Site icon REWIND.sk

Zvládli pred sebou dvaja dôchodcovia udržať temné tajomstvá? | Dokonalá lož RECENZIA

dokonala loz recenzia

Zdroj: latimes.com

Dokonalá lož RECENZIA – Herci Ian McKellen a Helen Mirren sa poprvýkrát stretli na plátne. Zahrali si v hlavných úlohách filmovej adaptácie knižného príbehu spisovateľa Nicholasa Searleho. Z traileru nie je jasné, či ide o romantickú takmer komédiu, temný thriller alebo kombináciu týchto dvoch žánrov – pred premiérou som teda bol pripravený na všetko. Tak či tak však novinka režiséra Billa Condona dokázala prekvapiť. Bol to však ten dobrý štýl prekvapenia?

Zdroj: denofgeek.com

Dokonalá lož RECENZIA

Roy Coutnay (McKellen) je rodený podvodník a nechce uveriť tomu, koľké šťastie ho postrehlo, keď sa cez online zoznamku spozná s dobre situovanou vdovou Betty McLeishovou (Mirren). Tá ho vpúšťa nielen do svojho domu ale aj do svojho života. Roy je prekvapený sám zo seba, koľko starostlivosti venuje Betty. Všetko sa však môže zmeniť a z usadlého života sa môže razom ocitnúť na zradnom tenkom ľade.

Film začína viac-menej vtipnou sekvenciou, počas ktorej si dve hlavné postavy – vdovci, dôchodcovia – si v roku 2009 zakladajú profily na online zoznamke. Jeden začiarkne políčko „nefajčím“ popri tom, ako má v ruke cigaretu, zatiaľ čo druhý z nich popíja víno a zaškrkáva „nepijem“. Už od začiatku sa tak tvorcom podarilo vytvoriť medzi dvoma hlavnými postavami isté puto a podobnosť, a to ešte predtým, ako sa stretli v spoločnej scéne.

Samotný príbeh je postavený na tom, že šarmantný Roy nie je také neviniatko, na aké sa hrá. To ako diváci zisťujeme už v prvých chvíľach filmu, kedy zistíme, že ide o celkom zručného podvodníka a fantastického klamára. Napätie v nás vzbudzuje len otázka toho, či na to príde Betty, a ak áno, ako zareaguje.

Zdroj: geektyrant.com

Žáner

Veľmi rôznorodý príbeh sa ťažko opisuje jedným žánrom. Začína romanticky a trochu hravo. Rýchlo však naberie na obrátkach a stane sa prekvapivo temným, pričom ku koncu to začne byť až prehnané.

Dokonalá lož sa tiež správa ako psychologická dráma, keďže v podtóne konverzácií medzi postavami, obzvlášť keď do obrazu vstúpi aj vnuk Betty menom Stephen (Russell Tovey), sa ukrývajú náznaky toho, že všetko je trochu inak. Máme jasno v tom, kto sa snaží koho oklamať? Vieme vôbec, akú majú jednotlivé postavy motiváciu konať tak, ako konajú? Odpoveď znie nie, no tak nejak to aj tak ako diváci tušíme, nakoľko príbeh nie je až tak dobrá dráma a dá sa ľahko predvídať. O tom viac nižšie.

109-minútový film spríjemňujú aj krátke momenty humoru, ktorý nie je silený. Neuveriteľné postavy hovoria uveriteľné vtípky a aj situácie, ktoré sú zo scenáristického hľadiska plné napätia, sa v kontexte príbehu stávajú vtipnými.

Scenárista Jeffrey Hatcher pojal originálny materiál – knihu – z viacerých uhlov a príbeh pretavil na niečo, čo by potenciálne malo baviť prakticky každého. Je to však zároveň Achillovou pätou akejkoľvek kreatívnej činnosti. Aj Dokonalá lož sa totižto snaží hrať až na toľko strán, chce sa zapáčiť starým či mladým, trpezlivým alebo netrpezlivým i toľkým divákom, že sa vo svojej vízii stáva nejasnou a nakoniec žiaden z primiešaných žánrov nezvláda na sto percent.

Zdroj: boxofficebuz.com

Zvrat

Príbehové zvraty, ktorým sa v angličtine bežné hovorí „plot twists„, sú horúcou témou modernej kinematografie. Za posledné roky sa stalo nepísaným pravidlom, že pokiaľ je niečo nečakané a šokujúce, je to automaticky dobré. To je však pomýlený názor, ktorý vychádza z plytkej analýzy predchádzajúcich úspešných snímok.

Príbehový zvrat na konci filmu je dobrý len vtedy, pokiaľ naňho príbeh nepriamo ukazoval. Tzv. „foreshadowing„, teda predzvesť plot twistu dôkladne umiestnená naprieč celým príbehom zapríčiní, že po veľkom odhalení si divák povie „fíha, to som nečakal, ale vlastne to dáva zmysel„. Divák musí byť schopný spätne sa dopátrať k momentom, ktoré by mu naznačili (ak by bol pozornejší) pravdu.

