Romantická komédia s časovou slučkou, ktorú musíte vidieť | Palm Springs RECENZIA

Palm Springs RECENZIA

Tento film je skutočne zaujímavým kúskom. Primárne ide samozrejme o komédiu, v podstate by sa dalo povedať, že romantickú. Zároveň v sebe skrýva reálnu vedu, nadprirodzené javy a teda aj dosť zo science fiction. Vypĺňajú ho navyše veľmi dobré herecké výkony. Ako to všetko dokopy funguje, to vám povie táto Palm Springs recenzia.

Dejovo si pri filme myslíte, že pôjde o tému, ktorú ste už stokrát počuli (a zopárkrát videli). Chlapík je uväznený v časovej slučke a tak prežíva jeden deň v roku, 9. novembra, neustále dookola. Skúsil už veľa vecí, aby sa z toho dostal, ale nič mu nezaberá a tak sa pomaly začne zmierovať so svojim osudom. Natrénoval si perfektný spôsobom, ako tým dňom preplávať, až kým omylom nezatiahne do tohto bludného kruhu aj svoju príležitostnú známosť.

palm springs
Zdroj: hellomagazine.com

Čakáte dej, čo poznáte? Budete prekvapení

Ako som spomínal, na prvý pohľad prevarený a použitý dej. Najviac nám môže pripomínať film Groundhog Day, ktorý bol u nás pomerne (ne)šťastne preložený ako Na hromnice o deň viac. V ňom sa Bill Murray každý deň budí 2. februára a stále prežíva ten istý deň. Ale to už všetci zrejme poznáte.

Áno, je pravda, že postavy tu v mnohých spôsoboch pristupujú k opakujúcemu sa dňu podobne a našli by sme tu spoločné prvky. Napríklad bezstarostné si užívanie života. Avšak nakoľko sú titulné postavy značne mladšie, robia veci, ktoré by práve nás viac oslovili. Len povedzte, že by ste si nikdy neskúsili pilotovať lietadlo a popíjať pri tom pivko…

palm springs
Zdroj: movienewsweb.com

Viacero je ale odlišností. Samozrejme, že skúšajú spôsoby ako prelomiť svoj osud. Samovražda, opätovná návšteva miesta, kde to celé začalo a podobne. Avšak kľúčovým je hlavne koniec s ktorým sa to podarí. Ak čakáte, že pôjde o podobný očakávateľný koniec, kde si musia k sebe nájsť cestu a tým prekonať akýsi problém alebo napraviť svoju životnú traumu či neprávosť, tak ste vedľa. Tu hrá hlavnú úlohu veda. No, v podstate.

Reálna veda za filmom

A s týmto sa tvorcovia na čele s režisérom Maxom Barbakowom naozaj pohrali a dali si na tom záležať. Zavolali si reálneho vedca, ktorý sa staral o poradenstvo ohľadom filmu. Je ním teoretický fyzik, Clifford Johnson, PhD. Ak sa vám zdá, že ste toto meno už počuli, je to dosť možno, pretože pracuje aj ako poradca pre Marvel filmy a napríklad objasnil aj cestovanie v čase v Avengers: Endgame.

Avšak späť k veci. Nemusíme očakávať príliš vedy, ale to je len dobre. Bežný fanúšik, čo si pustí niekedy k oddychu komédiu, by sa asi stratil. Avšak máme tu súčasti kvantovej fyziky, ktoré sú teda založené na skutočnosti. A čo je na celej veci najmilšie je, že sa Johson aj reálne objaví na pár sekúnd vo filme.

Clifford Johnson, PhD.
Zdroj: slate.com

Každý herec výborne stvárňuje svoju postavu

Čo sa inak hereckého obsadenia týka, tak tu by som nemal absolútne žiadne námietky. Hlavnú postavu Nylesa, ktorý ako prvý objaví časovú slučku po zemetrasení v jaskyni s obrovskou masou energie, si zahral Andy Samberg. Poznať ho môžeme ako jedného z tria The Lonely Island, kapely s parodickými songami. Tá začala svoje pôsobenie v Saturday Night Live, prvá so Sambergom. V súčasnosti ste si ho iste všimli aj v seriáli Brooklyn Nine-Nine.

Sme od neho zvyknutí na jednoduchý, priamočiary humor. Nemôžeme povedať, že by sa tu nenašiel, ale skvele zvláda aj ostatné reakcie. Veríme mu celý čas ten jeho flegmatizmus aj pomyselný flegmatizmus, ale na druhú stranu aj absolútnu emočnú zlomenosť. A pri jeho plači to nie je akési násilné slzenie ako v jeho videoklipoch, ale je to viac skutočné.

palm springs samberg
Zdroj: geektyrant.com

Skvele ho dopĺňa ženská polovička Sarah, ktorú tú stvárnila Cristin Miloti. Jednoznačne je najviac známa ako postava Tracy, alebo teda matky, zo seriálu Ako som spoznal vašu mamu (HIMYM). Schválne som nepoužil pojem nežná polovička, pretože od svojho seriálového náprotivku nemôže byť odlišnejšia.

