Niektoré manželstvá sú bojom o prežitie | Till Death RECENZIA

Štefan Bielik
Štefan Bielik
Oddaný služobník kinematografického, herného a zábavného priemyslu. Lebo život je len jeden, ale svetov tisíc.

Till Death RECENZIA

Till Death RECENZIATill Death je režijným debutom ambiciózneho Scotta Dalea, ktorý vo svojej prvej celovečernej snímke stojí hneď pred niekoľkými náročnými výzvami. Natočiť nápaditý triler odohrávajúci sa väčšinu času na jednom izolovanom mieste nie je len tak a preto si na pomoc zavolal rovnako začínajúceho scenáristu Jasona Carveyho a ostrieľaného kameramana Jamieho Cairneyho (ktorý sa podieľal na netflixovskej Sexuálnej výchove, či na satirickej komédii Politické kruhy).

S obmedzeným rozpočtom, za to však so silnou ženskou hrdinkou v hlavnej úlohe, padla karta na herečku Megan Fox. Tej sekunduje mužská osádka zastúpená predovšetkým Callanom Mulveyom, Eoinom Mackenom, Aml Ameenom a Jackom Rothom. Till Death je jedným z niekoľkých vzácnych filmov, ktoré celé vznikli počas pandemického roka 2020. Produkcia začala na jar toho roku a okrem New Yorku sa kvôli obmedzeniam natáčalo aj na niekoľkých lokáciách v Bulharsku.

Recenzia na film Till Death
Zdroj: dashfun.net

Jeden prsteň vládne všetkým…

O hlavnej postave Emme by sa dalo povedať, že dospela až príliš skoro. Fotografka, ktorá sa vydala za uznávaného právnika Marka, žije v zlatej klietke pod jeho prísnym dohľadom. Zatiaľ čo všetko musí byť presne podľa jeho predstáv, Emma sa ocitá v zakázanom vzťahu s milencom Tomom, Markovým kolegom.

Všetko sa však zmení po osudnej noci v odľahlom dome pri jazere. Mark sa rozhodne osláviť ich spoločné výročie manželstva návratom na miesto, ktoré kedysi obaja radi navštevovali. Po vášnivej noci však Emmu čaká nepríjemné prekvapenie. Priamo pred jej očami spácha Mark samovraždu, zatiaľ čo je jeho manželka pripútaná putami k jeho mŕtvole.

Výzva prijatá!

Mnohým divákom sa môže zdať, že natočiť komorný triler s pár postavami na odľahlom mieste nie je nič náročné. Opak je však pravdou – týmto rozhodnutím tvorcov totiž začína boj o divákovu pozornosť. Podobný koncept stojí na vytváraní neustáleho a predovšetkým prirodzeného napätia a zároveň by snímka mala obsahovať niekoľko nečakaných odhalení a zvratov. Vybudovať slušnú atmosféru sa režisérovi Daleovi v princípe darí. Vie narábať so strihom, dokáže podržať moment a dobre vie, kam jeho postavy smerujú.

Scenár jeho snahu podporuje, počas krátkej minutáže dokáže vytvoriť situácie, v ktorých kulminujú motivácie jednotlivých postáv. Na druhej strane dialógy sú jedno veľké zúfalstvo a vidieť to hlavne v prvom akte, kedy sú postavy nútené divákovi predostrieť dostatočný setup deja a vzťahov. Scenár je však kameňom úrazu aj pri retrospektívnej udalosti, ktorá sa stala v živote hlavnej postavy. Snímka ju nedokázala spracovať natoľko, aby bola divákovi k úžitku a ten preto necíti jej emocionálny a drvivý dopad, hoci by mal.

Napriek tomu, že film je trilerovou jednohubkou, dialóg medzi scenárom a réžiou mal byť dôslednejší. Pre oboch pánov však ide o ich celovečernú prvotinu a guráž pustiť sa do podobného konceptu je vhodné oceniť. Veľkou oporou, vďaka ktorej je film správne mrazivý, je kamera. Nespomínam si na záber, či scénu, ktorú by nedokázala podchytiť, žiadne „handycam“, či „shakycam“ sa tak našťastie nekonajú.

Till Death
Zdroj: tunefind.com

V princípe to má logiku

Mnohokrát sa v hororoch (a predovšetkým v slasheroch) rozčuľujeme nad nelogickým konaním postáv. Film si jednak musí obhájiť prečo postava z izolovaného miesta neodíde skôr a zároveň by sa nemala bezhlavo vrhať do nebezpečenstva. Kvôli týmto dvom parametrom bývajú často podobné koncepty kritikmi vopred odsúdené k záhube, v prípade tejto snímky to však neplatí.

Emma stále hľadá praktické spôsoby ako sa zbaviť útočníkov a tie v zásade fungujú. Skrýva sa, počúva, sleduje, prehodnocuje, koná, rovnako tak aj jej nepriatelia. Možno mám trochu pokazený morálny kompas, ale nad niektorými situáciami som sa napriek tomu predsa len musel trochu pousmiať (manipulácia s mŕtvolou). Či to bol zámer tvorcov alebo nie, podobný pocit k takýmto žánrovkám tak trochu aj patrí. Hoci niektoré situácie vo filme mi pripomenuli Sám doma, zo snímky je očividné, že sa tvorcovia nelogickostiam snažili vyhnúť.

Žiadne predsudky

Pokiaľ poznáte herečku Megan Fox, je možné že k filmu budete pristupovať s istými predsudkami, respektíve sa v niektorých z vás ozve malý tínedžer. Hoci nám v pamätiach rezonuje predovšetkým kvôli akčným sériám Transformers, či Ninja korytnačky, a zatiaľ v jej kariére chýba film s trošku väčším „F“, snímku Till Death utiahla maximálne dôstojne. Vidno, že herečka na svojom prejave pracuje, výrazne oddelila Emmu, ktorú stretávame na začiatku filmu, od Emmy, ktorej ide o život, chápe jednotlivé situácie a dokáže ich spracovať. Keď si odmyslíme jej iné kvality, v budúcnosti sa môže stať, že vytrie zrak aj niektorým kritikom.

Till Death
Zdroj: geektyrant.com

Till Death RECENZIA – Zhrnutie

Till Death je príjemná napínavá jednohubka, ktorá pre tvorcov znamenala určitú výzvu, v závere si s ňou však poradili. Silné momenty strieda krátke prešľapovanie na mieste. Fokus, ktorý je sústredený na hlavnú postavu, trochu zatieňuje pozornosť, ktorú by si zaslúžila jej predhistória a machinácie v pozadí celej zápletky. Megan Fox podáva dôstojný výkon hrdinky, ktorej ide o život a len málokedy ťahá za kratší koniec. 6/10.