Zapáčila sa nám nemocnica pre zločincov Jodie Foster? | Hotel Artemis RECENZIA

Príbehy o zločincoch sa nám nepáčia preto, lebo by sme si mysleli, že zločin je dobrý. Ich fanúšikmi sme hlavne kvôli tomu, že môžeme vidieť, kam až takíto ľudia zájdu, aby spravili to, čo spraviť chcú. Obzvlášť pohľad do organizovaného zločinu nás vo filmoch odjakživa fascinuje. V takomto prípade môže byť dej úplne fiktívny. Nám len robí dobrý pocit to, že môžeme zblízka nahliadnuť do nejakej vymyslenej organizácie a spolu s postavami objavovať jej fungovanie. Práve tento pocit v nás chce vzbudiť nový film Hotel Artemis, v ktorom nahliadneme do dôverného útočiska zločincov. Uspel?

hotel artemis recenzia
Zdroj: vanityfair.com

Hotel Artemis RECENZIA

Nerád to robím, no najjednoduchšie koncept tohto filmu vysvetlím pomocou iného akčného thrilleru – Johna Wicka. Tí z vás, ktorí zabijaka Keanu Reevesa už videli, to tak ľahšie pochopia. Filmári nám v tejto sérii predstavili spletitú organizáciu zločincov a nájomných zabijakov, ktorí majú po svete rozmiestnené útočiská v podobe hotelov. Do týchto hotelov kriminálnici zamieria väčšinou pri problémoch, keďže im za poplatok poskytujú diskrétnu starostlivosť. Hotely taktiež majú prísne pravidlá, ktoré člen organizácie nesmie porušiť.

Hotel Artemis je v podstate to isté. Nachádza sa v strede veľkomesta a bez povedomia polície či verejnosti poskytuje starostlivosť pre svojich zákazníkov – zločincov. Artemis navyše funguje ako nemocnica, preto ho väčšina kriminálnikov navštevuje so zraneniami, napríklad po nevydarenej lúpeži.

hotel artemis recenzia
Zdroj: cine-max.sk

Príbeh pre nás

Dej sa odohráva v neďalekej budúcnosti v centre mesta Los Angeles, kde Hotel Artemis už desaťročia riadi The Nurse (Jodie Foster). Za drahé členstvo riaditeľka hotela svojim zákazníkom ponúka modernú zdravotnú starostlivosť. To však iba pod podmienkou, že sa budú riadiť pravidlami. Ak sa niekto pokúsi porušiť systém, rýchlo sa s ním vysporiada Everest (Dave Bautista). Všetko bezproblémovo funguje už dlho rokov, no tento deň sa rýchlo stane neobyčajným. V hoteli sa súčasne stretnú štyria zločinci, ktorých príbehy sú prepojené a je len otázkou času, kedy sa z ich útočiska stane to najnebezpečnejšie miesto na svete.

hotel artemis recenzia
Zdroj: cine-max.sk

Povedomé prvky

Ako som už vyššie spomínal, koncept filmu je ako vystrihnutý z Johna Wicka. To však ani zďaleka nie je jediná séria, z ktorej si Hotel Artemis prepožičal isté prvky. Opísať ho však ako okopírovaný by bolo urážkou. Presnejšie by bolo povedať, že sa inšpiroval konkrétnymi časťami istých filmov. To zahŕňa napríklad veľké množstvo akčných či thrillerových sérií, vďaka čomu si snímku užijú obzvlášť fanúšikovia Johna Carpentera.

Originalita je aj tak niečo, čo v akčných thrilleroch takmer nenájdeme. Ako ostatné, aj tento žáner má svoje trendy a objavovanie nových nápadov medzi rôznymi filmami prebieha skôr kolektívne. Inak povedané, každý sa inšpiruje každým. Hotel Artemis si teda podľa svojho konceptu a deja povyberal svoje vlastné kúsky na inšpiráciu a s kvapkou rozumu ich pozliepal do brutálnej a vcelku zábavnej línie. Či už však toho bolo príliš veľa, to je úplne iná otázka.

hotel artemis recenzia
Zdroj: empireonline.com

Výsledok vs. zámer

Často platí, že si vyberiete jedno, a druhé potom dorábate so všetkými prostriedkami, ktoré máte k dispozícii. Za Hotelom Artemis stojí Drew Pearce, ktorého takmer určite nebudte poznať. Dôvodom je to, že ide o jeho režisérsky celovečerný debut. K novinke taktiež sám napísal scenár, no v tejto oblasti je už skúsenejší. V minulosti pracoval na televíznych projektoch, no postupom času sa zblížil s väčšími hollywoodksymi hráčmi a pracoval na scenároch ku filmom Mission Impossible 5 a Iron Man 3. Prekvapivé, že?

