Oplatil sa Marvelu krok do neznáma s novým hrdinom? | Moon Knight RECENZIA

Erik Košťany
Erik Košťany
Moje meno je Erik (alebo Erino), mám 28, momentálne bývam v Bratislave. Kino navštevujem niekoľkokrát do mesiaca a čo nestihnem tam, doháňam na obrazovkách doma. Vlastním niekoľko konzol, rád si prečítam dobrú knihu či komiks, ale nevyhýbam sa ani pohybu po vonku (či už na nohách alebo bicykli)

Moon Knight RECENZIAMarvel nám v jednom zo svojich seriálov predstavil postavu, ktorú sme predtým ešte v ich filmovom svete nevideli. Podnikli tým pomerne odvážny krok, pretože nemohli vedieť, ako fanúšikovia túto dlhoročnú postavu zo stránok komiksov prijmú. Oplatil sa im tento risk, krok do neznáma a ide o lepšiu trefu do čierneho, ako kedykoľvek predtým alebo o nepochopený pokus?

Moon Knight RECENZIA
Moon Knight RECENZIA; Zdroj: Disney/Marvel Studios

Moon Knight RECENZIA

Hneď v ukážkach pred seriálom nám sľubovali, že sa pozrieme na rozštiepenú osobnosť hlavného hrdinu. Oscar Isaac v tomto prípade hrá dve postavy (ide mu to perfektne a za každú z nich by si zaslúžil už teraz ocenenie Emmy). Steven Grant je samotársky Brit pracujúci v miestnom múzeu, bez nejakých väčších úspechov v živote.

V noci má ale pocit, že žije iný život. Tak to aj je. Stáva sa z neho Marc Spector, celosvetový nájomný zabijak. Obaja sú avatarmi egyptského boha Khonshu, ktorému Marc prisľúbil svoje služby pre dôvody, ktoré sa neskôr dozvieme. A síce s vtipom, ale absolútne pravdivo – chémia medzi Oscarom Isaacom a Oscarom Isaacom funguje perfektne.

Moon Knight RECENZIA
Zdroj: Disney/Marvel Studios

Kvalitný záporák, ďalšia Marvel crush a Ennead

Proti nim ale stojí Harrow (Ethan Hawke), ktorý chce svetu priniesť skazu. Chce vyslobodiť bohyňu Ammit, ktorá dokáže súdiť duše ešte pred tým, ako spáchali niečo zlé. Takto môže zahynúť veľa nevinných ľudí a tak pokojný Londýn čoskoro vystriedame za dynamický Egypt a jeho viaceré lokality.

Pri predstavovaní nových postáv ale nekončíme ani pri tejto dvojici. Treba určite spomenúť Marcov milostný záujem, jeho manželku Laylu (May Calamawy). Popri nej uvidíme aj celú plejádu božstiev z egyptskej mytológie (takzvanú Ennead), ktorý každý zohráva svoju úlohu. Mimo nich stojí odsúdenec Khonshu, ktorý Marcovi (a eventuálne Stevenovi) poskytuje špeciálne sily a hrdinský oblek.

May Calamawy ako Layla
Zdroj: Disney/Marvel Studios

Indiana Jones stretávajúci Múmiu stretáva Prelet nad kukučím hniezdom

Nedá sa zachádzať do deja príliš hlboko bez toho, aby mohli byť prezradené dôležité detaily. Ak si totiž myslíte, že už presne viete, kam príbeh smeruje, tak dostanete poriadny zvrat a zrazu vás uvrhnú na úplne iné miesto. Najprv nás čaká pomalšie (pre niekoho možno až príliš) oboznamovanie, potom dostaneme dynamické prehľadávanie hrobiek, za ktoré by sa nehanbil ani Indiana Jones, potom poriadnu emočnú jazdu a psychologický rozbor až k záverečnému epickému rozuzleniu.

Jednoducho, tempo vás stále udrží v pozore a nedovolí vám spustiť oči. Dostaneme sa stále na iné lokality a stále dokáže prekvapiť. Dostane vás aj archeologická stránka akoby z Múmie, dostane vás aj emočná stránka, keď sa pozrieme do Marcovej minulosti, pôvodu Stevena alebo jeho naštiepenej mysle. Fáza 4 je tak akosi o traumách a tu je psychika vykreslená naozaj dokonale.

