Doplnila Múmia letnú filmovú sezónu úspešne, alebo ide len o nepodarený reboot? | Múmia (recenzia)

Múmia recenzia

Prvý, a na tú dobu naozaj výborný film Múmia s Brendanom Fraserom sa zrodil pred 18 rokmi. Tretia, už značne nevydarená časť prišla do kín v roku 2008. Od vtedy ubehlo len pár rokov, no štúdio Universal sa rozhodlo, že s touto pomerne mladou sériou začne odznova. Nejedná sa však o obyčajný reboot, pretože nová Múmia odštartovala niečo väčšie. Nesie to názov Dark Universe, a je to vesmír podobný tomu od Marvelu alebo DC. Dočkáme sa v ňom monštier ako Frankenstein (Javier Bardem), Neviditeľný Muž (Johnny Depp) a možno aj Van Helsinga. Múmia teda slúži pre vyššie dobro – oboznamuje nás s tým, že to nieje jediné monštrum. V tomto smere to teda vyšlo, ale ako dopadol samotný film?

Hlavnú úlohu si zahral Tom Cruise, Zdroj: anoncraft.com

O čom to je tentokrát?

Už prológ rozpráva o bezcitnej egyptskej princeznej Ahmanet (Sofia Boutella), ktorá urobí všetko len preto, aby sa dostala na trón. Jej snaha však bola márna a jediné miesto kam sa dostala bol sarkofág, v ktorom ju pochovali za živa. O 5000 rokov neskôr ale prichádza novodobý „Indiana Jones“ menom Nick (Tom Cruise), ktorý nešťastnou náhodou prebudí Ahmanet a jej temné sily. Nechcene sa tak stáva vyvoleným a zrazu sa všetko točí okolo neho. Jeho cestu mu spríjemní krásna blondýna Jenny (Annabelle Wallis) a situáciu mu vysvetlí Dr. Jekyll/Mr. Hyde (Russell Crowe). – To všetko však poznáme už z traileru.

Príbeh filmu teda kope za dve strany – okrem sólového filmu musí predstaviť to, čo nás bude v Dark Universe čakať. Vôbec ale nečakajte zápletku z predošlých Múmii, tu ide bohužiaľ o niečo viac. Každá z vyššie spomenutých postáv ide za seba a sami nepochopíte, o čo komu vlastne ide. Mne osobne vadil spôsob storytellingu príbehu. To, čo vychádza z úst Russella Crowea je v pohode, okrem neho tu je však ešte jedna postava. Nicka pár krát počas filmu navštívil jeho mŕtvy? kolega a vysvetlil mu, čo sa v jeho živote práve deje. Bolo to otravné a na smiech. Rovnako ako ostatok filmu…

Prvá ženská múmia v podaní nádhernej Sophie Boutelly
Prvá ženská múmia v podaní nádhernej Sophie Boutelly, Zdroj: anoncraft.com

Atmosféra filmu hrala na viacero strán

Na filme bolo najhoršie to, že si nevedel vybrať žáner. Ako keby sme sa pozerali na akčno-komediálny horor. Pokiaľ by sme aspoň jeden upustili, vyzeralo by to oveľa lepšie. Akcia totižto filmu sedela a naozaj ju zvládol. Nemôžme to filmu zatrhnúť, naozaj ide o letný akčný blockbuster. A do takýchto filmov nepochybne patrí ten nútený a naozaj nevtipný humor. Nechýba ani v Múmií, aj keď by sme boli radšej, ak by chýbal. Táto humorná stránka sa totižto značne bila s tou hororovou. Vynechajme pár lakačiek pri ktorých sme sa zľakli, pozrime sa radšej na atmosféru filmu. Tá je temná a ponurá. Trištvrte filmu tvoria tmavé scény, pri ktorých vás láme na spánok. Okrem niečoho zaujímavého nám teda Múmia ponúka iba neporiadok v žánroch a lacinnú snahu byť temným filmom.

Veľkú časť atmosféry filmu teda tvorí temný, ale za to pekný vizuál. Musíme uznať, dobre sa na to pozeralo. CGI, prepracované súboje, to všetko sa filmu podarilo. Nedokáže to však nahradiť zlé dialógy a nedotiahnutý príbeh. Ide teda o výhradne letný kinofilm, ktorý si druhý krát už nepustíte. Filmu moc nepridala ani hudba. Tá bola nevýrazná, väčších zimomriavok som sa dočkal pri traileroch na iné filmy než pri samotnej Múmii. Mňa osobne oveľa viac zaujal soundtrack z originálnej Múmie od Jerryho Goldsmitha.

Snáď jedinou zaujímavou postavou filmu bol Dr. Jekyll a.k.a. Russell Crowe
Snáď jedinou zaujímavou postavou filmu bol Dr. Jekyll a.k.a. Russell Crowe, Zdroj: Universal

Postavy filmu boli skôr mínusom, ako plusom filmu

Hlavnej postave, Nickovi Mortonovi (Tom Cruise), chýbala charizma. Zlodeja a dobrodruha by sme mu ešte uverili, ale ako „hrdinovi“, mu to moc nejde. Neviem či to je tým, že osobne nemám Cruisa moc v obľube, ale tento film mu nesadol. A to nehovorím o príšernej chémií s jeho love-story objektom Jenny Halsey (Annabelle Wallis). Bolo to príšerné a filmu to bolo iba na obtiaž. Nezaujala dokonca ani princezná/múmia Ahmanet (Sophia Boutella). Miesto toho, aby sme z nej boli zhrození a vystrašení, sme si skôr hovorili, aká bola pekná (pokiaľ nebola vykrútená a zoschnutá). Z Ihmotepa v originálnej sérii sršila oveľa väčšia hrôza.

Jedinou výbornou postavou vo filme bol Dr. Jekyll/Mr. Hyde (Russell Crowe). Excelentný bol v oboch formách a tešíme sa na jeho návrat v budúcich filmoch z Dark Universe. Prekvapivé bolo, že sme sa ho dočkali oveľa viac, ako sme vlastne dúfali! Postava, ktorá mi vyslovene zavadzala, bol Vail (Jake Johnson). Na začiatku filmu bol výborný, no potom sa to zmenilo. Uvidíte sami.

Annabelle Wallis ako Jenny, Zdroj: wall.alphacoders.com

Múmia je nepodareným mixom akčného, komediálneho a hororového filmu. Pokiaľ ste si prišli užiť akčnú jazdu, možno odídete spokojní. Ide o ďalší obyčajný akčný blockbuster, ktorý stačí vidieť raz. Ako štart Dark Universe slúži obstojne, no snáď nebudú aj ostatné filmy ako tento. Je vlastne otázne, ako štúdio Universal zareaguje na nespokojné recenzie po celom svete. My sa k nim bohužiaľ musíme pridať. Dúfajme, že sa celé univerzum poberie lepším smerom. Neostáva mi nič iné, ako dať filmu 5/10. Sérií ale naďalej držím palce a teším sa na ostatné filmy.