Site icon REWIND.sk

Za niektoré sa hanbili tak, že ich chceli zničiť. Toto sú najšialenejšie filmy podľa Marvelu pred érou MCU

marvel projekty z histórie pred MCU

Zdroj: TMDB

Reklama

David Hasselhoff ako Nick Fury, humanoidný káčer od Lucasa či prekliaty film o Fantastickej štvorke

Keď boli hollywoodski producenti a šéfovia obrích štúdií malicherní a krutí, zoslali na ľudstvo osud utrpenia v podobe nekvalitných komiksových filmových adaptácií. Len jeden človek sa odvážil vzoprieť ich moci – Jon Favreau. Teda nejak tak, to asi mohlo byť.

Za obrovský úspech Marvel Cinematic Universe vďačí už svojmu prvému filmu, ktorým bol Iron Man z roku 2008. Ten prakticky hneď po premiére vystrelil latku kvality a estetiky do vesmírnych výšok, vďaka čomu si vyslúžil aj dve samostatné pokračovania.

Reklama
TMDB

Nečakaný spektákel pod režisérskou taktovkou Jona Favreaua tak odštartoval nekonečnú cestu zdieľaného megavesmíru Marvel Cinematic Universe, ktorý filmové adaptácie komiksov vytiahol na pomyselné výslnie áčkových kinohitov. Ako býva zvykom aj u nekonečných filmových franšízach, čím vyššie vyletíš, tým strmší pád tvoju značku čaká. Práve v podobnom kŕči sa dnes zmieta práve aj spomínané MCU. Do akej miery je ale komiksovo filmové univerzum aktuálne zacyklené v neprehľadnom guláši nešťastných scenáristických rozhodnutí, je kapitola sama o sebe.

Reklama

Napriek tomu, v akom stave sa dnes MCU ocitlo, zapísalo sa do dejín popkultúry, Prišlo ako prvé s konceptom filmového vesmíru obrích rozmerov a potenciálom rásť. Išlo o vesmír tak nekonečný, ako sú hlboké samotné archívy komiksových originálov.MCU tak vytiahol upadajúci insitný žáner „komiksoviek“ z bahna detinských filmových cirkusantských čísel, v ktorých hrali hlavnú úlohu priúzke latexové pseudokostýmy, spandex, hororová réžia a častokrát aj príšerné herectvo.

Éra pred MCU sa tak niesla v duchu kurióznych filmových bizárov, v ktorých môžeš poľahky naraziť na Davida Hasselhoffa v koži Nicka Furyho, japonského Spider-Mana po boku megarobota, ale aj sci-fi o prerastenom vesmírnom káčerovi, či adaptáciu marveláckeho rodinného striebra, ktorá je tak zlá, že sa vedenie štúdií pokúsilo zničiť každú jej kópiu.

Kapitán Amerika: Od vojnového hrdinu, cez motorkára, až po béčkový výplach

Medzi najstarších marveláckych hrdinov a oficiálne prvého Avengera patrí Kapitán Amerika, ktorý v 40. rokoch na stránkach komiksov vznikol ako odpoveď na besnenie nemeckých nacistov a Adolfa Hitlera. Práve Kapitán sa tak stal predĺženou rukou Ameriky, ktorá sa nielen v komiksových zošitoch porátala s Hitlerovými posluhovačmi. Niet sa tak čomu diviť, že prvá filmová adaptácia Rogersových dobrodružstiev vznikla ešte v čiernobielom kabáte už v roku 1944 ako 15-dielny seriál.

Reklama
TMDB

Ďalšia filmová inkarnácia Kapitána Ameriku na divákov čakala o takmer tridsať rokov. V roku 1979 prišiel tak trochu neštandardný reštart príbehov Stevea Rogersa, ktorý v ňom neslúžil v druhej svetovej vojne, ale je synom samotného Kapitána.

Alternatívna verzia Rogersa z roku 1979 nakoniec nastúpi do armády, no na boj so zločinom využíva bizarnú dodávku, v ktorej ukrýva motorku vo farbách americkej vlajky. V modrých elasťákoch a s motorkárskou prilbou tak Rogers prikročil ešte k ďalšiemu kurióznemu módnemu doplnku, a to priesvitnému ikonickému štítu s hviezdou.

Asi najznámejšou filmovou adaptáciou Kapitána, ktorá nepatrí do šuplíka so štítkom MCU, je nechválne známa verzia z roku 1990, kde sa už Rogers postavil proti svojmu nemesis s nepriehladnuteľnou vizážou, Red Skullovi.

