Malo spojenie Votrelca a Gravitácie čím prekvapiť, alebo ide o ďalší neoriginálny sci-fi počin? | Život (recenzia)

Život recenzia

Do kín ide ďalší neoriginálny počin, ktorý bude vyzerať ako Votrelcov bratranec z piateho kolena. Ničím neprekvapí a bude neoriginálny. Úprimne, toto boli moje pocity a dojmy pred tým, než som si tento film pozrel. Avšak uznávam, mýlil som sa. Originalitou síce nekypí, určite ale mal čím prekvapiť. Pri najmenšom sa posnažil. Videli sme, že sa inšpiroval filmami, ktoré si svoje meno vo svete už urobili. Votrelca snáď spomínať ani nemusím, pretože v roku 1979 udal Scott Ridley nový štýl filmov, v ktorom stále kraľuje. Po filozofickej stránke sa inšpiroval Gravitáciou a kamera bola niečo ako Gravitácia-Interstellar-Vesmírna Odysea. Z každého rožku trošku, nevravíme ale, že to vyšlo nazmar. Je to taká kombinácia Votrelca a Gravitácie, ktorá milovníkom tohto žánru otvorí ústa dokorán.

Život recenzia
Ryan Reynolds určite nebol hlavnou hviezdou filmu, Zdroj: wall.alphacoders.com

V príbehu originalitu hľadať netreba

6 členná posádka ISS čaká na prílet vzorky pôdy z Marsu. Keď sa jej po dlhom čase konečne dočkajú, dlho neotáľajú a začnú ju v labáku skúmať. Robia všetko pre to, aby mikroskopickú bunku prebrali k životu. Prvému známemu životu vo vesmíre mimo Zeme. Netrvá dlho a posádke ISS sa konečne podarí nájsť život. Prvý mimozemský objav však neputuje ihneď na Zem z bezpečnostných dôvodov, astronauti sa s ním najprv musia trocha oboznámiť. Dokonca dostane meno, pri ktorom keď sa pomýlite s výslovnosťou, vyjde vám známy diabolský mužský prostriedok na skvalitnenie erekcie. Nová forma života sa však vyvíja prirýchlo a z kamaráta sa v zápätí stáva vraždiaci stroj. Vesmírna vyradzovačka tak môže začať.

Treba uznať, že dnes už je ťažké vytvoriť originálny príbeh pre vesmírny sci-fi thriller. Výnimočnej originality sme sa nedočkali a často dobre viete, čo ako skončí. Ale aj tak sa bolo naozaj na čo pozerať a čo hlavne, film vás celý čas bavil. Bolo vidieť, že sa tvorcovia snažili zakomponovať trocha filozofie, aby mal film o niečo hlbší význam. Išlo to štýlom podobným Gravitácii, prostredníctvom dialógov o tom, aký je život na Zemi a aký je tam hore. Aj tak vtom nečakajte žiadnu hĺbku Arrivalu, ide naozaj len o akčnú jazdu. Filmu sa však poradilo niečo, čo vo nás neevokoval ani Votrelec. Život vo vás vyvolá emócie, pri ktorých by ste si radi poplakali spolu s posádkou.

Život recenzia
Jake Gyllenhaal opäť potvrdil jeho herecké kvality, Zdroj: vimeo.com

Zoberte si deku, bude vám chladno..

Veľkým plusom tohto filmu je práve jeho atmosféra. Chladná, ba až mrazivá, cítite iba beznádej a empatiu. Život mal teda jasné prvky hororu, ktoré sa prejavovali napríklad občasnými jumpscare-mi. Veľa krát som sa dokonca prichytil pri tom, ako som na plátno pozeral s ústami dokorán, niekedy som ani nedýchal. Toto je presne to, čo od filmu tohto žánru vyžadujem, svoje poslanie teda splnil. Čo hlavne, film ukazuje situáciu, s ktorou sme sa nikdy nestretli a nič teda nieje vylúčené. Vieme ale, že nechceme aby to vyzeralo takto..

Krvilačného mimozemštana sa budete báť aj vy sami a sny o spoznaní života mimo Zeme vám rázom vypršia z rozumu. Keď bude monštrum zvierať niekoho z posádky, vy prestanete dýchať a popcorn vám vypadne z úst. Spolu s astronautami sa budete nachádzať v 200 miliardovej rakve s veľmi malou pravdepodobnosťou na prežitie. Pomaly vám bude dochádzať kyslík a do filmu sa ponoríte ešte viac. Presne takúto atmosféru sme si predstavovali.

