Príbehovo najpútavejší, ale určite nie najstrašidelnejší | V zajatí démonov 3 RECENZIA

Branislav Petrus
Branislav Petrus
Keby mi povieš aby som dobil svet a na výber mi dáš nôž a slovo, vyberiem si slovo. Pretože ak sa ho naučíš správne používať, pochopíš, že práve slovo je tá najsilnejšia zbraň.

Hororová franšíza od skvelého Jamesa Wana sa po 5 rokoch čakania rozrástla o nový kinematografický zážitok. Milovníci temnej a mrazivej atmosféry si mohli po dlhej dobe vychutnať kvalitne natočený kúsok zo sveta paranormálnych a nadprirodzených javov, ktorý však sprevádzala menšia zmena. Nadaný tvorca a otec franšízy prenechal miesto režiséra niekomu inému, čo bolo niekedy výrazne cítiť. V zajatí démonov 3: Prinútil ma k tomu diabol už nájdeš v slovenských kinách a nižšie napísaná recenzia ťa s ďalším skutočným príbehom o démonoch vo svete ľudí lepšie zoznámi.

V zajatí démonov 3 RECENZIA

Filmové štúdio Warner Bros. v poslednej ukážke sľubovalo „najtemnejší a najstrašidelnejší film zo série“ a ponúknuté zábery tomu nasvedčovali. No dočkali sme sa naozaj toho, čo sa očakávalo? Úprimne napísané, nie. Po dvoch úspešných filmoch bola latka nastavená jednoducho až moc vysoko, ale snaha nového režiséra predsa len nevyšla nazmar.

Film až tak kvalitou nezlyhal. Michael Chaves odviedol v režisérskom kresle dobrú robotu a v niektorých situáciách sa mu darilo perfektne kopírovať Wanov zaužívaný štýl. Čo znamená, že sa 112 minút pozeráme na pestrú kolekciu dobre natočených scén, ktoré v niektorých momentoch dokážu aj naplašiť. Ale ako najstrašidelnejší zo série sa nazývať nedá. Tým i naďalej ostáva stále neprekonateľné majstrovské dielo V zajatí démonov z roku 2013.

No aj napriek tomu, tohtoročná strašidelná novinka v sebe skrýva niekoľko pozitív. Dej zasadený do roku 1981 a fakt, že sa jedná o skutočné udalosti z americkej histórie, dodávajú filmu ako celku ten správny náboj, a Warrenovci sa opäť pokúsia zachrániť nevinného človeka pred démonickými silami.

V zajatí démonov 3 recenzia finálny trailer
Zdroj: metacritic.com

Nezvyčajný súdny proces Arneho Cheyenneho Johnsona

Ak máte očistiť človeka z vraždy prvého stupňa na základe obhajoby o démonickom posadnutí, prajem veľa šťastia. Presne tieto slová mi prebehli hlavou v úvode filmu, ktorý okrem mojich zmätených myšlienok sprevádza aj úžasná scéna s vymietaním. 11ročný chlapec David Glatzel sa stal obeťou okultizmu, čo manželská dvojica Ed a Lorraine nedokázali ignorovať. Podľa nich je Arne nevinný a k ohavnému činu ho mal prinútiť démon.

Samozrejme si treba uvedomiť, že aj keď sa jedná o skutočné udalosti, veľa momentov je prikrášlených a navrhnutých tak, aby sme sa báli. Čiže nie všetko čo uvidíš je realita, ale účel to splnilo. Konečne sme totižto neboli zatvorení len medzi štyrmi stenami a príbehovo sa jednoznačne ocitáme v najpútavejšom a dosť prepracovanom príbehu so skvelými postavami.

Patrick Wilson a Vera Farmiga to ako manželia zvládli aj do tretice

Zohraté duo hercov v hlavných úlohách sa opäť predviedlo v tom najlepšom svetle a ich výkony môžeme považovať za bezchybné. Patrick Wilson bol jednoducho geniálny a Vera Farmiga zase klasicky charizmatická. Uznanie si však zaslúžia aj ostatní členovia hereckého obsadenia. Ruairi OConnor v úlohe Arneho predvádza uveriteľný výkon a na jeho priateľku Debbie Glatzel v podaní Sarah Hookovej sa tiež dobre pozerá.

Poteší aj nový hlavný antagonista, ktorý síce nie je tak výnimočný ako Bathsheba Sherman z jednotky alebo Valak z dvojky, no určite najzaujímavejší z celej série. Herečka Eugenie Bondurant ako ortodoxná okultistka bola dostatočne hnusná a jej prítomnosť vo filme vždy sprevádzal pocit nepokoja a chaosu. Skvelou vsuvkou je aj ťažko predvídateľný bývalý kňaz Kastner, ktorého si zahral John Noble s prirodzene strašidelným pohľadom v tvári.

Ed jde bomby
Zdroj: cbr.com

Po technickej stránke niet čo vytknúť

Hudba, kamera a strih. Ak sa lepšie zahladíme na tieto tri dôležité aspekty, film náročnosť dnešného publika dokáže uspokojiť. Nadštandardný 40-miliónový rozpočet hovorí za všetko a takto krásne natočený horor vidíme len ojedinele.