Ethan Hawke ako Arthur Harrow
Zdroj: Disney/Marvel Studios

Jeho miesto v MCU

Ale ak si myslíte, že toto bude ako iné MCU diela, ste rozhodne na omyle. Samozrejme, dostaneme Moon Knighta, ktorý je na stránkach takmer päť dekád, predstavia sa nám iní hrdinovia, záporáci alebo náznaky na postavy, ale štruktúrou, stavaním deja a spôsobom ich ukazovania je to niečo úplne iné. Viac, ako na samotného hrdinu, sa tu zameriavame na dvoj-postavu, ktorá je hlavnou. Niekto vyčítal, že vzhľadom na názov to má málo Moon Knighta, mne to ani na sekundu nevadilo (a vo finále si to vieme pekne dobehnúť).

Možno očakávate, že nový Doctor Strange prinesie do MCU horor, ten sme však videli už tu. Naozaj tam dostali prvky, ktoré by sme v seriáli na Disney+ nečakali. Teraz si poviete, že táto kombinácia žánrov nedokáže fungovať – psychologický triler, horor, superhrdinský seriál. Tobôž nie na šiestich epizódach pod 50 minút. Ale ono to dokáže fungovať skvele. Ba čo viac, Marvel tam vie tradične prepašovať aj humor.

Zdroj: Disney/Marvel Studios

Vizuálna a hudobná stránka sú radosťou

Vizuálna stránka seriálu je pastvou pre oči. Či už sa pozeráme na záverečné, stále sa meniace titulky alebo jednotlivé expozične krásne vystavané scény, nadchnú vás. Pretáčanie nočnej oblohy, neustále odkazovanie na mesiac (z ktorého má sily), plavba cez púštne duny či súboje bohov na pozadí, veľmi potešujúce. Boje však neponúkajú len dobre nastavené uhly a kreatívnu kameru, ale aj skvelú choreografiu. A tú si pri obleku Mr. Knighta chcete pozrieť. Možno sa v nich mohlo zdať slabšie CGI, ale chápem – šetrili si ho na „masívnejšie“ scény.

Pri vizuálnej treba vyzdvihnúť aj hudobnú stránku. Ak by ste mi niekedy povedali, že mám v rámci jedného projektu počúvať populárnu hudbu zo 60. rokov a rap v arabčine, asi by som pozeral, odkiaľ prichádzate. Ale ono to akýmsi prazvláštnym spôsobom dokáže fungovať.

Moon Knight RECENZIA
Zdroj: Disney/Marvel Studios

Odkazy, naznačovanie a skladanie kúskov

Narážajúc ešte na ostatný Marvel filmový vesmír – možno by sme čakali prepojenie k iným projektom. Aj keď sa to nestane priamo, ale dokáže to robiť cez rozdielne narážky, odkazy alebo easter eggy. Tými máme seriál celkovo popretkávaný a dokážu nám aj odkazovať na jednotlivé epizódy medzi sebou. Neskôr si pri lepšom zamyslení dokážete pospájať skladačku a ste prekvapení, ako to celé do seba zapadá.

Moon Knight teda možno miestami kolísal v tempe a dlhšie sa nám rozbiehal. Ale bolo to predsa, aby dokázali hrdinu predstaviť aj novému publiku a tým, ktorí rozdielne altery hlavnej postavy chcú spoznať. Avšak po dobre rozbehnutom úvode pokračujeme stále kombináciou rozličných žánrov k mierne lineárnejšiemu deju. To len preto, aby nás zase uvrhli do neznáma, predstavili nám niečo unikátne a pohrali sa s naším myslením.

Moon Knight RECENZIA

Moon Knigh RECENZIA – Zhrnutie

Po odbočkách, ktoré ale dávajú perfektný zmysel a vysvetlení Marcovej minulosti, sa dostávame k riadnemu finále. Niekomu by sa mohlo zdať uponáhľané, pretože potrebovali pospájať a rozuzliť všetky deje, ale stále sa na obrazovke niečo dialo. Harrow bol ešte pri väčšej sile ako pred tým, dve osobnosti Moon Knighta sa naučili spolupracovať a každý prispieť svojim. K tomu si ešte pridajte prvú egyptskú superhrdinku a máte recept na dobre vystavaný záverečný boj.

Moon Knight dokáže zaujať a sympatizovať (Steven je zlatíčko), zabaviť (či už je to prvé predstavenie Mr. Knighta alebo rozprávanie Tawaret k Layle vo finále) alebo prekvapiť a zamotať vám hlavu (tak ako vo vnútri hlavy Marca). Všetko do seba dobre zapadá a prináša naozaj originálny príbeh tohto netradičného hrdinu, ktorý síce patrí do MCU, ale zatiaľ stojí na jeho okraji. Vôbec nie na škodu. Len vďaka kolísavému tempu teda udeľujem hodnotenie 9/10.