Pasák, drogový díler a prostitútka vojdú do tajného labáku… | They Cloned Tyrone RECENZIA

They Cloned Tyrone RECENZIA – Odkedy začal Netflix promovať svoju letnú komédiu They Cloned Tyrone, vedel som, že toto bude poriadne nekonvenčný kúsok. Ten ešte navyše stavil na sci-fi s poriadnou konšpiráciou a svojím ladením sa zaraďuje ako pocta blaxpotation žánru. Ešte si k tomu pridajme skvele znejúcu trojicu v hereckom obsadení. Funguje to však spolu vo filme, kde počujete slová ni**a a motherfu**er viac ako v tarantinovke?

they cloned tyrone
Zdroj: movieflix.com

They Cloned Tyrone RECENZIA

Režisérom snímky je Juel Taylor, ktorý je vo svete celovečerných filmov nováčikom. Predtým viedol seriálové epizódy a ako scenárista sa podieľal napríklad na novom Space Jame. Teraz priniesol na dnešnú dobu pomerne netradičný subžáner – exploitation. To sa snaží poukázať na súčasné trendy a vyťažiť z nich čo najviac. Špecifický bol hlavne pre 70. roky. A slovíčko black (čierny) pred ním snáď nemusíme vysvetľovať.

Počul som názor, že sa snaží byť novým Jordanom Peelom so svojími netradičnými zvratmi. Ale práve títo ľudia nepochopili krásu uvedeného. Vôbec sa nesnaží podobať filmom ako Uteč alebo My, práve naopak, prevracia ich a dáva im komické prvky. A ešte aj s krásne zrnitým obrazom ako spred niekoľkých dekád.

they cloned tyrone
Zdroj: theeconomictimes.com

Pasák, drogový díler a prostitútka vojdú do tajného labáku…

Ale pekne od začiatku. Dostávame pohľad na jednu z hlavných postáv, ktorým je Fontaine (John Boyega). Snaží sa prežiť v afroamerickej štvrti, ako sa len dá – predajom drog a prípadným zlámaním nôh tomu, kto nezaplatí. Jedna z jeho „misií“ ho zavádza k večne vyparádenému pasákovi Slick Charlesovi (Jamie Foxx) a jednej z jeho kvetiniek Yo-Yo (pretože sa vždy vráti späť), ktorú si zahrala Teyonah Parris.

Úvod môže byť trochu pomalší a pre ľudí neprislúchajúcich k tejto etnickej komunite možno aj zmätočný. Všetko sa však začne rozbiehať, keď je Fontaine dobehnutý svojimi činmi a zastrelený vo svojom aute na parkovisku. Avšak, na druhý deň sa opäť pokojne zdvihne zo svojej postele. Namiesto toho, aby dýchal cez trubičky, ide opäť vymáhať svoje peniaze k Charlesovi. Poslal Boh na pasáka ducha?!

they cloned tyrone

Nechceš to robiť, kámo, sme všade. Kto je ***** „my“?

Tým sa rozbieha celá rada udalostí a záhad, ktoré vás udržia pri obrazovke. Fakt sa chcete dozvedieť, čo sa skrýva za konšpiráciou, ktorú postupne odhaľujú a kde všade sa nachádzajú prostriedky na ovládanie ľudí. S každým zostupom do tajného laboratória máme ďalší kúsok do skladačky, avšak ešte viac otázok. A koniec koncov – kto je vlastne ten Tyrone, ktorého naklonovali?

Je ťažké hovoriť viac o deji bez prípadných spoilerov, dôležité je však určite hovoriť o hlavnej trojici. Nesúrodé trio, spojené nečakanými udalosťami, funguje fakt perfektne a nikdy by ste nepovedali, aké dávky zábavy dokáže priniesť. „Pasák, drogový díler a prostitútka vojdú do tajného labáku“ by, veru, mohol byť začiatok vtipu, ale je to jedna z hlášok priamo z filmu. Od skvelého Kiefera Sutherlanda!

they cloned tyrone kiefer sutherland
Zdroj: wegotthiscovered.com

Tieto Akty X nedávam!