Atmosféra je solídna a tempo graduje každou nasledovnou scénou. Nesklamala ani hudba, ktorú zložil pôvodný skladateľ Joseph Bishura, a aj keď je v niektorých chvíľach trochu nevýrazná, po celkovej stránke mi sem tam vedela prihodiť zimomriavky.

Čo sa týka kamery, Michael Burgess je skutočný profesionál a Wan si lepšieho kameramana ani len vybrať nemohol. Už aspoň chápem, prečo sa objavil aj za kamerou Wanovho pripravovaného hororu Vtelenie zla. 47-ročný umelec to s horormi vie a jeho talent predvádza vo veľkom štýle. Kamera nie je roztrasená, ani príliš rýchla či nudne pomalá. Burgessovi sa podarilo trafiť zlatý stred a v kombinácii dobre napasovanej Bisharovej hudby si neustále pulzujúca hrôza vždy nájde svoje obete.

Za odvedenú prácu sa nemusí hanbiť ani strihač Peter Gvozdas. Ten taktiež ukázal dlhoročnú skúsenosť, aj keď to mal po predošlých dvoch strihačoch pomerne náročnejšie. Filmové prostredie je rozčlenené na viacero častí a načasovať ten správny moment strihu nemusí byť vôbec jednoduché. A to hlavne vtedy, ak sa každú chvíľu presúvame z posadnutého domu do väzenia, z väzenia do ďalšieho prekliateho domu, až navštívime nechutnú márnicu či záhadné katakomby. No nikto nie je dokonalý a aj pri tomto filme nájdeme pár nedostatkov.

Zdroj: eastmojo.com

Prekvapivo málo ľakačiek

Od klasickej duchariny zažívame odklon k detektívke, do ktorej tvorcovia zakomponovali aj prvky humoru a takáto kombinácia sa po predošlých dvoch filmoch vôbec nehodí. Tak či onak, V zajatí démonov 3 dokázal predať niekoľko strašidelných momentov – raz som sa naozaj vyľakal, raz som si pre istotu zakrýval oči a pri scénke z márnice mi nebolo všetko jedno. No aj napriek tomu je to stále málo a po prvých 20 minútach kvalitného exorcizmu jednoducho čakáte ako fanúšik hororov oveľa viac.

Dej je klasicky obohatený o nechutnú obludu, s ktorou si divák zažije niekoľko dusných momentov. Tie taktiež sprevádza hlavná záporná postava a akonáhle ju vidieť v nejakej scénke, moja radosť z filmu zmizla a nahradil ju strach. Strach, že mi podobná bytosť v noci zaklope na dvere a uvalí na mňa kliatbu. Toto sa tvorcom naozaj podarilo, no stále z toho cítiť veľa nevyužitého potenciálu a preto verím, že sa do budúcna poučia. Predsa len, miešať hrušky s jablkami nedáva logiku a radšej by som ocenil klasický horor so správnou intenzitou.

strašidelná kunda
Zdroj: cbr.com

Solídne pokrútené finále

Pri hlavnom antagonistovi ešte chvíľu ostaneme a konečne sme sa ocitli v samotnom závere. Ten svojim špecifickým spôsobom splnil očakávania, ale tu sa už namiesto strašidelnej a mrazivej atmosféry dočkáme skôr akčnej sekvencie. Aj preto je finále z pohľadu hororového filmu slabšie, čo sa týka strašenia, no prostredím jednoznačne najlepšie. Záhadné katakomby so satanistickým oltárom u mňa zabodovali a stiesnené uzavreté priestory s minimom denné svetla v sebe vždy skrývali napätie, úzkosť a paniku.

Inými slovami, zlo sa stále dobieha s dobrom a všetko je v rovnováhe až do posledného momentu. Zamotaný koniec je teda nevyhnutnou súčasnou finále, kde okrem riadneho pokrútenia končatín vidíme pridaných aj niekoľko zvláštnych žánrových prvkov, ktoré by som zhrnul asi tak, že sa tvorcovia chceli od predošlých dvoch filmov niečím odlíšiť. Čo sa im podarilo a potešila aj reálna nahrávka z vymietania. Nakoľko je však poskytnutá nahrávka skutočná by sme mohli dlho polemizovať, no dokázala zaujať a dve hodiny strávené pozeraním tohto filmu vôbec neľutujem. Práve naopak, v budúcnosti si ho ešte veľmi rád pozriem.

V zajatí démonov 3
Zdroj: indianexpress.com

V zajatí démonov 3 RECENZIA – Zhrnutie

Prejsť z hororu do detektívneho trileru mohlo pre najúspešnejšiu hororovú franšízu súčasnosti spôsobiť obrovskú tragédiu, no skvelá technická stránka s dobrými hereckými výkonmi poslúžila ako spása. Aj keď sme nemali dostatok priestoru pochopiť psychológiu postáv, stále máme dočinenia s kvalitnou snímkou, ktorú sa oplatí vidieť v kine.

V zajatí démonov 3: Prinútil ma k tomu Diabol môžem teda zaradiť medzi nadpriemerný hororový štandard, ktorý nič nepokazí, nerobí sérii hanbu a divákov by mal vedieť uspokojiť. Koniec koncov, remeselne je to fantasticky zvládnuté a bez toho, aby ma k tomu prinútil nejaký démon, moje hodnotenie sa zastavilo na 7/10. Amen.