Reklama

Napriek tomu, že táto verzia komiksového „skautíka“ sa držala viac predlohy a dejovo tak pripomína napríklad príbeh Prvého Avengera s Chrisom Evansom, nič to nemení na fakte, že išlo o absolútnu filmovú katastrofu. Béčka sa na režisérskej stoličke zhostil Albert Pyun, ktorý je známy najmä pre fanúšikov pokleslých filmových žánrov a ťažkotonážnych béčiek ako Kyborg či Nemesis.

TMDB

Japonský Spider-Man s megarobotom ako emisár z pekla

Tak ako má DC na poli filmovej absurdity zastúpenie v seriáli Batman s Adamom Westom, svoje želiezko v ohni má aj Marvel. Vlajková loď vydavateľstva Spider-Man totiž nepreskočil zo stránok komiksov pavúčím skokom do filmu len začiatkom nového milénia.

Peter Parker vo svojom modročervenom kostýme bol varený pečený na televíznych obrazovkách už v 70. rokoch a posledné roky sa stal podobným meme materiálom ako spomínané eskapády Adama Westa v netopierom kostýme.

Reklama

Televízny Spidey si tak pre seba uchmatol niekoľko epizód seriálu, ale aj filmových spracovaní. Kameňom úrazu a gro komiky vychádza z naivných praktických dobových efektov, ale najmä z faktu, že v kostýme bol reálny človek, ktorý sa snažil kopírovať akrobatické kúsky pavúčieho muža z komiksového originálu.

TMDB

Bizárom samým o sebe je filmový skvost, ktorý sa zrodil v krajine vychádzajúceho slnka a marveláckym superhrdinom sa skôr len inšpiroval. Pavúčí muž v ikonickom kostýme vo filme z roku 1978 je síce hlavným protagonistom, no je zasadený do sveta a deja, ktorý s prapôvodným nápadom z pera Stana Leeho ma pramálo spoločného. Skôr pripomína na Slovensku dobre známu sériu Power Rangers či klasické japonské hity zo sveta kráľovnej monštier Godzilly.

Shinji Tōdō hrá pretekára Takuya Yamashira, ktorému skríži cesty vesmírna loď Marveller a posledný preživší z planéty Pavúk Garia ho pomocou krvnej transfúzie obdaruje superhrdinskými schopnosťami.

Reklama

Bizarnosť adaptácie, ktorá nešla okolo zdrojového materiálu ani len rýchlikom, ilustruje napríklad hláška samotného „Spider-Mana“, ktorého sa jedna z postav opýta „kto je“ a pavúči muž diabolsky odpovedá: „Som emisár z pekla, Spider-Man.“ Čo dodať… asi len to, že spomínaný vesmírny koráb sa vie okrem iného premeniť na obrieho megarobota v štýle Trasnformerov a proti japonskému Spider-Manovi bojuje hlavný záporák s veľavravným menom Profesor Monštrum.

Nick Fury ako David Hasselhoff

Ak sa ti meno šéfa organizácie Shield známej z MCU spája len s tvárou Samuela L. Jacksona, tak ťa možno prekvapí, že ho stvárnila v roku 1998 aj ikona 80. a 90. rokov, a to legendárny David Hasselhoff. Explavčík z Pobrežnej hliadky si prelepil oko ikonickou čiernou páskou, do kútiku úst napasoval poriadne rozžuvanú cigaru a svoje charakterové herectvo obmedzil na jednu jedinú vlastnosť, a to byť pekelne drsný.

Namiesto cool akčňáku sa ale priprav na dvojhodinovú nálož cringeu, ktorá sa pri sólo sledovaní rovná mentálnej samovražde, no ako party film k drinku (či drinkom) určite obstojí. Za scenárom tohto spektáklu stojí meno známeho hollywoodskeho veterána Davida S. Goyera.

Reklama
TMDB

Ten ako producent, režisér či scenárista má bohaté portfólio zárezov na filmovom nebi, no zároveň pracoval aj na množstve filmových katastrof. Aktuálne Goyer stojí napríklad za seriálom Apple TV+ Nadácia. Fury si tak vďaka svojej bezútešnej béčkovej vizáži a Hasselhoffovmu komickému prehrávaniu na ČSFD odniesol 22 %, na IMDB hodnotenie 3,7 a na známom agregátore recenzií Rotten Tomatoes od zase verejnosti 17 %.