Ani producentské skúsenosti tomuto človeku nechýbajú, prečo je škoda, že jeho prvý vlastný film pôsobí amatérsky. Vývoj príbehu vyzerá tak, akoby Pearce pracoval od konca. Teda z neho žiari dojem, že Pearce si najprv vymyslel veľké polhodinové finále, v ktorom sa súčasne vyvrcholia konflikty a jednotlivé príbehy medzi postavami. Do toho samozrejme chcel zakomponovať emócie a nejaké to prekvapivé odhalenie. Je ale zjavné, že si toho vymyslel až príliš. Svojho konca teda nevedel dosiahnuť inak ako tým, že začal ignorovať logiku.

hotel artemis recenzia
Zdroj: ew.com

Agorafóbia scenáristickej kreativity

V Hoteli Artemis môžu byť súčasne ubytovaní štyria zákazníci. Príbeh ale žongluje s desiatimi postavami, kvôli čomu sa stráca smer. Postupom času začne byť nejasné, ktoré charaktery sú pre príbeh dôležité a ktoré ho ďalej posúvajú. Zo začiatku sa zdalo, že jednoznačným vodcom deja bude Waikiki (Sterling K. Brown). Ten sa ale po príchode do hotela stáva len vedľajším článkom a väčšinu pozornosti premiestňujeme na The Nurse (Jodie Foster).

Popri tom všetkom sa v okolí motajú ďalšie postavy, ako napríklad Nice (Sofia Boutella), Niagara / The Wolf (Jeff Goldblum), Acapulco (Charlie Day) a ďalšie. Je síce pravda, že pre finálne vyvrcholenie sú aj tieto charaktery dôležité, no pravda je taká, že pre nič iné ani neslúžia. V krátkych dialógoch sa nachádzajú len náznaky nejakej komplexnej minulosti či vnútorného myslenia. Scenár je ale žiaľ prevedený tak, že jediná postava, ktorá sa nebojí vyjsť na povrch a odhaliť svoje vnútro, je The Nurse. Paradoxne, práve táto postava má agorafóbiu, čiže strach z otvorených priestorov. Buď teda ide o zaujímavú náhodu, alebo premyslený detail, ktorým nám Drew Pearce chcel niečo povedať.

hotel artemis recenzia
Zdroj: usatoday.com

Vyššie som síce písal, že postavy sú poväčšine napísané povrchne a bez zmyslu pre logiku – silene. Jednoznačnou hviezdou tohto filmu sa ale pre mňa stal Everest, ktorého flegmaticky a vtipne stvárnil Dave Bautista. Z iného hľadiska treba obdivovať aj známu Jodie Foster, ktorá prišla so sebavedomo zahranou postavou, ktorú zvnútra vyžiera krutá minulosť.

Aby som to povedal jednoducho a všeobecne, Hotel Artemis je stávka na istotu. Aj z toho dôvodu vám ho jednoznačne odporúčam. Tento akčný thriller nie je nič viac, ako takmer B-čková nízko-rozpočtová produkcia s prekvapivo známymi a dobrými hercami. Dej je relatívne uzavretý, rýchly, jednoduchý a nezachádza do nereálnych diaľok. Treba k príjemnej zábave niečo viac? Režisérsky debut Drewa Pearcea ničím nevyniká a už pred ním bolo mnoho filmov, ktoré to spravili lepšie. Zároveň ale v ničom konkrétnom nezlyháva a preto je zaručene zábavným akčným thrillerom. Z tohto dôvodu dostáva film Hotel Artemis hodnotenie 6,5/10.