Nové lekcie z intimity | 3. séria Sex Education RECENZIA

3. séria Sex Education RECENZIA – Fanúšikovia obľúbenej Netflix série Sex Education, sa túto jeseň dočkali 3. sezóny. Príbeh kontroverznej Moordalskej strednej školy pokračuje s nečakanými zvratmi a hlavné postavy majú čo robiť, aby sa so zmenami vysporiadali. Britskú scenáristku a dramatičku Laurie Nunn populárna séria celosvetovo preslávila a bolo preto kľúčové, aby nová sezóna nezaháľala za predchádzajúcimi. Jedinečná dvojica Maeve (Emma Mackey) a Otis (Asa Butterfield) sú späť!

3. séria Sex Education RECENZIA

Pre rok 2007 bola revolučnou sériou o tínedžeroch populárna TV séria Skins (Effy!). V roku 2019 divákov v podobnom duchu prekvapila (a aj pohoršila) Sex Education (Maeve!) z dielne Netflixu. Obe série sa odohrávajú vo Veľkej Británii. V oboch nájdeme postavy, s ktorými by sa naše stredoškolské – ja vedelo stotožniť. Séria Skins to dotiahla na 7 sezón. Sex Education sa túto jeseň vrátila s číslom 3 a podobnosť s pôvodnou britskou tínedžerskou jednotkou nie je náhodná. Tvorcovia to v novej sérii hrali viac na drámu ako na hravú komédiu, ktorá v minulých sezónach tak učarovala.

3. séria Sex Education RECENZIA
Zdroj: teenvogue.com

Naši obľúbení hrdinovia už pekne dospeli. Otis prežíva svoj prvý ide-len-o-sex románik. Maeve napravuje vzťah s problémovou matkou. Aimee (Aimee Lou Wood) nachádza odvahu k tomu, aby konfrontovala svoju traumatickú skúsenosť z autobusu. Eric (Ncuti Gatwa) a Adam (Connor Swindells) budujú svoj vzťah na pevných základoch. Avšak, asi najvýraznejší vývoj postavy vidíme práve v prípade Adama.

Z násilníka na citlivého psíčkara. Aj tak by sa dal Adamov vývoj zhrnúť. Dobre však vieme, že to nemal v jedinej sérii ľahké. Bolo kúzelné vidieť, ako napravuje svoje omyly z minulosti, a snaží sa budovať skutočné vzťahy. On a jeho otec – bývalý riaditeľ Groff (Alistair Petrie), sú v novej sérii skvelým príkladom toho, ako začať s divákmi v bode A – toto sú naši antagonisti, a skončiť v bode B – týmto postavám veľmi fandím a ochránim ich vlastným telom.

Connor Swindells podáva ako Adam skvelý herecký výkon a ukazuje nové stránky svojej postavy. Bolo zaujímavé pozorovať, ako v sebe Adam postupne potláča svoje staré ja a otvára sa svetu okolo seba.

3. séria Sex Education RECENZIA
Zdroj: teenvogue.com

Dolores Umbridge, ste to vy?

Predstaví sa nová postava – Hope Haddon (Jemina Kirke), ktorá po Groffovi prevezme post riaditeľky. Hope sa v štarte série zdá ako dobrá voľba pre svoju alma mater. Tento pocit však dlho netrvá a nová riaditeľka ľahko pripomína obávanú Dolores Umbridgeovú z Harryho Pottera. Herečka Jemina Kirke dodala svojej postave potrebnú hrozivosť, ale najmä – stránky, ktoré by divák ani nečakal. Trochu to však vŕzga v motivácii jej postavy a tento dôležitý aspekt by si zaslúžil potrebný priestor, nie len naznačenie.

Hope je pre Sex Education novým „bad guy„, ale tým pravým škodcom boli v prípade novej sezóny samotní tvorcovia. Pôvodné čaro bizarného seriálu sa navrátilo úplne len v jednej epizóde z ôsmich a záver pôsobil pomerne uponáhľaným dojmom. Každý sa rozíde s každým, pretože tak to v živote proste chodí. Tretím rozchodom to však už začína byť trochu staré. A márnym je aj to, že sa spečatí osud, a do popredia sa dostane to, na čo čakáme už od prvej epizódy prvej série.

