Nahliadnime do hlavy shizofrenického Kevina s 23 osobnostiami | Rozpoltený (recenzia)

Porucha rozdvojenej osobnosti je, podobne ako amnézia, strašnou chorobou. Pre tých, ktorí ňou trpia je to doživotné prekliatie, no pre scenáristov je to dar. Filmári už dlhé roky vo svojich príbehoch využívajú práve to, ako málo o tejto chorobe vieme. Režisér M. Night Shyamalan to ale ako prvý posunul na ďalšiu úroveň a poruchu, pri ktorej v pacientovom tele prežívajú dve alebo viaceré osobnosti, neberie ako zvrat v príbehu, ale skôr ako základ, na ktorom je stavaný celý film. Nech sa páči recenzia na Rozpoltený.

Rozpoltený recenzia

Režisér M. Night Shyamalan momentálne zažíva akýsi veľkolepý návrat do filmárského sveta. Po hitoch ako napr. Šiesty Zmysel a Osada prišli nie-veľmi úspešné filmy Posledný vládca vetra a Po zániku Zeme, ktoré nepredstavovali vôbec nič jedinečné a nereprezentovali Shyamalanov jedinečný štýl. Minulý rok sa režisér vrátil so zatiaľ najmenším filmom svojej kariéry. Horor The Visit napriek 5 miliónovému rozpočtu zarobil takmer 100 miliónov, Shyamalan práve preto zažíva akúsi osobnú renesanciu. Teraz nám M. Night Shyamalan prináša svoj najnovší počin, Rozpoltený.

James McAvoy Rozpoltený recenzia
V hlavnej úlohe James McAvoy | Zdroj: fandango.com

Bravúrny výkon od Jamesa McAvoya

Hviezda tohoto filmu je jednoznačne James McAvoy. V horor/thrilleri Rozpoltený hrá postavu Kevina, ktorý trpí poruchou rozdvojenej osobnosti. V Kevinovom tele totižto žije až 23 rôznych osobností. Herecký výkon McAvoya je absolútne úžasný a skvelo zahral osobnosti, ktoré prežívajú pod jednou „strechou“, ale sú veľmi odlišné. Osobnosti sa radia od malého chlapca, ktorý šušle, cez britskú dámu až po chlapíka z New Yorku, ktorý sa zaujíma o módu. Herecký výkon McAvoya vo filme Rozpoltený bol skvelý a dokonalo nám ukázal jeho precíznosť a hereckú verzatilitu.

Potom, ako sa s rôznymi osobnostiami už zoznámime, tak akonáhle sa McAvoy objaví na plátne, presne vieme, ktorá osobnosť ho práve ovláda. Aby sme ale nezabudli, vo filme si zahrali aj iní herci. Tri dievčatá, ktoré sú v prvých chvíľach filmu unesené, si zahrali Haley Lu Richardson (Claire), Jessica Sula (Marcia) a Anya Taylor-Joy (Casey). Ich herecké výkony boli dobré a beznádejná situácia únosu a to, ako sa v nej dievčatá správajú, nám skvelo predstavuje ich osobnosti.

Anya Taylor-Joy Rozpoltený Split
Anya Taylor-Joy | Zdroj: tripwiremagazine.co.uk

Zabudnúť ešte nemôžeme na Betty Buckley, ktorá si zahrala Dr. Fletcherovú, ktorá trávila veľa času na sedeniach s Kevinom a dbala na jeho duševné zdravie. Postava doktorky je v príbehu veľmi dôležitá a ona je tá, vďaka komu sa o Kevinovi dozvedáme potrebné kúsky informácií. Herecké obsadenie ešte doplňujú Kim Director (Hannah) a Brad William Henke (Strýko John).

Príbeh a vonkajšok filmu

Príbeh sa celý odohráva iba na pár miestach. Omnoho dôležitejšie sú v tomto filme práve postavy. To režiséra a scenáristu Shyamalana donútilo byť kreatívnym. Celý príbeh od začiatku do konca trvá iba niekoľko dní. Postupne sa stupňuje, až kým sa nedostaneme ku bizarnému finále, nad ktorým niektorí z vás budú krútiť očami. Zaujímavé na filme, vzhľadom na Shyamalanovu históriu je fakt, že príbeh neponúka žiadny veľký zvrat. Tu sa iba postupne zvyšujúcim tempom naberá na otáčkach.

M. Night Shyamalan Rozpoltený Split
M. Night Shyamalan | Zdroj: variety.com

Strašidelným a hororovým sa príbeh stáva kvôli hrôzostrašným spôsobom, ako spolu osobnosti v Kevinovom tele komunikujú a navzájom sa zastrašujú. Atmosfére na strašidelnosti pridáva hudba a zvukový dizajn, ktorý vám naženie zimomriavky od Westa Dylana Thordsona. To všetko v hrôzostrašnom obale drží skvelý vizuálny dizajn scén a úžasná práca s kamerou.

Keď sa neskôr vo filme dozvedáme viac a viac o Kevinovi a o strašnom dôvode, prečo má od troch rokov poruchu rozdvojenej osobnosti, začne nám byť Kevina ľúto. McAvoyove stvárnenie je občas temne vtipné a aj nečakane smutné, no a to nám zaručuje zaujímavý a vcelku rozdielny strašidelný tón, na aký sme zvyknutí.

Hororový thriller Rozpoltený je vydarená súčasť Shyamalanoveho comebacku, ktorý sa určite tak skoro nezastaví. Hlavnou a takmer by sa dalo povedať aj jedinou hviezdou filmu je McAvoy so svojim úžasným hereckým výkonom, ktorý sa nespolieha na oblečenie a vizážistku v štúdiu, ale na svoje bravúrne herecké schopnosti. Okrem bizarného vyvrcholenia príbehu je film zakončený šokujúcim odhalením. Filmu veľa vecí nechýba a preto dostáva hodnotenie 7/10.