Dokážu aj Nemci natočiť kvalitný historický seriál? | Barbari RECENZIA

Erik Košťany
Erik Košťany
Moje meno je Erik (alebo Erino), mám 28, momentálne bývam v Bratislave. Kino navštevujem niekoľkokrát do mesiaca a čo nestihnem tam, doháňam na obrazovkách doma. Vlastním niekoľko konzol, rád si prečítam dobrú knihu či komiks, ale nevyhýbam sa ani pohybu po vonku (či už na nohách alebo bicykli)

Barbari RECENZIA

Barbari RECENZIA – Na Netflix v poslednom čase pribúda čoraz viac kúskov z produkcie krajín, kde angličtina nie je primárnym jazykom. Nórske krimi, poľská detektívka a menovať by sme mohli ďalej. Jedným z najnovších prírastkov je aj historický seriál vyrobený Nemcami, ktorý má jednoduchý názov Barbari. Tak totiž Rimania označovali všetky germánske kmene bez ohľadu na ich pôvod a kmeňovú príslušnosť.

Práve o nich hovorí seriál. Zavedie nás do obdobia krátko na začiatku nášho letopočtu, kde sa Rímska ríša snaží obsadzovať a udržať si územie severne od ich centrálneho územia. Toto si ale Germáni nenechajú a robia všetko preto, aby vyhnali latinsky hovoriacich súperov zo svojich zemí. A to je prvá krása tohto seriálu. Germáni hovoria nemecky (ale tak zase prirodzené pre krajinu pôvodu), Rimania hovoria latinsky, čo iste nebolo pre hercov ľahkou úlohou.

barbari netflix
Zdroj: hellomagazine.com

Historická presnosť s trochou pátosu

Takto nám pekne zostáva zachovaná historická presnosť. Tej sa tu dočkáme pomerne často. Postavy sú reálne, udalosti tiež a snažia sa nám ich verne zobraziť. Samozrejme pri tomto treba trochu prižmúriť oko, nakoľko sú tu niektoré udalosti romantizované alebo prispôsobené tak, aby sedeli do príbehu. Celkovo je však historická presnosť pomerne… no, jednoducho presná.

Takto to máme aj s obsadením. Nájdu sa v ňom talianski a nemeckí herci (miestami nájdeme Poliaka či Maďara). Výborne sedia do príbehu a aj napriek tomu, že ich nepoznáme (alebo možno práve vďaka tomu) nás presvedčia o kvalitách. Niektorí muži síce vyzerajú akoby ich práve vytiahli z mníchovskej krčmy po náklade bratwurstov skôr ako bojovníci, ale aj nad tým dokážeme prižmúriť oko.

barbari postavy
Zdroj: medium.com

Hlavné postavy sú totiž skutočne obsadené tak ako by mali byť. Rímsky legát aj jeho syn/zverenec vyzerajú presne tak ako by ste si ich z vedomostí o dobe predstavili. Vedúci kmeňov pôsobia, že by mohli niekoho naozaj viesť (aj keď som mal miestami pocit, ako by ich robili podľa šablóny Hier o tróny). A výraznejšiu ženskú hrdinku, pri ktorej nemusia zbytočne tlačiť na strunu feminizmu, ale prirodzene to z nej vyplýva, som už dlho nevidel.

Barbari RECENZIA – Náhľad do deja

Práve okolo trojice hrdinov sa točí seriál. Oficiálna synopsa nám povie iba toľko, že sa osudy troch postáv spoja v bitke pri Teutoburskom lese, kde v 9. storočí zastavili germánski bojovníci rozpínanie Rímskej ríše. To je síce pravda, ale túto samotnú udalosť vidíme až v poslednej epizóde. Na epické finále si musíme trochu počkať, pričom nám vykresľujú jednotlivé príbehy. To ale nie je na škodu.

barbari hlavne postavy
Zdroj: readysteadycut.com

Stretávame sa tu s dvojicou Folkwinom a Thusneldou. Svoj vzťah najprv taja, ale postupne sa odhaľuje aj zvyšku sveta, nie len divákovi. A romantická linka tu nie je udávaná do popredia, skôr je na pozadí a nepôsobí nasilu. Spolu sa rozhodnú, že je na čase zakročiť proti Rimanom a motivovať svoj ľud. Pretože na ich územie prišiel nový legát Varus , ktorý ich čoraz viac zaťažuje a utláča.

Na druhej strane stojí rímsky vojak Arminius, ktorý má s Germánmi už spoločnú minulosť. Stojí pred jedným z najväčších konfliktov svojho života, keď si bude musieť eventuálne vybrať stranu. Súperenie nás však nečaká len proti jednej konkrétnej armáde, ale odohráva sa aj vnútri rozdrobených kmeňov, ktoré sa už dlhý čas nevedia spojiť. Komu sa to nakoniec podarí? A samozrejme netreba zabúdať ani na intrigy a zrady.

arminius
Zdroj: forbes.com

Stopážou 6 dielov stavili na istotu

Ak je niekto historicky znalým, netreba viac prezrádzať. Ak nie, dokáže spoznať aspoň z rýchlika v tomto seriáli. Na boje sa tu totiž nesústreďovali primárne, zrejme aj kvôli tomu, aby sa im podarilo zmestiť do menšieho rozpočtu. A ten je tu miestami poznať. Ale na druhej strane, do šiestich dielov toho dokázali vtesnať pomerne dosť. A ešte to aj zakončiť tak, že to dávalo zmysel a zároveň si otvorili priestor na pokračovanie.

Práve v tomto je aj istá stávka na istotu. Nepotrebujeme dlhšiu stopáž, aby sa naplno dokázal rozbehnúť príbeh, spoznali sme charaktery aj motiváciu postáv a do toho sa nám ukázalo aj brilantné rozuzlenie. A to všetko ešte s reálnym historickým základom, ktorému ale nechýba ani spomenutie povier, chýrov, či samotných božstiev, ktoré jedna, či druhá strana uznávala.

trunshilde
Zdroj: forbes.com

Barbari RECENZIA – Zhrnutie

Barbari sú teda pomerne vydareným seriálom, ktorý ukazuje, že aj Nemecko dokáže vyprodukovať historickú drámu, ktorá má kvality. Opiera sa o historické udalosti, ktoré sa reálne stali. Dáva im však akúsi nadnesenosť, aby veci zapadali do príbehu. A možno nepôsobili až príliš drsne a násilne (nechcem uvádzať konkrétne príklady, aby som sa vyhol spoilerom). Stále však lepšie ako keby mali niektoré udalosti posunúť bez zmyslu aj o desiatky rokov (pozerám sa na vás Vikingovia).

Trailer sa môže niekomu zdať zavádzajúci, pretože bol zostrihaný primárne z poslednej časti. K veľkolepému finále však vedie pomerne zaujímavá cesta, ktorá nie je priamočiara, aj keď je miestami trochu otlčená. Že majú muži tiež moderné účesy a stihnú si v bitke spraviť bojové pomaľovanie sú len detaily, nad ktorými prižmúrite oko (len nie tak ako Thusnelda prosím vás). Vo výsledku ide o projekt, ktorý síce má nedostatky, ale mohli by sa stále z neho učiť aj väčšie produkcie. Za mňa 7/10.