Zachráni Dwayne Johnson svet pred inteligentnou gorilou, ktorá sa zmení na obrovské monštrum? | Besnenie RECENZIA

Metropoly meniace sa na ruiny, nezastaviteľné monštrá či hrdinovia, ktorí musia zachrániť svet. Akčné blockbustery neboli síce nikdy známe emocionálnym scenárom alebo famóznym herectvom, no nebudeme si klamať… Všetci ich milujeme. Na chvíľu vypnúť pri veľkolepom boji príšer a odbúrať trocha stresu pohľadom na zničené mesto je skvelý pocit a aj keď sa podobné filmy kvalitou nehrajú na Krstného otca, s týmto cieľom je to to najlepšie, čo nám môže kinematografia ponúknuť. Ako teda dopadol nový prírastok do rodiny akčných filmov? Ukázal nám Dwayne „The Rock“ Johnson, že je naozaj novodobým kráľom akcie, alebo nás zmutované zvieratá sklamali?

trailer na film besnenie
Zdroj: hdwallpapers.in

Besnenie RECENZIA

Keď sa povie Rampage (Besnenie), určite si mnoho z vás spomenie na videohru z roku 1997, ktorá sa stala veľkým hitom. Od originálu vyšlo mnoho pokračovaní aj na novšie konzole, ktoré si užívali hráči všetkých generácií. Keďže vám to hovorím, možno vám už došlo, že nový film je v skutočnosti adaptáciou práve tejto hry. Aj preto sme všetci boli zvedaví, ako režisér Brad Peyton pretvorí hru, ktorej jediná náplň bola ničiť mesto, na plnohodnotný filmový zážitok.

Besnenie musím pochváliť za to, že netrvalo dlho, kým začalo besniť. Teda lepšie povedané sa film zbytočne nenaťahoval a akcia sa dostavila čo najskôr – za čo som nesmierne rád. Je síce pravda, že práve začiatok príbehu bol najpomalší a dalo by sa povedať najnudnejší, to však musíme pochopiť. Hlavnú postavu Davisa Okoyeho (Dwayne Johnson) predsa len musíme spoznať a taktiež nám scenáristi stihli predstaviť jeho vzťah s gorilou menom George.

trailer na film besnenie

Gorila lepšia ako človek

Besnenie je akčný film, ktorý nám prostredníctvom hlavnej postavy predstavil nielen nezničiteľného hrdinu, ale aj zaujímavú myšlienku. Medzi jeho známymi nie je tajomstvom, že primatológ Davis uprednostňuje zvieratá pred ľuďmi. Z vlastných skúseností totižto vie, že človek dokáže spraviť čokoľvek zlé preto, aby získal to, čo chce. Aj preto sa rozhodol svoj život venovať ochrane zvierat. Keďže ale nič nie je tak čiernobiele, teší ma, že príbeh nám ukázal aj to, že stále existujú ľudia, ktorým sa dá veriť a predsa len sa snažia konať dobro. Všeobecne teda ide o veľmi optimistický film, čo sa k tomuto žánru hodí.

Čo sa postáv týka? Nikomu nie je neznáme, že v snímkach, ktorých hlavný účel je zabaviť diváka deštrukciou a akciou, je ťažké predstaviť postavy, na ktorých nám záleží a do ktorých sa vieme vcítiť. Besnenie v tomto ohľade taktiež nevyniká. Je ale skvelé, že dokonca aj samotný George, ktorý je vlastne centrom filmu, má vlastnú backstory. Síce žiadna Planéta opíc, ale stále v poriadku. Jeho vzťah s postavou The Rocka je o to lepší, a podstatne vtipnejší. Ako je na tom teda humor?

besnenie recenzia

Davis a George, alebo dvojica veľkých komikov

Vtip za vtipom. Dalo by sa povedať, že scenáristi využili prakticky každú šancu na vtip. Besnenie je hlúpym či aj múdrym humorom prepletené a dostalo sa doslova do každej scény, dokonca aj do tej najviac emocionálnej. Či vám to bude prekážať, je čisto na vás. Vtipy sú ale súčasťou tohto filmu a ak do kina zájdete s cieľom vypnúť a zabaviť sa, nedávalo by zmysel, ak by vám prekážalo.