Život recenzia
Krásna Rebecca Ferguson tvorila s Jakeom výborné herecké duo, Zdroj: Zdroj: wall.alphacoders.com

Kamera sa v niektorých bodoch podobala tým z úspešných filmov

Určite treba zmieniť to, že úvodná titulka s názvom filmu prichádza až po 10 minútach filmu. Život nás totižto víta s úžasnou začiatočnou scénou, ktorá ide niekoľko dlhých minút úplne bez strihu. Taktiež sme videli dlhé statické zábery na krásny, nekonečný vesmír. Kamera filmu sa teda, aspoň na začiatku, naozaj podobala Gravitácii. Statickými zábermi zas Kubrickovej Odysei alebo Interstellaru. Počas filmu sa to už však vrátilo na klasické koľaje a nedočkali sme sa teda filmu bez strihu, akým bol napríklad Birdman. Potešilo nás to, že scény boli prehľadné, nevideli sme žiaden shaky-cam, kamera sa akoby naozaj vznášala na stanici a všetko dokumentovala.

Hudba bola prekvapivo naozaj zaujímavá. Nejde samozrejme o žiaden Zimmerov epos, ale niekedy sa brala podobnou cestou. Posledné scény filmu ohlušovali burácajúce trombóny, ktoré vás zatlačia hlboko do sedadiel. Postaral sa o ňu nie-tak známy skladateľ, Joe Ekstrand. Ten má na svojom konte napríklad soundtrack ku filmu Dieťa 44. V skratke, nepočuli sme nič zapamätateľné ale vo filme to fungovalo. Dokonca sa dostavili aj zimomriavky.

Život recenzia
Vo filme sa nestratil ani herec Ariyon Bakare, ktorý si zahral hlavného vedca, Zdroj: wall.alphacoders.com

Herecký káder bol rozmanitý

Nechcem sem ťahať politiku, ale vo filme si zahrali herci viacerých rás, čo bolo zaujímavé. Taktiež sme nevideli iba Áčkových hercov, šancu zahviezdiť dostali aj iný. Pokiaľ si myslíte, že bol hlavnou hviezdou filmu Ryan Reynolds (Deadpool), mýlite sa. Zo svojho talentu moc neukázal, a tak vo filme skôr pôsobil iba ako meno. Veď uvidíte sami.. Najlepší výkon predviedol výborný herec Jake Gyllenhaal (Southpaw). Ukázal svoju charizmatickú stránku a potvrdil to, čo dokázal už vo filme Nightcrawler. Že do Hollywoodu právom patrí. Naše hlavné trio uzatvára Rebecca Ferguson (Mission: Impossible – Rogue Nation), ktorá si s Jakeom herecky naozaj padla do oka.

V posádke sa nachádzal aj Aryion Bakare (Temný Rytier), Hiroyuki Sanada (47 Roninov) a Olga Dihovichnaya (Velkam khom). Režisérom filmu je Daniel Espinosa, ktorý ma za sebou filmy ako Safe House alebo Dieťa 44. Zaujímavé sú ale mená scenáristov. Nimi sú Rhett Reese a Paul Wernick. Toto duo sa postaralo o filmy ako napríklad Deadpool a Zombieland, pričom obe pokračovania budú písať taktiež oni. Vo filme toho mohli priniesť trocha viac, pretože scenár určite nebol na jednotku.

Život recenzia
Hiroyuki Sanada, obľúbený herec v samurajských filmoch, Zdroj: wall.alphacoders.com

Život teda nieje najoriginálnejším dielom. Jeho scény sú však zapamätateľné, nejde o film s hlbokým významom ale o akčné sci-fi. Skúsil si zobrať všetko to dobré z iných filmov, a tak trochu to pomiešal. Je dynamický, plný výborných hereckých výkonov. Pokiaľ obľubujete tento žáner, určite sa dostavte do kina. Kombinuje prvky sci-fi, hororu, drámy, no všetko dokopy to ustáť nezvláda. Je sa na čo pozerať a svoje posedenie v kine si náramne užijete. 7,5/10.

PS: Nemôžme zabudnúť na teórie o tom, že Život je prequelom pripravovaného Venoma od Sony. Odpoveďou je, že to tak.. No ja už musím ísť spať, je neskoro.