Dosiahnuť vrchol nie je vôbec ľahké | The Summit of the Gods RECENZIA

Štefan Bielik
Štefan Bielik
Oddaný služobník kinematografického, herného a zábavného priemyslu. Lebo život je len jeden, ale svetov tisíc.

The Summit of the Gods RECENZIA

The Summit of the Gods RECENZIA – Francúzska animovaná snímka nezávislého filmového štúdia Folivari je práve aktuálnou novinkou na Netflixe. Asi pre väčšinu z nás ide o tzv. tichý film – ani sme nevedeli, že sa chystá, ani sme nevedeli, že už vyšiel. Po skromnej minutáži 90 minút však bude vo mne ešte dlho (a hlasno) rezonovať.

Príbeh vychádza z predlohy japonskej mangy s rovnomenným názvom The Summit of the Gods autora a ilustrátora Jira Taniguchiho. Práca na filme bola ohlásená už v roku 2015. Snímka ale odvtedy niekoľkokrát zmenila svojho režiséra, scenáristu, ale aj celé animačné štúdio. Svoju premiéru zažila až v tomto roku na filmovom festivale v Cannes, kde zožala nesmierne kladné ohlasy.

Režisérom a scenáristom filmu zároveň je Patrick Imbert, ktorý má za sebou veľmi príjemnú epizodickú snímku Veľký zlý lišiak a iné príhody. O hudbu sa postaral Amin Bouhafa, skladateľ za seriálom Paddington a jeho dobrodružstvá, ktorý aktuálne pracuje na životopisnom filme o Gagarinovi. Hlavnú postavu nadaboval Eric Herson-Macarel. Ten s Netflixom spolupracoval už predtým na zaujímavej snímke Oxygen. Podarilo sa tvorcom, ktorí majú skúsenosti s detskou animovanou tvorbou, vytvoriť film pre dospelých hodný najväčších filmových festivalov?

Makoto Fukamachi
Zdroj: popsugar.com

Fotka je dôkaz

V roku 1924 sa dvaja horolezci George Mallory a Andrew Irvine rozhodli zdolať najvyššiu horu sveta – Mount Everest. Po ich odchode zo základného tábora ich však nikdy nikto viac nevidel. O 70 rokov neskôr sa Malloryho výprava stane predmetom záujmu mladého reportéra a fotografa Makota Fukamachiho.

Makoto náhodou stretáva v hlavnom meste Nepálu horolezca Habu Jojiho, ktorý podľa všetkého má u seba Malloryho fotoaparát. Makoto si myslí, že vo fotoaparáte môže byť dôkaz, že Mallorymu a Irvinovi sa podarilo Everest zdolať a tak by boli oficiálne prvými horolezcami, ktorí to dokázali. Rozhodne sa preto Habuho vystopovať, avšak netuší, že jeho život sa tým od základov zmení.

the summit of the gods
Zdroj: twitter.com

Hľadanie slobody

Pre to, čo robíme, niekedy neexistuje dôvod. A pokiaľ existuje, nemusíme ho mať jasne definovaný, jednoducho si ideme za svojím cieľom. Film je najvýraznejší v procese, v ktorom mení svoje smerovanie. Dá sa rozdeliť na dve časti. V prvej polovici snímky preskakujeme z minulosti do prítomnosti a striedame životné príbehy fotografa Makota a horolezcu Habuho. Pochopíme ich motivácie, predstavia nám svet horolezectva a pripravia nás na vcelku neočakávaný myšlienkový zvrat.

Hľadanie dôkazu – Malloryho fotky – sa v druhej polovici filmu mení na definíciu života a slobody. Vo chvíli, kedy sa Makotova a Habuho cesty pretnú druhýkrát, akýkoľvek dôkaz o akejkoľvek materiálnej veci, stráca dôležitosť. V tomto momente zisťujeme, že napriek svojej odlišnosti majú spoločnú jednu vec – neopísateľnú vnútornú vášeň prekonávať vlastné limity. Ten najdôležitejší dôkaz musíme dosiahnuť sami pre seba a presne o to našim hrdinom v závere ide.

Musím sa priznať, že mám pre podobné filmy slabosť (Útek do divočiny, Tajný život Waltera Mittyho, Stroskotanec, Everest, Toto je náš svet, ... ). Mám pocit, že svojimi témami presahujú bežné zmýšľanie súčasného človeka pracujúceho („homo emptinus“) a posúvajú jeho ciele k zmysluplnosti. Do akej miery sú ciele hlavných postáv pre diváka zmysluplné a do akej miery ich dokáže pochopiť, ale ostáva, samozrejme, na ňom.

the summit of the gods
Zdroj: watchseries.pub

Vieme o čom, aby ste vy vedeli o čom

The Summit of the Gods nie je film pre deti. Snímka nám veľmi umne predstavuje drsný svet horolezectva a špičkových horolezcov, ktorí sa ocitajú v nesmierne ťažkých a častokrát bezhraničných situáciách. Tvorcovia nám veľmi umne ukazujú krutosť tohto sveta v konkrétnych situáciách. Ako diváci spoznáme narábanie s karabínami, vidíme ako horolezci nocujú v závejoch a ako sa im každá sekunda v horách môže stať osudnou. Režisér (a tvorca mangy) majú túto komunitu nesmierne dobre naštudovanú a ponúkajú nám jej reálie ako na zlatom podnose.

Animácia filmu je jednoduchá, kreslená, ale praktická a nesmierne nádherná. Urážlivo by som tento film premenoval aj na 50 odtieňov bielej, pretože som ešte asi v žiadnom filme nevidel toľko jej variantov vytvorených bez CGI. Everest vám ožíva pred očami a režisér sa postaral o to, aby ho v každej situácii bolo vidieť ako neprístupného sudcu nad postavami.

Habu Joji
Zdroj: movietickets.com

Ucelený zážitok

Snímku dopĺňa mystická inštrumentálna hudba, ktorá podporuje melancholický nádych filmu. Na konci sveta sa stávame ľuďmi. The Summit of the Gods vo svojej réžii a animácii výrazne vyjadruje to psychické a fyzické bremeno, kým sa tam dostaneme. A za to mu patrí moje uznanie.

Keď sa po skončení filmu nad ním zamyslíte, verím, že budete mať silný a ucelený zážitok. Napriek tomu si myslím, že pokiaľ by bol spracovaný (dajme tomu) v 6-dielnej sérii, určite by netrpel nedostatkom materiálu a podarilo by sa mu príbeh umne rozšíriť. Osobne by ma zaujímala Malloryho výprava, Makotova minulosť, komunita šerpov a podobne, ale to len poznámka navyše. A na začiatku sa nezľaknite. Napriek menám a nevýraznejšej tvárovej animácii si medzi postavami rýchlo urobíte poriadok.

the summit of the gods

The Summit of the Gods RECENZIA – Zhrnutie

Ospravedlňujem sa za dvojzmyselný názov recenzie, ale jednoducho perfektne vystihuje hlavnú myšlienku filmu. The Summit of the Gods je film o horolezcoch pre všetkých, ktorí sa a) cítia byť stratení, b) radi sa strácajú, c) chcú stratiť. Francúzski filmári spracovali japonskú mangu s citom pre detail a napriek vypeckovanému radiátoru v mojej izbe mi bola pri sledovaní poriadna zima (čo je pre film skvelá vizitka). 8/10.