisom Love, Guac’tually… Referencia na film režiséra Richarda Curtisa je len dôkazom, že Vzplanutie na Rye Lane má na to stať sa novodobou Láskou nebeskou či Notting Hillom. A to všetko, a teraz čítajte pozorne, pod 90-minútovú stopáž. Táto jazda trvá len 1 hodinu a 22 minút, pričom nepotrebuje byť ani o minútu dlhšia či kratšia. Chválami nešetria ani kritici na serveri Rotten Tomatoes, kde svieti skvelé hodnotenie 97 %.

A to naše bude ešte vyššie, pretože na slová pre kritiku neostáva priestor. Vzplanutie na Rye Lane je zatiaľ najlepšou romantickou komédiou tohto roka a možno aj tým najlepším, čo v roku 2023 uvidíte. Výsledkom kombinácie moderného situačného humoru, bravúrneho storytellingu a originálneho vizuálu je perfektný režijný debut. Veríme, že o režisérke Raine Allen Miller budeme v budúcnosti počuť častejšie. Ak sa teda chcete zabaviť a zamilovať sa do Doma a Yas, stačí hodina a pol vášho času. Nám neostáva nič iné, ako snímke udeliť 10/10, pretože do žánru romantickej komédie prináša druhý dych.

P.S.: Film je dostupný na streamovacej službe Hulu, na Slovensku si ho tak môžete pozrieť priamo na Disney+.