Jednoznačným ťahúnom je ale Foxx. Zdá sa, že ťažko nájsť rolu, ktorá by mu nesadla alebo ktorú by nevedel zahrať nesmierne presvedčivo. Jeho štýlovosť, celá rada chrlenia hlášok, poverčivosť či prekvapenosť – všetko je podané tak, že vás to nedokáže prestať baviť. Ostatní ale majú šťastie, že je milovníkom a nie bojovníkom.

Nemenej skvelou je však Parris. Od marvelovskej superhrdinky priamo k „sociálnej pravovníčke“. A že to dáva perfektne. Jej kreatívne odjeodbitia sú absolútne uveriteľnými. Dievča, ktoré vždy vie, čo sa deje na uliciach, a preto vždy viete, že prichádza ozbrojená. Akýmkoľvek spôsobom. Navyše prináša skvelé odkazy na iné sféry fantastiky. Či už sú to Akty X alebo jedioovské triky.

they cloned tyrone
Zdroj: thedailybeast.com

Zvláda Boyega aj niekoľko úloh?

Tie sú o to vtipnejšie, že Boyega bol v Star Wars trilógii. Ten je však, bohužiaľ, najslabším článkom tejto reťaze. Jeho postava mala vyzerať naštvane na celý svet a sklamaná svojím stereotypným životom. Večne namosúrený výraz mu však akosi nejde a neprináša tak presvedčivý výkon, ako by sa hodil. Na druhej strane však musel zahrať niekoľko úloh, pričom musíme uznať, že aspoň dvomi určite zaujal.

Film dokázal prekvapovať jedinečnými nápadmi a absolútne nečakaným humorom. V istej chvíli začnete mať pocit, že už bolo tých n-slovíčok príliš a ani fuc**ing sa už viac nezmestí. Potom však príde chvíľa, kde detektívku Nancy Drew nazvú „tou Scooby-Doo štet**u“ alebo niekto zvolá „Nie je to sniežik, ale zalyžujem si!“ a neubránite sa výbuchom smiechu.

they cloned tyrone
Zdroj: geektyrant.com

Komická, nadprirodzená pocta blaxploitation

Je však poznať, že je režisér na tomto poli laikom, pretože nedokázal odhadnúť samotnú dĺžku (alebo to boli kvóty streamera). Až 122 minút je jednoducho na podobnú záležitosť priveľa. Tak sa dostaneme do hluchých momentov, v ktorých sa toho nedeje veľa alebo sa správanie postáv neustále opakuje. A hľadanie mysterióznych výťahov môže byť zaujímavé iba obmedzený čas.

Vyškrtanie niektorých scén by mu určite prospelo. Viac sústredenia Boyegu na hlavnú zo svojich postáv a nie iba tie, ktoré sa objavili na pár minút, by tiež nebolo na škodu. Ale inak si poďme zhrnúť, či sa filmu podarili jednotlivé body. Funguje ako sci-fi? So svojimi zvratmi, nápadmi a tajnými spoločnosťami určite áno. Ako komédia? Jednoznačne a so smiechom na plné hrdlo (aj bez špeciálneho korenia zo smaženého kuraťa).

they cloned tyrone
Zdroj: dailyresearchplot.com

They Cloned Tyrone Recenzia – Zrhnutie

Pocta žánru s afroamerickou komunitou? Samozrejme, no niekedy azda až príliš. Rozumiem tomu, že išlo o primárnu cieľovku, ale predsa len sa Netflix zrejme snaží servírovať svoje filmy širokému publiku. Určite si tam však každý dokáže nájsť svoje, po dvoch hodinách však vstávate zo sedačky s pocitom, že ak by ste pozerali o 20-25 minút kratší film, radi by ste sa k nemu aj vrátili. Takto ide o nekonvenčnú letnú jednohubku, ktorej dávam hodnotenie 6/10.