Rodinná dráma, ktorá nerieši rodinu, ale vážny kultúrny problém | Concrete Cowboy RECENZIA

Ema Jedličková
Ema Jedličková
Večne s hlavou v oblakoch alebo s nosom v knihách.

Concrete Cowboy RECENZIA – Film od Netflixu rozpráva o chlapcovi menom Cole (Caleb McLaughlin), ktorého nezvláda už ani vlastná matka. Tá ho následne posiela za jeho otcom, s ktorým už dlhé roky nebol v kontakte. Otec Harp (Idris Elba) je moderný kovboj vo Philadelphii, ktorý sa snaží zachovať pravú podstatu jazdectva v černošskej komunite. Mladého Colea to však zároveň láka do ulíc, ďaleko od otca, ktorého nepozná. Tam si ho pod svoje krídla zoberie bratranec Smush (Jharrel Jerome), ktorý sa živí nebezpečným predajom drog.

Trailer počiatočne prezrádza, že budeme dve hodiny sledovať neľahký vzťah medzi odcudzeným otcom a jeho synom. Ako pri každej rodinnej dráme, tak aj tu očakávame, že sa ich charaktery budú v priebehu deja meniť a časom sa ich spoločné cesty pretnú. Žiaľ, Concrete Cowboy v tomto smere sklamal.

Concrete Cowboy Netflix trailer
Zdroj: theshelf.com

Concrete Cowboy RECENZIA

Prvá polhodina je nezáživná. Sledujeme Colea, ako sa s dvoma vrecami oblečenia túla od dverí k dverám, aby si našiel spoľahlivý nocľah, pričom sa cestou zoznamujeme s vedľajšími postavami. V priebehu ďalšej polhodiny sa dostávame hlbšie do jazdeckej komunity, v ktorej sa Cole snaží vydobyť si svoje miesto. Miestni totižto veria, že je Cole súdený divokému žrebcovi menom Boo, ktorý odmieta poslúchať hocikoho okrem mladého chlapca. Pobúrený tínedžer je tak prinútený zdvihnúť lopatu s vidlami.

Samozrejme, stajne nie sú najčistejšie miesta, a tak sa nám mladý hrdina ocitne po kolená v špine. Ako bývalému študentovi veteriny mi to pripomenulo moje úsmevné praxe na zablatených farmách, ale ako divákovi mi scéna s hnojom prišla zbytočne dlhávizuálne nezaujímavá.

Concrete Cowboy

Prvotriedni herci s nulovými postavami

Problém snímky však spočíva v tom, že som si počas sledovania obľúbila viacej vedľajšie postavy, než tie hlavné. Cole mi nedokázal predať žiadnu dôstojnú emóciu, nehovoriac o tom, že mi v prvej polovici filmu chýbala častejšia komunikácia medzi ním a Harpom. Teraz tak premýšľam, kde sa ten chlap celý čas túlal? Veď toho chlapca vychovávali viacej susedia, než tatko Idris Elba.

Ani Smushov príbeh ma nechytil za srdce. Chýbalo mi napätie, ktoré by sa krok po kroku vo filme budovalo. Ako divák už od začiatku viete, kadiaľ jeho príbeh vedie. Ale nie len v jeho prípade, no počas celého filmu mi chýbali scény, ktoré by mi prehovorili do duše a ukázali hlavnú podstatu života mestských kovbojov. Možno nie som vhodný divák, keďže mi je život jazdca cudzí. Ale verím tomu, že film nesie veľmi vhodnú tému, ktorá by zo mňa naozaj správneho diváka mohla spraviť.

Concrete Cowboy recenzia
Zdroj: screenrant.com

Nesprávny film so správnou myšlienkou

História černošských betónových kovbojov vo Philadelphii je extrémne zaujímavá. Ak máte šancu si o tom niečo zistiť, tak to urobte. Znova vám to len pripomenie, ako dejiny kruto zaobchádzali s rozdielnymi kultúrami a ich tradíciami. A ako sa aj dnes obrovské belošské korporácie snažia zničiť aj ten posledný pozostatok ich života.

Buďme k sebe úprimní. Hovorí vám niečo meno John Wayne? Clint Eastwood? Určite áno, veď sú to americkí hrdinovia starých westernoviek. Večne nabité zbrane, prestrelené klobúky a statné kone, o ktoré sa staralo viac než o manželky doma. Masa svalov, ktorá hľadá poklady a uteká pred šibenicou. Presne o tom rozpráva filmová história westernu. Tá reálna? Nie je až tak príjemná. Reálna história v sebe nesie klamstvá a kultúrne problémy, ktoré nie sú vyriešené ešte ani dnes.

Idris Elba a Caleb McLaughlin
Zdroj: cinemablend.com

A to je dôvod, prečo sa posledné černošské rodiny vo Philadelphii snažia zachovať z ich dejín aspoň tú trochu, ktorá im bola ponechaná. Režisér Ricky Staub sa na problém snažil poukázať aj cez reálne osoby, ktorým bolo vo filme pridelených pár scén. Ak chcete o nich vedieť viac, tak si počkajte na potitulkové scény, kde vám v skratke vyrozprávajú svoje osobné skúsenosti s Fletcher Street stajňami. Práve títo ľudia totižto každý deň zvádzajú boj s majiteľmi realitných kancelárií, ktorí sa snažia susedstvo zbaviť ich starého remesla.

Concrete Cowboy RECENZIA – Zhrnutie

Aj o tomto všetkom pojednáva Concrete Cowboy. O reálnych ľuďoch z reálneho sveta. Trápilo ma, že sa vzťah medzi Coleom a otcom nevyvíjal podľa mojich cituplných predstáv? Áno, ale hodila som to za hlavu. Trápilo ma, že Idris Elba dostal vo filme priestor len na jeden sentimentálny monológ, z ktorého som v závere zostala aj tak chladná? Absolútne nie.

Ale či ma trápil kultúrny rozklad susedstva a pohľad na ľudí, ktorých okrádajú o ich sny? S vedomím, že aj práve teraz sa podobná situácia odohráva niekde v zámorí? Stokrát áno a zdá sa, že sa práve tento fakt stal záchranným kolesom celého filmu. Staub mohol radšej natočiť dokument. Alebo mal vynechať melodrámu so vzťahom otec-syn a venovať sa téme zomierajúcich stajní. Takto sa z toho stala neusporiadaná zmes mnohých problémov. Napriek silnej myšlienke dávam filmu hodnotenie 5/10. Veď ku koncu som už ani nevnímala.