Site icon REWIND.sk

Už nebudete vlastniť hry. Herný gigant má pre vás drsný odkaz, nastupuje nový režim

hry kupovanie

Bing Image Creator / Generované s umelou inteligenciou

Reklama

Už nikdy nebudete vlastniť hry, sľubuje herný gigant

Rovnako ako pri hudbe, filmoch a seriáloch, aj pri hrách sa pomaly, ale isto presúvame k modelu predplatného. Dnes už len málokto vlastní hudbu – takmer všetci si predplácajú Spotify, Apple Music, YouTube Music a iné služby. Filmy a seriály na DVD diskoch taktiež nakupuje len obmedzená skupina divákov, väčšina si radšej predpláca streamovaciu službu, ako napríklad Netflix, Disney+, VOYO a iné. Teraz prichádza podobná zmena aj do herného sveta, komentoval pre Games Industry Philippe Tremblay, riaditeľ predplatných služieb v Ubisoft.

Je na čase, aby ste prestali vlastniť hry, odkazuje hráčom po celom svete Ubisoft. Herný vývojár a distribútor nedávno oznámil dve nové úrovne predplatného:

Reklama
Zdroj: Ubisoft

Nižšia úroveň ponúka hráčom prístup ku desiatkam klasických titulov, ako napríklad rôzne časti herných sérií Far Cry, Assassin’s Creed či Tom Clancy’s. Používatelia na zozname hier nájdu väčšinou staršie, ale v istých prípadoch aj pomerne nové hry. Aktuálne je medzi nimi aj Far Cry 6 (2021) či Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction (2022).

Reklama

Prémiovejšia a, samozrejme, drahšia úroveň predplatného zasa hráčom ponúka zasa prístup ku väčšine titulov spoločnosti Ubisoft. Aktuálne je ich vyše 100, pričom predplatitelia môžu väčšinu nových hier hrať už od prvého dňa – v niektorých prípadoch dokonca získajú skorý prístup. Všetky hry sú navyše dostupné s DLC-čkami a v prémiových edíciách. Nechýbajú medzi nimi najhorúcejšie novinky ako Assassin’s Creed Mirage či Avatar: Frontiers of Pandora.

Ubisoft+ má solídne základy

Služby samé o sebe vôbec nie sú zlé – v hernom svete sme v minulosti už boli svedkami menej výhodných ponúk. Ľudia sú už navyše na niečo podobné zvyknutí. Predplatné od prevádzkovateľov herných konzol Sony a Microsoft už nejaký čas ponúkajú prístup ku hrám výmenou za mesačné predplatné. A aj keď ponuka Ubisoftu nie je až tak široká ako PlayStation Plus alebo Xbox Game Pass, je dostatočná na to, aby predplatné bolo zaujímavé. Vlnu kontroverzie však spustili vyjadrenia Tremblayho na margo týchto nových služieb.

Zdroj: Ubisoft

Šéf predplatného pre spoločnosť v rozhovore vyjadril dlhodobé ciele a stratégiu, ktorá má časom zaručiť, že ľudia už nebudú vlastniť hry, ale len si predplácať podobné služby, ako začal poskytovať Ubisoft:

Reklama

„Jedna z vecí, ktorej sme boli svedkami je, že hráči sú zvyknutí (podobne ako pri DVD-čkách) vlastniť ich hry. To je konzumentská zmena, ktorá sa musí udiať.“

„Zmena, ktorá sa musí udiať“

Tremblay naznačuje, že je len otázkou času, kedy čakajú hry rovnaký osud ako DVD disky. Toto médium, populárne najmä pri kupovaní filmov a seriálov, celkom nahradili predplatné digitálne služby. Rovnakým smerom sa vydá priemysel aj v prípade herných titulov. Ubisoft sa pritom nebude len nečinne prizerať a čakať, ale bojovať za túto zmenu.

Unplash / Voyo

Výhody a nevýhody sveta s predplatným za hry

Takéto fungovanie herného priemyslu môže priniesť rôzne výhody aj nevýhody pre obe strany – pre vývojárov / distribútorov, ale aj pre hráčov. Spoločnosti sa pri predplatných vedia spoliehať na stabilný príjem, ak nebude dochádzať ku kolísaniu v počte abonentov. Môžu tak lepšie manažovať svoje financie a rozhodovať, kedy a aké ďalšie hry sprístupnia používateľom.

Z toho plynie aj nevýhoda pre herných gigantov. Aby si zachovali atraktívnu ponuku pre konzumentov, budú musieť svoj katalóg hier neustále obohacovať o nové tituly a zmysluplne ho obmieňať, musia však pritom dávať pozor, aby neodstránili také hry, ktoré budú hráčom chýbať. Ak bude katalóg hier nedostatočný, hráči jednoducho prejdú na konkurenčnú službu iného vydavateľa / vývojárskeho štúdia.

Reklama

Na druhú stranu, hráči si budú môcť za menšiu sumu peňazí zahrať viac hier. Predplatné môže byť atraktívne napríklad pre vášnivých hráčov, ktorí radi skúšajú všetky nové hry a venujú sa rôznym žánrovkám. Ulahodiť môže aj príležitostným hráčom, ktorí si neradi vyberajú hry a komfort vlastnenia vymenia za možnosť skúsiť kedykoľvek a čokoľvek.

Najväčšie nevýhody môžu pocítiť skalní fanúšikovia istých hier alebo herných sérií. Podobne ako tomu býva napríklad na Netflixe, ktorý pravidelne cykluje obsah a pridáva nový, ale aj odstraňuje ten starý, aj hráčom s predplatným sa občas môže stať, že jedného dňa im spoločnosť odoberie prístup ku ich obľúbeným hrám.

Aj preto by tu teda vždy mala existovať možnosť vlastnenia kópie hry, ktorú vám nikto nemôže vziať. Podľa môjho osobného názoru preto hry nikdy nedosiahnu takú mieru „paušalizácie“,  ako napríklad filmy a seriály.

Reklama

Hráči sa nikdy nevzdajú

Filmu venujete 2 hodiny, no niektoré hry pohltia hráčov na stovky, alebo aj tisícky hodín. V takom prípade je nepravdepodobné, že človek by sa uspokojil s tým, aby samotnú hru nevlastnil a riskoval, že spoločnosť mu ju môže kedykoľvek vziať. Podobný názor má, našťastie, aj samotný Tremblay z Ubisoftu. Aj keď sa spoločnosti s novými podnikateľskými plánmi darí (október 2023 bol najlepším mesiacom v histórii Ubisoft+), zatiaľ si vydavateľ uvedomuje, že ľuďom treba dať na výber:

„Pointou nie je nútiť používateľov ísť jednou či druhou cestou. Ponúkame kúpu, ponúkame predplatné – je to na hráčových preferenciách, čo je dôležité.“

Čo so o tejto tematike myslíte vy? Viete si predstaviť svet, v ktorom nebudeme hry vlastniť, ale len platiť za predplatné? Myslíte si, že tento segment sa niekedy priblíži úrovni rozvinutých digitálnych služieb, ako je to napríklad vo svete filmov a seriálov s Netflixom? Napíšte nám do komentárov.

Exit mobile version