Časy, keď ešte kulturistov natierali na zeleno

Dávno pred Marcom Ruffalom či Edwardom Nortonom patriacich do MCU či Ericom Banom v nepodarenej adaptácii režisérskeho velikána Anga Leeho, Hulk po prvýkrát zažiaril už v 70. rokoch. No zabudni na CGI vymodelované zelené monštrum s výbuchmi hnevu. V televíznej sérii Incredible Hulk, ktorá odštartovala v roku 1977, vedca Bannera zahral Bill Bixby a jeho alterego Hulka zase fitness hviezda Lou Ferrigno.

Ferrigno si neskôr po svojej televíznej kariére odskočil v sympatickej cameo úlohe v spomínanom Hulkovi s Edwardom Nortonom. Samotný Hulk zo 70. rokov síce nabral už úsmevnú dobovú patinu a Ferrignove hrubočizné zelené obočie, malátne pohyby či umelé vrčanie vyvolávajú na tvári úškrnok. Oproti ďalším bizarným pokusom adaptácia postavy komiksového Marvelu pôsobí, s nadnesením povedané, ako oscarový materiál.

Reklama

Bixbyho a Ferrignov televízny komiksový kolos mal v sfére mimo MCU vesmíru obrovský úspech a natočilo sa množstvo epizód seriálu vrátane televíznych filmov Ako Proces s Hulkom, či Hulkova smrť.

So „sedemdesiatkovým“ Hulkom sa nesie aj niekoľko zaujímavých bizarností, vrátane jedného veľmi kuriózneho dramaturgického rozhodnutia, ktoré len podčiarkuje, že pred takmer pol storočím oživené komiksové figúrky boli do istej miery stále brané ako zábavka pre deti. Množstvo autorov sa tak chcelo od komiksových koreňov skrátka dištancovať a urobiť medzi týmito svetmi hrubý múr.

TMDB

Podobné pohnútky boli zjavné u Kenetha Johnsona, ktorý vytvoril práve seriálovú show pre televíziu s Hulkom v hlavnej úlohe. Paradoxne Johnson sa ujal adaptácie známej komiksovej figúrky, aj napriek tomu, že on sám nebol fanúšik komiksov. V tomto duchu aj pristupoval k Hulkovi pretavenom do televíznej show. Johnson sa napríklad rozhodol ignorovať známu Hulkovu hlášku „Hulk ničiť“ a do show sa skrátka nedostala Zelené monštrum sa tak muselo obmedziť na zúrivé vrčanie a bolo úplne nemé.

Reklama

Johnson bol rozbehnutý ako vlak a rozhodol sa naďalej obchádzať zdrojový materiál, čo zašlo až tak ďaleko, že hlavnému hrdinovi zmenil meno. Zatiaľ čo na stránkach komiksových zošitov má Banner krstné meno Bruce, Johnson ho prekrstil na Davida. Iniciatíva mala prozaické korene, postavu tak televízny tvorca pomenoval po svojom synovi.

Fantastická štvorka: Prekliaty film, z ktorého sa stala kultovka

Zatiaľ čo známa tímovka Avengers sa už dočkala dôstojnej adaptácie, ďalšia známa Marvel tímovka Fantastická štvorka je na poli filmovej adaptácie, akoby prekliata. Kým dvojica filmov o Fantastickej štvorke z raných dvetisícich rokov má akú-takú fanúšikovskú základňu, pár rokov po druhej časti sa značku snažil reštartovať nepodarený brak Fantastická štvorka pod taktovkou Josha Tranka.

Aj preto sa Marvel snaží tento tím resuscitovať a vpáčiť do MCU. Aj po prvých náznakoch v Doctorovi Strangeovi 2 sa tak zdá, že supertímovka sa svojho ďalšieho reštartu už pod krídlami Marvel Cinematic Universe dočká v roku 2025.

Reklama

Veľa fanúšikov „štvorky“ či Marvelu vo všeobecnosti ale netuší, že snahy o adaptovanie tímu na čele s Mr. Fantasticom sa viažu už do 90. rokov a stretli sa s kardinálnym neúspechom. A to až do tej miery, že film oficiálne nedorazil do kín a kópie snímky boli zničené.