Zlý príbehový zvrat je taký, ktorý sa udeje iba preto, aby nejaký bol, pričom spätne pri pohľade na príbeh divák zistí, že nebol nijak naznačený.

Nájsť ten správny balans je neuveriteľne obtiažne. Opakovane sa to úspešne darí len máloktorým filmárom. Príkladom niekoho takého môže byť napr. Christopher Nolan, no Bill Condon, režisér filmu Dokonalá lož, to žiaľ nedokázal.

Príbeh novinky je akosi paradoxný. Je predvídateľný tým, že tušíme, že sa chystá nejaký zvrat. Zároveň je však nepredvídateľný ním samotným, keďže je tak neočakávaný a extrémny, že mohol byť pokojne vymenený za odhalenie, že postava Helen Mirren bola v skutočnosti superhrdinská mimozemšťanka z Marsu.

Zdroj: warnerbros.com

To, čo vidíme

Dokonalá lož jednoznačne upadáva z hľadiska kvality scenára. Na druhej strane tu však je množstvo pozitív. Filmu sa darí aj z mierne chabého deja vyťažiť čo najviac príjemne kreatívnym vizuálnym rozprávaním príbehu.

Dokonalým príkladom je krátka scéna, v ktorej postavy rozprávajú o Berlíne tesne po Druhej svetovej vojne. Filmári sa držali pravidla „show, not tell„, teda „ukáž, nehovor„. To znamená, že popri tom, ako jedna z postáv rozprávala o svojich skúsenostiach z roku 1948, sme sa vrátili do minulosti a v reálnom čase sme videli, o čom je vlastne reč. Vidieť zdevastované mesto je totižto omnoho mocnejšie ako len počuť charakter rozprávať o tom, že bolo zdevastované.

Toto je len jeden z mnohých príkladov toho, kedy tvorcovia využili základné techniky rozprávania príbehu na filmovom plátne (na ktoré mnohí zabúdajú), aby umocnili dej.

Vyššie odstavce sa dajú zhrnúť ako skvelé technické spracovanie. V tomto ohľade treba vyzdvihnúť aj spoluprácu režiséra Billa Condona so strihačkou Virginiou Katz. Tí si uvedomili, čo je a nie je podstatné ukázať divákom. V jednej scéne sa charaktery rozprávajú o tom, že idú na dovolenku, pričom v ďalšom prestrihu sa už nachádzajú v inej krajine. Nie je tu žiaden čas preplýtvaný nejakou montážou cestovania. Film rozpráva svoj príbeh naozaj efektívne.

Zdroj: pop.inquirer.net

Herecké obsadenie

Roya Courtnaya vo filme stvárnil legendárny herec Ian McKellen, ktorý je všeobecne uznávaný ako jedna z najväčších osobností filmu. S neuveriteľne bohatým pozadím v divadle (v Spojenom Kráľovstve a USA získal aspoň jedno z každého prestížneho divadelného ocenenia) a dvoma nomináciami na Oscara je pôžitok vidieť ho na plátne.

Poznať ho môžete z filmovej série Pán prsteňov (a Hobit), kde stvárnil ikonického Gandalfa. Medzi jeho uznávané roly patria aj tie v snímkach ako séria X-MenBohovia a monštráMacbeth a mnoho ďalších.

Betty McLeish vo filme stvárnila legendárna herečka Helen Mirren. Tejto profesii sa venuje už od svojich tínedžerských rokov na strednej škole, teda zhruba neuveriteľných 60 rokov. Je jednou z jediných 13 herečiek v histórii, ktorým sa podarilo vyhrať Oscara, ocenenie BAFTA, Critics’ Choice Award, Zlatý glóbus a SAG Award.

Poznať ju môžete z filmov ako RED, Kráľovná, HitchcockGosford ParkThe Madness of King George a mnoho ďalších.

Tieto legendárne mená sú spolu neuveriteľne zohrané. Je neuveriteľné, že to musel byť až film Dokonalá lož, ktorý ich spojil na striebornom plátne. Výkony sa nedajú opísať inak ako absolútne fantastické, pričom dúfam, že McKellena a Mirren sme spolu nevideli naposledy. Po ich bokoch nesklamali ani Russell Tovey, Jim Carter a ďalší.

Zdroj: collider.com

ZHRNUTIE: Dokonalá lož RECENZIA

Efektívne rozprávanie príbehu stráca hodnotu na slabšom scenári a predvídateľných fázach príbehu, ktorý končí takmer absurdným zvratom. Technické spracovanie nie je ničím špeciálne, no tým, že sa drží základných pravidiel filmu a občas do neho vstupujú kreatívne rozhodnutia, pôsobí ako jedna z najsilnejších stránok. Miešanie žánrov je častejšie na škodu ako príjemné, pričom príbeh snaží zapáčiť príliš širokému publiku. Dvojica hlavných hercov pridáva na kvalite a zaručuje, že recenzia na film Dokonalá lož je ukončená hodnotením 6,5/10.

Exit mobile version