Ste závislý od mobilu? Nie ste v tom sami… Prinášame 5 tipov odborníkov, ako závislosť skrotiť

Nenechajte si ujsť

Andrej Cvik
Andrej Cvik
Volám sa Andrej, mám 21 rokov a moje 4 najobľúbenejšie veci na svete sú káva a moje dve mačky. A tá štvrtá je tajná.

5 tipov odborníkov, ako skrotiť závislosť od mobilu

Spoločnosť Samsung spúšťa v Čechách a na Slovensku pod názvom #SklapniMobil projekt v podobe adventného kalendára zdravého používania mobilu. Projekt pomáhali navrhnúť odborníci na digitálne závislosti a zdravý životný štýl. Medzi nimi sú aj Ing. Aneta Baklová, PhD., koučka digitálneho detoxu, MUDr. Adam Kulhánek, PhD., adiktológ a kouč mäkkých zručností a PhDr. Marek Madro, PhD., psychológ a zakladateľ internetovej poradne IPčko.sk. Ich návrhy, ako skrotiť závislosť od mobilu, možno zhrnúť do niekoľkých nasledujúcich bodov:

1. Zmapujte si vlastnú aktivitu

Koučka digitálneho detoxu Aneta Baklová odporúča začať s prehľadmi, ktoré nájdete v nastaveniach smartfónu v časti Digitálna pohoda alebo Doba používania obrazovky.

Koľko času denne strávim pred obrazovkou? Ktoré aplikácie mi zaberajú najviac času? Môžete si tiež položiť hlbšie otázky, napríklad pri akých činnostiach a kedy najčastejšie siahate po telefóne. Je príčinou stres alebo nuda? Môžem tieto impulzy využiť iným spôsobom?

2. Nájdite si vlastný odmeňovací systém

Hranie hier alebo nutkavé používanie sociálnych sietí uvoľňuje dopamín, hormón v mozgu, ktorý vyvoláva pocit šťastia. Dopamín sa však uvoľňuje aj po športe, dobrom jedle alebo keď trávime čas s ľuďmi, ktorých máme radi.

„Nájdite si vo svojom živote prirodzené odmeny, pri ktorých môžete na chvíľu odložiť telefón,“ radí Adam Kulhánek, odborník na závislosti.

3. Určite si vlastný časový limit

„Online závislosti môžete predísť tak, že si jasne stanovíte, ako dlho a na čo budete v daný deň používať internet a technológie,“ hovorí Adam Kulhánek.

Aj to sa dá v smartfónoch jednoducho nastaviť pomocou časových limitov pre jednotlivé aplikácie.

4. Urobte si pauzu

„Hlavným prejavom závislosti od internetu je salience. Stav, keď telefón, hra alebo sociálne siete používateľa úplne pohltia, až zabudne na čas,“ pokračuje Adam Kulhánek.

Rýchlym riešením je urobiť si krátku prestávku od online zábavy. Stav pohltenia sa okamžite preruší.

5. Požiadajte o pomoc blízkych

Rozhodnutie pre digitálny detox alebo odpojenie sa od online prostredia na určitý čas môže byť pre niekoho relatívne jednoduché, pre iného náročné, dokonca môže vyvolávať úzkosť.

„Ak sa rozhodnete pre digitálny detox, informujte o tom svojich priateľov, rodinu a blízkych a požiadajte ich o partnerstvo a podporu,“ radí psychológ Marek Madro.

Web s adventným kalendárom zdravého používania mobilu #SklapniMobil je už otvorený pre záujemcov o túto netradičnú výzvu. Nejde však o terapeutický nástroj. „Výzva je koncipovaná tak, aby vás predovšetkým zabavila. Dúfam, že si v rámci plnenia úloh uvedomíte, ako sa môže zmeniť váš prístup k digitálnym technológiám,“ uzatvára spoluautorka kalendára a koučka Aneta Baklová.

Adventný kalendár zdravého používania mobilu #SklapniMobil začne uverejňovať denné výzvy od 30. 11. o 20:00. Ďalšie informácie nájdete na webe www.sklapnimobil.sk

Zdroj: TS Samsung

Mohlo by sa ti páčiť

Pridaj komentár

- REKLAMA -

Najnovší obsah

- REKLAMA -