Odysea okolo tohto nepodareného kúsku začala v roku 1986, keď práva na Fantastickú štvorku odkúpil nemecký producent Bernd Eichinger. Ten ich so svojou spoločnosťou Constantin films odkúpil za 250-tisíc dolárov. Eichinger sa pokúsil film natočiť s rozpočtom 40-miliónov dolárov, čo sa mu nakoniec nepodarilo a snímka sa ocitla niekde na polceste k vývoju, a to zaseknutá v tzv. vývojárskom pekle. Eichinger ale musel pristúpiť k ťažkej Sofiinej voľbe. Práva mu mohli totiž prepadnúť a cesta ako ich zachrániť bolo, natočiť za každú cenu film podľa Fantastickej štvorky. Eichinger pristúpil k výzve šalamúnsky.

Neskutočný príbeh

Nemecký producent oslovil majstra béčkovej filmárčiny Rogera Cormana, ktorý bol známy remeselník v stlačení rozpočtu na neuveriteľné minimálnu mieru. Eichinger tak poveril práve Cormana, aby dal dokopy adaptáciu „štvorky“ s tak nízkym rozpočtom, ako to len šlo. Ako upozorňuje portál Den of Geek odkazujúc na knihu Komiksy: Ako funguje tento priemysel, rozpočet z pôvodných Eichingerových snov o 40 miliónoch sa mal osekať na 1,4 milióna dolárov.

Reklama

Tvorcovia na čele s videoklipovým režisérom Oleyom Sassonem sa tak dali do práce, a ako spomínajú členovia štábu či herci, bola to naozaj pekelná jazda. Natáčalo sa tak napríklad v priestoroch, kde lozili potkany a v šatniach to zase pre zmenu bolo zamorené mravcami a švábmi.

„Bolo to špinavé a nechutné. Ale vďaka tomu, že sme sa všetci spojili, sme si uvedomili, proti čomu stojíme,“ spomínal na natáčanie vtedajší predstaviteľ Human Torcha Jay Underwood. Predstaviteľka Susan Storm Rebecca Staab zase pre médiá prezradila, že rozpočet na kostýmy bol minimálny, a tak všetko oblečenie, ktoré vo filme nosí postava Susan, pochádza zo šatníka herečky.

Dokonca prikročili aj k úprave kostýmov superhrdinov a keď sa lepšie diváci prizrú, môžu na nich vidieť biele stehy, ktoré zostali po improvizovaných úpravách. Okrem toho, že sa muselo točiť počas Vianoc, minimálny rozpočet sa napríklad odzrkadlil aj na tvorbe soundtracku. Aby bol vôbec dokončený, museli členovia štábu doplatiť z vlastného vrecka 6 000 dolárov.

Reklama
TMDB

Herci spomínali, že napriek katastrofálnej produkcii sa nakoniec tešili na premiéru filmu, pretože sa do snímky snažili dať kus svojho srdca a duše a priblížiť ho čo najviac k pôvodnému komiksu. K premiére ale oficiálne nedošlo, a to aj napriek tomu, že bol hotový trailer, ktorý sa objavil na VHS kazetách iných filmov z produkcie Rogera Cormana. Ako herec Jay Underwood neskôr spomínal, krátko pred uvedením do kín mu zavolal režisér filmu so slovami: „Je to preč, je dokonané.“ Herec nechápal spočiatku o čo ide, nakoniec len režisér dodal: „Ten film sa nikdy nedokončí.“

Verejnosť sa tak čoraz častejšie začala pýtať, prečo k premiére snímky nedošlo a z filmu sa postupne stala hollywoodska legenda. Nakoniec sa verejnosť dopočula verziu pravdy v jednom z neskorších rozhovorov s Eichingerom. Ten priznal, že mu v čase premiéry Fantastickej štvorky zavolal výkonný riaditeľ Marvelu Avi Arad s tým, že preplatí Cormanovi a Eichingerovi náklady za film s tým, že snímka nikdy neuzrie svetlo sveta.

Veľké zviera Marvelu sa totiž obávalo, že podobný nízkonákladový kúsok by mohol znížiť šance na úspech budúcej franšízy. Ako píše Den of Geek, Arad túto verziu udalostí potvrdil na tlačovke v roku 2002 po uvedení Spider-Mana s Tobeym Maguireom. Vraj „kúpil film za pár miliónov v hotovostí a spálil ho.“

Reklama

Napriek Aradovým radikálnym krokom jedna z kópií „ušla“ zo strihacieho pultu na verejnosť, rozmnožila sa a začala sa objavovať na trhu s nelegálnymi filmami. Neskôr prešla na platformu Youtube a dnes sa z filmovej katastrofy storočia stala kultovka s nostalgickým nádychom.

