Site icon REWIND.sk

YouTube sa prepočítal. Blokovanie reklám pokračuje, AdBlock sa pomstil Google

youtube ad block

Zdroj: Unsplash, YouTube

Reklama

Blokovanie reklám na YouTube pokračuje

Reklamy už jednoducho patria ku používateľskému zážitku z internetu. Takmer na každej stránke sa zobrazuje inzercia, ktorou si tvorcovia dokážu zabezpečiť dodatočné príjmy na to, aby mohli na internete zadarmo zverejňovať obsah. Výnimkou nie sú ani platformy na zdieľanie videí, pričom najznámejšia z nich – YouTube – je totálne zahltený reklamami. Mnohí ich blokovali, no Google nedávno vykonal rázny krok a takýchto používateľov začal penalizovať. Nové informácie Android Authority však odhaľujú, že spoločnosť sa prepočítala. Diváci už totiž našli nové spôsoby blokovania reklám na YouTube.

Video platforma už dlhšiu dobu avizovala krok, ktorý pre mnohých používateľov predstavoval totálne tabu. V októbri sa naozaj uskutočnil zákaz používania aplikácií na blokovanie reklám, takzvaných ad blockov. Používatelia s takýmito rozšíreniami prehliadačov si všimli, že si dokážu pozrieť maximálne 3 videá, kým ich YouTube upozorní, že bez reklám to ďalej nepôjde. Buď si vypnú ad block, alebo zakúpia YouTube Premium. Téme sme sa venovali v samostatnom článku.

Reklama

Za témou ad blockerov sa ukrývajú miliardy dolárov

Ad blocky sú už dlho súčasťou internetu, no ich používanie je sporné. Na jednu stranu ich obhajujú ľudia, ktorí vnímajú, že reklamy ich odrádzajú od samotného obsahu, zavadzajú im a zhoršujú ich zážitok z prehliadania stránok či z pozerania videí.

Reklama

Tvorcovia ich poväčšine nepodporujú, pretože reklamy im umožňujú zdieľať obsah voľne a šíriť ho medzi ľuďmi bez toho, aby sa museli ukrývať za takzvaný „paywall“. To znamená, že nepotrebujú, aby im diváci priamo platili, ale zarobia dostatok cez reklamy, ktorých zobrazenie samotného diváka nič nestojí. Alternatívou sú rôzne predplatné alebo prémiové členstvá, bez ktorých si obsah jednoducho nezobrazíte.

Nech už patríte k jednej či druhej strane tohto argumentu, všetci sa zhodnú na tom, že ide o veľkú tému a októbrové zakročenie YouTube nemá obdoby. Inzerenti na tejto platforme investujú do reklám desiatky miliárd dolárov ročne (Statista). A keď už ide o toľko peňazí, blokovanie reklám firmu môže potenciálne vyjsť veľmi draho.

Zdroj: Unsplash / Rewind.sk

YouTube a ad blocky sú vo vojne

Vojna medzi YouTube a blokátormi reklám pokračuje. Podľa prvotných informácií Wired sa môže zdať, že vyhráva korporácia chrániaca si svoje zisky. Napríklad AdGuard denne zaznamenával v priemere 6 000 odinštalovaní. Po razantnom zákaze ad blockov v októbri sa priemerné denné odinštalovania takmer zdvojnásobili na 11 000, s enormným nárastom na 52 000 počas 18. októbra, uvádza Andrey Meshkov z vrchného manažmentu firmy.

Reklama

AdLock, ďalšie populárne rozšírenie, počas októbra zaznamenalo o 30 % viac inštalácií a odinštalovaní ako v predchádzajúcich mesiacoch. Ani aplikácia Ghostery sa nevyhla masívnemu odlivu používateľov.

Okrem rekordných počtov odinštalovaní však ad blockery reklám zaznamenali aj rekordné inštalácie. Napriek tomu, ako to zo začiatku mohlo vyzerať, ľudia sa v skutočnosti nepodvolili požiadavkám Google. Hľadali len nový nástroj na blokovanie reklám, ktorý dokáže obísť najnovšiu prekážku na YouTube. Mnohí ho aj našli, napríklad platené rozšírenie AdGuard dokáže aj naďalej bez problémov blokovať reklamy na video platforme. Mnohé ďalšie nástroje prišli s aktualizáciami, ktoré to dokážu taktiež a veľa používateľov ad blockov ani len nepocítilo, že by nejaký zákaz nastal.

Mnohé blokátory reklám ponúkajú platené nástroje; Zdroj: AdGuard

Vývojári ad blockov sú napred

Otázne je, čo sa bude diať ďalej. Krzysztof Modras, produktový manažér a inžinier Ghostery, pre Wired povedal, že veľmi dobre vedia, ako funguje detekcia ad blockov na YouTube. Vývojári z Google sa podľa všetkého nezameriavajú na konkrétne blokátory reklám, ale na ich vyhľadávače v kóde webstránky. S týmito informáciami aj ďalšie aplikácie usilovne pracujú na tom, aby naďalej fungovali na YouTube.

Reklama

Používatelia, ktorí budú chcieť aj naďalej blokovať reklamy na YouTube, svoj vytúžený ad block určite nájdu. Taktiež je dôležité poznamenať, že Google nevykonal svoj zákaz celoplošne, ale ovplyvňuje len časť používateľov. A aj keby bol celoplošný, už je na to aj tak neskoro. Väčšina vývojárov kontroverzných rozšírení sa už adaptovala a aj keď ešte neskončila vojna, túto bitku vyhrali ad blocky.

Exit mobile version