Maeve a Otis sa vo svojom vzťahu síce niekam posunú, ale vôbec to nenaberie na obrátkach tak, ako by sa dalo očakávať. Nuž, s tínedžermi je to jednoducho ťažké. Veľký posun sa však ukazuje v prípade vzťahov Otis-Jean (Gillian Anderson) a Maeve-Erin (Anne-Marie Duff). Zdá sa, že tretia séria patrí skôr medzigeneračným vzťahom, než tým romantickým (a sexuálnym).

Otis (Asa Butterfield) a Ruby (Mimi Keene)
Zdroj: teenvogue.com

Farby, svetlá a nové lokácie

Novými lokáciami, ktoré tvorcovia v sérii predstavia, sú Francúzsko a Nigéria. Prvá lokácia poslúžila ako perfektný priestor pre komické situácie a posun vo vzťahu Maeve-Otis. Školský výlet s celou bláznivou posádkou, sa ukázal ako dobrý nápad a pripomenul humor predchádzajúcich sérií. Nigéria sa zas stala priestorom, v ktorom Eric dospel k novému rozhodnutiu vo svojom vzťahu s Adamom. Nigérijská svadba bola zaujímavým novým konceptom a poskytla divákom niečo nové. Je možné zhrnúť, že sa v tejto sérii tvorcovia znova vyhrali so scénografiou, kostýmami a vhodne zvolenou hudbou.

Jeden krok dopredu, dva dozadu

Sex Education zastala v tretej sérii veľmi kritický pohľad na súčasné školstvo a jeho postoj k sexuálnej výchove. Áno, postava Jean je už od prvej série nositeľkou tohto postoja, ale chcelo to potiahnuť to ešte o kúsok ďalej. Práve scény zo štvrtej epizódy, kde riaditeľka Hope nahrnie študentov do tried za účelom podrobiť ich starou „dobrou“ zastrašujúcou sexuálnou výchovou, patria medzi tie, ktoré poskytnú dobrú pripomienku zlého systému na školách.

Študenti Moordalskej strednej školy sa postavia za to, v čo veria, a pripomenú okoliu, že nie sú „sex school“ pre nič za nič. Tvorcovia vrhajú svetlo aj na nebinárne postavy Cal (Dua Saleh) a Layla (Robyn Holdaway). Avšak, prepojenie postáv Cal-Jackson (Kedar Williams-Stirling), pôsobí skôr nútene a stráca na čare. Dobrým príkladom prepojenia novej postavy s pôvodnou, bez zmeny jej charakteru, je práve vzťah Maeve-Isaac (George Robinson).

3. séria Sex Education RECENZIA
Zdroj: glamourmagazine.co.uk

3. séria Sex Education RECENZIA – Zhrnutie

Prvé epizódy tretej série napredovali dobrým tempom a dynamikou. S dejovými obratmi sa narábalo šetrne a zároveň efektívne. Postavy mali svoje pôvodné kúzlo a dobrým aspektom bola aj zhoršujúca sa situácia na Moordalskej strednej škole a napätie s tým spojené. Ako však epizódy napredovali a séria sa dostala do druhej polovice – svet sa zdal čoraz sivší. Príliš veľa zaujímavých postáv, príliš málo priestoru pre každú z nich – problém, na ktorý séria Sex Education narazila, a ktorý sa, nanešťastie, nepodarilo vyriešiť.

Dalo sa predpokladať, že sa seriál eventuálne dostane do línie drámy, len čo vyčerpá bizarné problémy a s nimi spojené humorné situácie. Tento vývoj sa však nedostal do podoby, ktorú by si seriál, diváci (a postavy) zaslúžili. Ostáva len dúfať, že sa raz dočkáme aj ďalšej série. Tretiu sériu Sex Education hodnotím na 7/10 a vrhám sa nostalgicky po Skins, ktorá to s drámou vedela už od štartu.