Dočkali sme sa napínavého atmosférického hororu, alebo nudnej frašky? | Tiché miesto RECENZIA

Horor je jedným z filmových žánrov, ktoré buď milujete, alebo nenávidíte. Niekto jednoducho oceňuje pocit, kedy ho filmári a herci dômyselne natočeným príbehom dokážu prinúť báť sa. Nájdu sa však aj takí, ktorí horory radi nemajú. A teraz tým nemám na mysli ľudí, ktorých ostatní považujú za zbabelcov, ale divákov, ktorých názor je taký, že horory sú vo všeobecnosti nekvalitné filmy. Novinka, ktorá sa po dlhej dobe dostala aj do našich kín však sľubuje, že prehovorí ku všetkým druhom divákov. To znamená, že Tiché miesto má byť nielen strašidelný, ale aj kvalitne natočený film. Vyplnili sa teda naše želania a naozaj sme sa poľakali?

Zdroj: deadline.com

Tiché miesto RECENZIA

Horor Tiché miesto nám predstavuje svet blízkej budúcnosti, ktorý je od toho dnešného veľmi rozdielny. Väčšina svetovej populácie vymrela po príchode desivých bytostí, ktorých fyzická sila sa nedá porovnávať s ľudskou. Háčik je však v tom, že tieto bytosti vás môžu zabiť iba vtedy, ak vydávate hlasné zvuky. Musím povedať, že pred tým, ako som Tiché miesto videl na vlastné oči, som predpokladal, že tieto bytosti budú nadprirodzené. Nakoniec som ale ostal prekvapený. Ako sa ukazuje, nejde tu o to, že vás môžu zabiť iba vtedy, ak vydávate zvuky. Tieto stvorenia jednoducho nemajú zrak a na orientáciu používajú iba sluch.

To vo výsledku vytvára hneď niekoľko problémov, k tým sa však dostanem neskôr. Samotný horor sa nezameriava na celosvetové dôsledky príchodu týchto bytostí, ale miesto toho nám predstavuje stiesnený dej, ktorý nasleduje skupinku prežívajúcich. Toto rozhodnutie je bez pochýb správne. Dokážem si predstaviť, že inak natočený príbeh z toho istého sveta by pôsobil ako klasický katastrofický film. Miesto toho sme ale dostali osobnejší a ľudskejší príbeh, čo je len dobre.

horor tiché miesto
Zdroj: ew.com

Ticho ešte nikdy nebolo tak napínavé

V tomto zúfalom svete sa teda nachádza zopár skupín ľudí, ktorým sa podarilo prežiť. A to len tak, že sa snažia byť bez prestania extrémne potichu. To znamená, že komunikujú len pomocou posunkovej reči, neverbálnymi spôsobmi. Pri tom to však nekončí. Ako vidíme vo filme, tí, čo chcú prežiť, sa dokonca musia opatrne hýbať, pretože akýkoľvek hlasný nápadný zvuk by mohol prilákať stvorenia, ktoré v boji neporazíte.

To má za následok neuveriteľne napínavú atmosféru, ktorú sa oplatí zažiť v kine. Réžiu v tomto ohľade musím maximálne vychváliť. John Krasinski učinil dobre a uvedomil si, že ak bude svetu reprezentovať nápad, musí to robiť čo najefektívnejšie. Bol nám sľubovaný film, v ktorom aj ten najmenší zvuk môže znamenať smrť. Vo výsledku sme dostali presne to, čo sme chceli. Nechýbali teda z filmárskeho hľadiska odvážne, ale z diváckeho hľadiska perfektné niekoľkominútové sekvencie, počas ktorých vládlo hrobové ticho.

horor tiché miesto
Zdroj: bloody-disgusting.com

Strach z neznámeho

Musím povedať, že samotné bytosti, záhadné stvorenia, ktoré zdanlivo nemajú žiadnu slabinu, sú navrhnuté naozaj skvelo. Aspoň teda z vizuálneho hľadiska. Väčšina hororových filmov vsádza na základnú evolučnú vlastnosť ľudí – strach z neznámeho – strach z tmy, vďaka ktorému nemusí venovať toľké úsilie tvorbe naozaj strašidelných tvorov. Nepochopte ma zle, Tiché miesto skvelo hrá aj na túto strunu. Navyše sa však môže chváliť tým, že aj keď príšeru vidíme zreteľne a v svetle, stále je desivá. Čo sa teda tejto stránky bytostí týka, Tiché miesto sa predviedlo.