Skromnú, hanblivú, trpezlivú a láskavú postavu tu prevracia o 180°. Vidíme tak drzú a nespútanú ženu, ktorej nie sú cudzie vulgarizmy ani pitie lacného vína (hlavne, že ho je veľa). Vidieť ju nadávať síce sprvu môže šokovať, ale zvyknete si a máte pocit, že takto herečka pôsobí od samého začiatku ako ste ju spoznali (resp. v tomto prípade znovuobjavili).

Palm-Springs-Cristin-Miloti
Zdroj: movienewsnet.com

Z hercov určite treba spomenúť aj jednu veľmi peknú vedľajšiu rolu. Postavu menom Roy, ktorá funguje ako pomyselný rival, vďaka ktorému ale Nyles nájde vnútorný pokoj, stvárnil J.K. Simmons. Ten nás už nemusí viac presviedčať, že mu sadne snáď každá úloha, ani tu to nie je výnimka. Viac o ňom kvôli prípadným spoilerom neprezradím, uvidíte ho ale vo filme už pomerne skoro.

K hereckým esám sa tu pridáva aj vo veľmi malej roli Peter Gallagher, ktorý hrá postavu otca Sarah a jej sestry. V poslednom čase mu akosi úlohy otcov prisychajú, ale tak čo sa dá robiť, roky idú…

J.K. Simmons
Zdroj: cinemablend.com

Palm Springs recenzia – od začiatku vás presviedča, že je iný

Ak ste chceli niekedy vidieť, ako Samberg podporený drogami tancuje so Simmonsom na skazenej svadbe, tu máte tu možnosť. Samozrejme, nakoľko ide o film s týmto hercom v hlavnej úlohe, tak sex či drogy uvidíte. Nie je tam toho však príliš a nepôsobí to rušivo. Uvidíte to hneď od začiatku, ale hneď pochopíte, že táto snímka sa uberá skôr iným smerom.

Skvelé na nej je, že nepotrebuje dlhý rozbeh. Uvedie nás hneď do deja a iba pár krátkych scén stačí na to, aby sme do neho naplno skočili. Celá stopáž je pod hodinu a pol, z čoho by sa viac súčasných filmov mohlo použiť. Nepotrebujete veľa času, aby ste neboli zbytočne prepchatý tým, čím netreba.

Samberg a Miloti
Zdroj: variety.com

Samozrejme, nájdeme tu aj scény, ktoré očakávame. Titulná dvojica sa dostane do nutného konfliktu, ale nie je rozťahaný na pol hodinu a naozaj posúva dej (ale že naozaj). Celkovo si akési klišé film pekne preberá, poukazuje na neho a dokonca si z neho robí srandu. Postavy nemajú problém vymenovať paradoxy, ktoré sa dejú vo filmoch pri ohýbaní času.

Takto dostávajú aj tradičné prvky so zaseknutím sa v čase svieži nádych. A zároveň mladší, ako som spomínal. Nie je to ale jedinou nosnou konštrukciou snímky, humor je založený samozrejme aj na náhodných situáciach a interakciách medzi postavami. Hlášky sú niekedy jednoduché, ale aj tak veľmi príjemné, možno aj preto, že by ste sa vedeli s nimi stotožniť. Ak by vám babička nevesty na svadbe povedala, že toto je najkrajšia svadba na akej bola a to by ste neverili, na koľkých už bola, nebola by vaša odpoveď tiež, že „áááale, verili“?

Okrem pútavého deja zaujme film aj zvukom či obrazom. Zopárkrát dostaneme synthové hity 80. rokov, ktoré sa aktuálne hodia k situácii. A s kamerou sa tiež pekne pohrali s kreatívnymi prestrihmi. Veľmi dobrým príkladom je v tomto prípade hodenie šípky a následný záber na letiaci šíp z luku.

palm springs
Zdroj: ca.movies.yahoo.com

Palm Springs RECENZIA – Zhrnutie

Palm Springs teda funguje ako svieže, príjemné dielo, ktoré je akousi jednohubkou. Nie je to niečo, čo by ste si opakovane pozreli znovu o mesiac, ale vyčaruje vám úsmev na tvári. A treba spomenúť aj, že po krátkom epilógu, ktorý príde ešte po titulkoch vám dokonca aj nasadí zopár otáznikov do hlavy (čo s tými dinosaurami??!).

Oceňujem, že sa tvorcovia nedali strhnúť súčasným prúdom a zvolili kratšiu stopáž aj reálne vedecké základy. Samberg a Miloti tu skvele fungujú ako pár a viete im uveriť každú ich emóciu. Humor je príjemný a nenásilný, romantika nie je tlačená za každú cenu. Ak by sa však vyvarovali na prvý pohľad obohranému deju a scénam, ktoré čakáme a vieme, že prídu, malo by to väčšiu hodnotu. Takto je to, ako som spomínal, príjemný film na jedno poobedie, ktorému by som udelil hodnotenie 7,5/10.