Hlavné duo filmu samozrejme tvorí neodlučiteľný tím Davis-George, ktorí sú nielen najlepšími priateľmi, ale aj večnými komikmi. Gorila sa vo filme správa príjemne ľudsky, čo nám pomáha pochopiť niekedy absurdné konanie hlavnej postavy. Dosť už však o samotnom The Rockovi a jeho zvieracom kamarátovi. Okrem nich sa totižto v príbehu objavujú aj ďalšie dôležité postavy, bez ktorých by záchrana sveta nebola možná.

besnenie recenzia
Zdroj: pageone.ph

Postavy a herci

Dwayne „The Rock“ Johnson je každému jasný a dúfam nikomu nemusím opisovať, o akého herca ide. Je to jednoducho akčný hrdina definíciou. Druhé najväčšie meno, ktoré sa pri ňom objavilo, je však tiež známy Jeffrey Dean Morgan (Negan z The Walking Dead), ktorý si zahral bad-ass agenta Russella. Sám sa vo filme nazval kovbojom, čo pre neho nebolo ťažké dokázať. Hercovi jednoducho stačilo byť samým sebou – veľkým drsňákom, ktorý sa nenechá nikým zastrašiť.

Medzi hrdinami nezaostávala ani Naomie Harris, ktorá sa ukázala ako sebavedomá a odhodlaná Doktorka Caldwell. Neschádzalo jej absolútne nič a k The Rockovi sa hodila perfektne. Ďalším svetlým prekvapením bol herec Jake Lacy, ktorý si zahral brata nemilosrdnej Claire (Malin Akerman). Akokoľvek plytké ich postavy boli, na plátne určite zbytočné neboli a vytvorili hneď niekoľko úprimne vtipných situácií. A o to tu predsa ide, nie? Obsadenie doplnil napríklad aj skvelí Joe Manganiello či P.J. Bryne.

besnenie recenzia
Zdroj: pop.inquirer.net

Scenár s jedným zmyslom

Storytelling filmu Besnenie je naozaj nevýnimočný a plytký. Prakticky má celý pomotaný a nezmyselný scenár len jeden význam – dostať hrdinov a monštrá na jedno miesto, ukázať nám veľkolepé finále a všetko nejakým spôsobom zauzliť. Nebolo by ťažké spísať vcelku dlhý zoznam scén, ktoré postrádali logiku či situácií, pri ktorých herci museli pozmeniť svoje postavy len pre účel vtipu. Ja sa však pýtam jedno: vadí to vlastne niekomu?

Nikto, kto na tento film pôjde, od neho neočakáva Oscarovku s nomináciou za najlepší scenár. Samozrejme sa na to môžeme pozerať aj objektívne a zhodnotiť, že príbeh bol jednoducho nekvalitný. To ale iba v tom prípade, ak by sa film na niečo hral. A Besnenie sa naozaj na nič nehrá. Jeho tvorcovia sú si vedomí toho, že ide jednoducho o šialenú akčnú jazdu, ktorá má diváka zabaviť, a nie naštartovať jeho mozgové závity. Vo výsledku to tak aj vyzerá, avšak nie degradujúco, ale sebavedomo. Za seba musím povedať, že ak čakáte skvelé bojové scény, kopu vtipov a veľké vizuálne efekty, Besnenie vám môžem len odporučiť.

besnenie recenzia
Zdroj: mediastinger.com

Novinku Besnenie by som opísal takto: ničím nevyniká, ale to, čo robí, robí vedome a extrémne efektívne. To znamená, že The Rock sa ani nehral na to, že stvárňuje postavu s hĺbkou – zato nám ale predviedol úžasného akčného hrdinu. Príbeh vám je už jasný a každý chápe, že prepletený scenár smeruje iba k veľkolepému finále (ktoré bolo mimochodom skvelé). Napríklad aj hudba Andrewa Lockingtona či práca s kamerou Jaron Presanta boli zvládnuté na perfektnú. Čo teda v hĺbke film postráda nám vynahradzuje skvelou akciou či humorom. A to by som nenazval sklamaním. Keď si to celé zrátame, dostáva film Besnenie hodnotenie 5,5/10.