Čo však zvyšok, hlavná premisa filmu? Sú bytosti, ktoré svoju korisť dokážu nájsť len podľa sluchu realisticky zmysluplné? Je jasné, že Tiché miesto sa ani len nepokúšalo vysvetliť príchod týchto tvorov na Zem. Kde by sa však mohli tak rýchlo objaviť a svet premeniť na pustatinu len behom 3 mesiacov? Je mi jasné, že hlavnou podstatou príbehu je rodina, ktorá je rovnako zmätená, ako my diváci a len sa snaží prežiť. Možno by ale bolo dobré, keby nám o nich dej niečo viac prezradil.

tiché miesto recenzia
Zdroj: ign.com

Pokračovanie vysvetlí záhadu

Dobré správy sú však to, že pomaly sa už chystá pokračovanie. Musím povedať, že po skončení filmu som tak trochu nechápal, načo by mohlo byť dobré Tiché miesto 2. Príbeh rodiny, ktorú sme pozorovali, sa totižto už definitívne zakončil. Potom som si však o pripravovanom pokračovaní niečo zistil a prečítal som si rozhovor so scenáristami Bryanom Woodsom a Scottom Beckom. Tí naznačili, že pre pokračovanie existuje veľa možností a v ďalšom filme celkom možno uvidíme príbeh inej komunity ľudí, ktorí prežili, alebo niečo úplne netradičné zasadené do tohto sveta. Ja teda dúfam v to najlepšie a teda že príbeh postáv z Tichého miesta ostane ukončený. To totižto definitívne je.

a quiet place trailer

Herci, ktorých spočítate na prstoch

Viac krát som už spomenul rodinu, o ktorej Tiché miesto je. Dvoch rodičov si zahral známy hollywoodsky pár Emily Blunt a John Krasinski, ktorý sa okrem iného postaral aj o réžiu. Skúsení herci ani prinajmenšom nemali problém utiahnuť dej, ktorý by bez kvalitných výkonov nefungoval. Keďže táto dvojica tvorí aj skutočný manželský pár, herectvo medzi nimi je v Tichom mieste perfektné. Musím mu však vytknúť jednu podstatnú vec – je ho neskutočne málo. Momentálne si spomeniem len na 2 scény, ktoré boli čisto o vzťahu týchto dvoch postáv, čo je veľká škoda. Z tejto stránky nás teda herci nesklamali, no v rámci scenáru a nejakej kreativity žiaľ ostal nevyužitý potenciál.

O hereckom obsadení by som nemohol rozprávať, ak by som nespomenul jeho zvyšok. Fakt je totižto taký, že vo filme si dokopy zahralo len sedem hercov, pričom dvaja z nich sa ukázali len na krátku chvíľu. Zvyšok „hlavného“ obsadenia tak tvorili detskí herci Millicent SimmondsNoah Jupe a Cade Woodward. S nimi sa 5-členná filmová rodina Abbottovcov začína aj končí. Ich správanie je možno niekedy zvláštne, čo pripisujem nedotiahnutému scenáru vytvoreného z originálneho nápadu. Čo sa ale herectva týka, to bolo absolútne úžasné. Tiché miesto by bez nich vôbec nefungovalo.

tiché miesto recenzia
Zdroj: time.com

Tiché miesto je horor, ktorý sa prezentuje zaujímavou myšlienkou. Vo výsledku ju ale brzdí scenár, ktorý viac pripomína všedný thriller. Film prekypuje kreativitou a originalitou, často ju ale prebijú nezmyselné alebo prehnané chvíle. Vo väčšine prípadov sa spolieha na dokonalé napätie, ktoré funguje bezchybne – nechýba však ani pár lacných jumpscareov. Postavy sú zaujímavé a film drží pokope neviditeľné vlákno medzi rodičovským párom, ktorý mohol dostať viac priestoru na emocionálne momenty. Vo výsledku sme teda dostali uspokojivý a nesmierne osobný príbeh rodiny, ktorý v mnohom nevyužil potenciál zaujímavého nápadu, ale bezchybne stojí na talentovaných hercoch. Obzvlášť vďaka dobrej réžii a filmárskej odvahe dostáva film Tiché miesto hodnotenie 7,5/10.