Majú bratia Česi na konte ďalšiu úspešnú komédiu, alebo práve naopak? | Zbožňovaný RECENZIA

Ondrej Kačkoš
Ondrej Kačkoš
Volám sa Ondrej, mám 23 rokov a na vysokej škole študujem marketingovú komunikáciu. Filmy, seriály a knihy ma sprevádzajú mojim životom odmalička. Keď netrávim čas v škole, s kamarátmi alebo s rodinou, určite ma nájdete pri pozeraní filmov.

Zbožňovaný RECENZIA

Zbožňovaný RECENZIA – Žiaden človek nie je bez viny. A každý má minimálne jedno tajomstvo. To sa dozvedáme v novom českom filme Zbožňovaný, ktorý nás vezme na návštevu k pediatrovi na dôchodku Zdenkovi a jeho rodine. Česká snímka nám ukáže, že aj všetkými obľúbený doktor nemusí byť tak dokonalým a zbožňovaným človekom, ako sa na prvý pohľad zdá.

Za filmom stojí mladý režisér a scenárista Petr Kolečko, ktorý sa podieľal aj na scenári a aj na réžii. Kolečko si vzal inšpiráciu z vlastnej rodiny a film je vraj urobený podľa príbehu jeho starého otca. Film spája dokopy dva obľúbené české žánre – komédiu a drámu. Nižšie sa už začína samotná recenzia filmu Zbožňovaný.

Zbožňovaný
Zdroj: cine-max.sk

Malý náhľad do deja

Film je teda zameraný na už spomínaného Zdenka. Ten po skvelej kariére detského lekára konečne odchádza do dôchodku. Po celoživotnej práci v nemocnici sa však už teší na odpočinok a na čas strávený so svojou manželkou Oľgou. Tá sa na neho ako dôchodcu už tiež teší. Zdeněk a Oľga majú taktiež dcéru Zuzanu, ktorej sa nedávno rozpadlo manželstvo s Karlom.

Karel so Zuzanou majú spolu dcéru Anetu, ktorá svojho dedka Zdenka nadovšetko obdivuje. Dokonca o ňom píše aj školskú seminárnu prácu. Dokonalý Zdeněk má ale jedno nekalé tajomstvo. Už štyridsať rokov má milenecký vzťah s ortopédkou Danou. Tá očakáva, že na dôchodku si na ňu nájde viac času. Zdenka preto čakajú ťažké chvíle, ktoré mu jeho pokojný dôchodok iba skomplikujú.

zboznovany
Zdroj: novinky.cz

Najsilnejšou stránkou filmu bolo skvelé herecké obsadenie

Určite najsilnejšou stránkou celého filmu bolo herecké obsadenie. Jiří Bartoška (Zdeněk) a Jiří Langmajer (Karel) ako dve rozdielne, no vo vnútri vlastne rovnaké postavy, predviedli ako vždy dobrý herecký výkon. Svoju úlohu výborne zvládla aj naša slávna slovenská herečka Zuzana Kronerová (Oľga).

Ivana Chýlková (Dana) a Petra Hřebíčková (Zuzana) ako milenka a dcéra si ukradli pre seba tiež nejakú tú pozornosť, no viac jej dostala mladá herečka Martina Czyžová (Aneta). Pre ňu šlo o prvú filmovú rolu, avšak zahrala to profesionálne. Herecké obsadenie ďalej pozostávalo z hercov a herečiek ako Štěpán Kozub, Taťjana MedveckáLukáš Melník alebo Kryštof Michal.

Zbožňovaný
Zdroj: ceskatelevize.cz

Dej filmu ale za skvelým obsadením zaostával

Nanešťastie, samotný film mal pár nevychytaných múch. Problémom bolo vybalancovanie vtipnej a vážnej stránky filmu. Film mal niekoľko vtipných hlášok, ktoré určite pobavia publikum. Nie všetky vtipy ale vyšli. Hlavne také, ktoré sa miešali už s vážnymi scénami a divák nevedel, či je to myslené vtipne alebo vážne. Film tak občas nevedel, či sa chce viac zamerať na komédiu alebo drámu a bolo to cítiť.

Film ale aj napriek vážnym scénam nepôsobil emotívne, čiže osobne by som ho považoval aj napriek niektorým serióznym témam skôr za komédiu. Toto ale nebolo jediným problémom deja. Diali sa v ňom totiž občas nelogické veci. Jemne prezradím, že Zdeněk mal v úvode filmu mŕtvicu. Film sa teda točil okolo tejto témy, avšak nedávalo zmysel to, čo po jej prekonaní mohol a nemohol robiť.

zboznovany-02
Zdroj: cine-max.sk

V jednom momente sa totiž ani sám nepostaví z postele a musia ho nakŕmiť iní, v ďalšom je schopný dostať sa von z domu a sám si napríklad rozložiť vozík. Postava tak jasne nemá stanovené, čo môže a nemôže robiť a pôsobí to nerealisticky. Herec ale postavu inak zahral presvedčivo.

Najviac priestoru dostali „vedľajšie postavy“

Ak berieme, že Zdeňek je hlavnou postavou, tak ostatné v tomto kontexte budem brať ako vedľajšie. A to práve preto, lebo tieto postavy dostali vo filme najviac času. Zdeněk ako taký veľkou zmenou počas filmu neprešiel, no iné sa dá povedať o jeho manželke Oľge a vnučke Anete. Tie totiž prešli významným rastom, ich myšlienky a povahy sa počas filmu menili a postavy sa niekam posúvali.

zboznovany-09
Zdroj: cine-max.sk

Ku koncu filmu sme sa dočkali ale aj menšieho rozvoja postáv Zuzany a Dany, čo bolo určite potrebné. Najmenším rozvojom prešili Zdeněk a Karel, čo ale bolo zrejme cieľom tvorcov filmu, keďže jedným z posolstiev filmu bolo aj ukázanie toho, že niektoré veci sa nemenia.

Čo sa ale týka toho, že vedľajšie postavy dostali viac priestoru ako hlavná, to mi vôbec nevadilo. Mali sme totiž možnosť pozrieť sa na to, ako tieto postavy zvládali situácie ohľadom mileneckého pomeru a neskôr aj zlého zdravotného stavu Zdenka. To, že tam hlavná postava teda bola pomenej, bolo vlastne v poriadku. Viac scén s ňou by bolo už možno aj zbytočných.

Zbožňovaný 1
Zdroj: ceskatelevize.cz

Zbožňovaný RECENZIA – Zhrnutie

Film mal skvelé herecké obsadenie, ktoré ho úplne nezachránilo. Problém nastal pri nezvládnutí miešania komediálnej a vážnej stránky filmu, rovnako ako aj pri logických chybách v scenári. Hlavnú postavu sme videli síce pomenej, no vedľajšie postavy naplno využili jej priestor a vôbec to preto nevadilo. Film si zrejme pozriete raz a bude vám to stačiť, no na večerné vypnutie hlavy je ideálny. Aj vďaka niekoľkým vtipným scénam a hláškam mu dávam nakoniec 6,5/10.