Dolph Lundgren ako drsný Punisher

Keď sa spomenie meno kultového komiksového pomstiteľa Franka Castlea, automaticky sa fanúšikom vynorí z pamäte seriálový Punisher z dielne streamovacej služby Netflix. Ten popri Daredevilovi svojho času valcoval rebríčky top seriálových komiksoviek.

Málokto si ale pri Punisherovi spomenie aj na Dolpha Lundgrena, ktorý síce popri Arnoldovi, Slyovi či Bruceovi hral skôr herecké druhé husle, ale taktiež sa zapísal filmami ako Švéd, Univerzálny vojak či Rocky IV do análov akčného žánru.

Reklama

Práve Lundgren v roku 1989 totiž stvárnil postavu slávneho komiksového samozvaného pomstiteľa. Ide o poriadnu béčkovú jazdu, v ktorej mladučký Dolph ťažkotonážnym guľometom kosí po desiatkach nielen zástupy samurajov, ale aj mafiánskych hrdlorezov. Neskôr sa Frank Castle objavil ešte v ďalších dvoch filmových adaptáciách, a to Punisher z roku 2004 s Thomasom Janeom a v o niečo brutálnejšom Punisherovi: War Zone.

Humanoidný káčer so slabosťou na krásne speváčky

Ako sa patrí, tak na koniec poriadna čerešnička. George Lucas je známy najmä svojou hviezdnou ságou o Jedioch a Sithoch, no medzi pôvodnou a prequelovou trilógiou Hviezdnych vojen sa z Lucasovho produkčného portfólia vyliahol poriadny „skvost“. Káčer Howard je adaptáciou menej známeho komiksu taktiež z vydavateľského domu Marvelu a posledné roky už patri oficiálne aj do MCU, keďže sa už vyskytol v malých úlohách v Strážcoch Galaxie, ale aj v Avengers: Endgame.

TMDB

No späť k Howardovi z roku 1986, ktorý ešte dodnes vyvoláva u divákov neisté úškrnky a pocity hanby. Hlavným hrdinom snímky, ako hovorí názov, je humanoidný káčer Howard, ktorého interdimenzionálny tunel teleportuje do našej reality.

Reklama

V nej spozná speváčku Beverly, vedátora Philla zahraného Timom Robinsom a popritom sa musí popasovať s monštrom prevteleným z alternatívneho vesmíru do jednej z postáv.  Film tak publikum šokoval absurdne šialeným príbehom, animatronickým káčerom, ale aj znepokojivými erotickými scénami medzi Howardom a rockovou speváčkou.

Vymazávanie hraníc vo svete MCU

Napriek tomu, že ešte donedávna bola hranica medzi MCU snímkami a filmami pred touto érou jasná a zreteľná, postupne sa už začala zmazávať. Môže za to najmä fenomén známy ako Multiversmírna sága, ktorá už naplno pretkala posledné kapitoly Marvel Cinematic Universe.

Zdroj: wall.alphacoders.com

Aj príbehy a postavy, ktoré doteraz nepatrili do kanonickej dejovej linky, ktorú odštartoval Incredible Hulk a Iron Man, sa v nej môžu postupne začať objavovať. Salámovou metódou tak Marvel studios ukazuje už aj v praxi, že v MCU môžeš čakať aj nečakané.

Reklama

V poslednom Doctorovi Strangeovi sa tak objavil napríklad Profesor X zahraný Patrickom Stewartom, ktorý doteraz výsostne patril do nekanonickej línie s X-Menmi. Spider-Man: No way home zase spojil tri pavúčie franšízy do jedného vesmíru.

Ako uvádza web Nerdist, tak podobné dohady dokonca potvrdil aj šéf Marvel studios a MCU Kevin Feige. Ten priznal, že do filmového univerza Marvelu práve vďaka vetviacemu sa multivesmíru môže patriť všetko s nálepkou Marvelu.

Takže nie je vôbec nepravdepodobné, že raz na potulkách alternatívnymi vesmírmi kanonickí hrdinovia Marvel Cinematic Universe narazia napríklad na Hulka s vizážou Loua Ferrigna, Nicka „Davida Hasselhoffa“ Furyho, Spideyho s obrím robotom či známe tváre z prekliatej adaptácie Fantastickej štvorky.

Reklama
Exit mobile version