Je ústredná dvojica v lepšej forme ako kedykoľvek predtým? | 5. séria Rick a Morty RECENZIA

Erik Košťany
Erik Košťany
Moje meno je Erik (alebo Erino), mám 28, momentálne bývam v Bratislave. Kino navštevujem niekoľkokrát do mesiaca a čo nestihnem tam, doháňam na obrazovkách doma. Vlastním niekoľko konzol, rád si prečítam dobrú knihu či komiks, ale nevyhýbam sa ani pohybu po vonku (či už na nohách alebo bicykli)

5. séria Rick a Morty RECENZIA – Po toľkých epizódach je na mieste sa spýtať, či má ústredná dvojica (ako postáv, tak tvorcov) stále náboj. Vieme, že ani v jednom prípade na to nebude krátka a jednoznačná odpoveď. Justin Roiland a Dan Harmon prichádzajú s ďalšou desiatkou častí (zo sľubovaných 70), v ktorých nechýba kontroverzia, popkultúrne odkazy, samozrejme humor a mnoho ďalšieho.

5. séria Rick a Morty RECENZIA

Ako na prvú vec sa pozriem na svoju obľúbenú – odkazy na iné fandomy. V tomto séria prečnieva aj nad ostatné predošlé. Názvy epizód pretvorené na známe diela sú samozrejmosťou (ako Amortycan Grickfitti či finálna Rickmurai Jack).

rick a morty 5. séria
Zdroj: nme.com

Tu si ale toho berú omnoho viac. Už len v prvej časti máme zároveň paródiu na Aquamana a Narniu (že to nejde skombinovať? Tak sledujte!). Nechýba však ani zobranie si na paškál stále úspešnejšieho superhrdinského žánru, príde aj na Kaiju monštrá s gigantickými (skutočne gigantickými) robotmi a plynule premostíme tým smerom aj k anime. Takže táto kolónka splnená – geekovské sny uspokojené.

Ešte väčšia kontroverznosť aj škála emócií

Nebol by to Rick a Morty, keby sa nešlo pozrieť aj na kontroverznosť scén. A tu ako by si tvorcovia povedali „kašlať všetky komentáre, spravíme si to po svojom“. Vo viacerých prípadoch idú na hranu a v jednom konkrétnom podľa mňa na nej balansujú naozaj len tak-tak. Ani v tomto nová séria nesklame.

rick a morty 5. séria
Zdroj: denofgeek.com

Nečakané vtipy a humor sú pre seriál samozrejmosťou. Avšak máme tu aj opačnú časť spektra, dokážu nás pekne deprimovať a vyvolať ľútosť nad postavami, smútok z rozdelenia, nechýba ani romantika a opakovaný hnev voči niektorých charakterom. A jasné, zahrajú aj na nostalgickú strunu pri opätovnom stretnutí so známou postavou.

Epizódy ako samostatné príbehy, aj jeden veľký dej

Pri dejoch jednotlivých dielov si poviete, že skôr fungujú samostatne (ale máme príbehy s celou rodinou!), prípade ako paródie na niektoré cieľové materiály. To by mohol byť dôvod, prečo by ste si piatu sériu nemohli užiť podobne ako predošlé. Avšak začnú sa postupne spájať a nestáva sa to, že by nechali dej len tak bežať (ako to robili predtým). Áno, pozeráme sa na teba, gigantické dieťa bojujúce proti robotom (ani nechcite popredu vedieť…).

5. séria rick a morty
Zdroj: geektyrant.com

A že sa tu s dejmi poriadne pohnú. Ani neviete ako, posledná epizóda dostane taký zvrat, že sa tu pohneme z nuly na sto mrknutím oka (alebo teda zo sto na tristo, aby sme náhodou nekrivdili). A vraciame sa k deju, ktorý bol rozriešený ešte niekoľko sérií dozadu. Skalným fanúšikom určite netreba viac približovať, o aký ide (ak by náhodou, tak len malá nápoveda – uvidíme Citadelu).

Finále mení celé dianie v seriáli

Finále sa patrí povenovať trochu viac. Sled udalostí, ktorý tu maximálne rýchlo zbehne, totiž mení celý sled udalostí seriálu. Myslíte tým akože celý, nastálo. Nielenže sa tu dozvieme kritické momenty Rickovho života, ale cestovanie vesmírom už nebude ako predtým. Uvidíte sami.

rick a morty 5. séria
Zdroj: polygon.com

Ďalšou vecou je, že si okamžite sadnete a googlite, či ste správne pochopili čo sa udialo, prípadne pozeráte opakovane, aby ste to spracovali. Toto sa vám môže stať pri sérii aj viackrát, pretože niektoré deje sú tu postavené na dejoch, čo sú postavené na dejoch a tie sa stále rozvíjajú. Neviem, či je to to, čo očakávate od Rick a Mortyho, ale pre mňa vítaný prvok, nemám rád iba bezduchú zábavu.

5. séria Rick a Morty RECENZIA – Zhrnutie

Áno, je pravdou, že epizódy majú viac hluché momenty a nie každá vás zaujme alebo pobaví rovnako, niektoré vtipy sa už môžu zdať otrepané alebo jednoducho netrafia tak, ako by mali. Výprava Ricka s Jerrym vraj nemala taký náboj, pre mňa ale zase bola skvelá (pretože to poriadne roztočili v pekle) a až tak som si neužíval napríklad tú, kde sa rodina neustále nahrádzala „návnadovou rodinou„.

rick a morty 5. séria
Zdroj: kotaku.com.au

Ale o tom Rick a Morty je, a to dokazuje aj piata séria. Každý si tam nájde to svoje a tvorcovia si vždy nájdu spôsob, ako vám spraviť z mozgu kašu. Do toho poriadne šokujú, pobavia vás, dojmú vás. Nebyť tých slabších momentov, mohla sa stať aj podobne skvelou ako napríklad tretia séria. Ale stále, je to jedna z tých najlepších a ja jej dávam hodnotenie 8,5/10.