Japonská Hra o tróny ohúrila kritikov. Historický trhák je plný intríg a krvi

Erik Košťany
Erik Košťany
Moje meno je Erik (alebo Erino), mám 28, momentálne bývam v Bratislave. Kino navštevujem niekoľkokrát do mesiaca a čo nestihnem tam, doháňam na obrazovkách doma. Vlastním niekoľko konzol, rád si prečítam dobrú knihu či komiks, ale nevyhýbam sa ani pohybu po vonku (či už na nohách alebo bicykli)

Prvé recenzie seriálu Šógun

Tento mesiac uvedie Disney+ novú adaptáciu uznávanej knihy od Jamesa Clavella. Počas minulého týždňa sa nás služba snažila navnadzovať sériou ukážok, medzitým však už mali kritici možnosť pozrieť si očakávanú 10-dielnu sériu. Prichádzajú tak prvé recenzie na seriál Šógun, ktorý sa neboja prirovnávať k slávnej Hre o tróny.

Dej nás zavedie do roku 1600, v ktorom anglický námorník John Blackthorne (Cosmo Jarvis) stroskotá počas búrky. Zachráni sa na pobreží Japonska, kde sa musí prispôsobovať a zvykať si nielen na novú kultúru, ale je vtiahnutý aj do ťažkých politických hier a sveta intríg. Spojí sa s s miestnym lordom Toranagom (Hiroyuki Sanada), proti ktorému sa spolčili jeho nepriatelia.

Veľkolepá dráma s pôsobivými scenériami

Portál Rotten Tomatoes priniesol 14 hodnotiacich kritikov, pri ktorých sa skóre vyšplhalo na 8,2/10. Akoby jednohlasne si pochvaľujú presvedčivosť a pôsobivosť scenérií, na ktoré sa pozeráme. Chvály dostávajú aj herecké výkony, ktoré vás okamžite stiahnu do historickej drámy plnej zamotanej úradníckej nadvlády. Ide o príbeh, ktorý neraz prekvapí a dostane niekoľko poriadne silných odbočiek.

Hovoria, že boje síce nie sú spravené tak skvelo ako v iných seriáloch, nie je to však pre Šóguna prioritou. Prekvapivé hodnotenia hovoria aj o tom, že je úžasné, ako dokáže seriál skombinovať rozsiahly príbeh a pritom byť stále uzemneným, zameraným na postavy a brutalitu politiky. Zároveň sa dokáže elegantne zamýšľať nad samotnými otázkami života a smrti.

Hra, kde si nemôžete byť istý, kto je pešiakom

Metacritic aktuálne disponuje šiestimi hodnoteniami, z ktorých limitovaná séria dostáva hodnotenie 86/100. Portály Time a Decider mu udeľujú hneď plné skóre 100, pričom Time hovorí o majstrovskom kúsku vytŕčajúcom z davu a druhý magazín komentuje seriál ako rozsiahly a strhujúci.

Kritik Brian Tallerico z The Playlist udelil 83, jeho jedinou výhradou bolo až priveľké množstvo konverzácií. Dokáže si to však vynahradiť uzemnenými postavami a rezonujúcim prostredím. Collider vyzdvihuje výkon Sanadu, ktorý sa dokáže ešte viac vztýčiť nad ostatné postavy. Každá scéna je vraj pohlcujúca a nikdy neviete, kto je pešiakom vo väčšej rozohranej hre.

Prišlo aj na porovnanie s knihou

Recenzie na seriál Šógun sa, samozrejme, nevyhli ani porovnaniu s knižnou predlohou a predošlým seriálovým spracovaním z roku 1980. Najlepšie to zrejme vystihuje Ross McIndoe zo Slant Magazine, ktorý hovorí, že zmeny pri hlavných postavách určite projektu prospeli. Takto dokáže materiál aj „obtancovať“ kultúrne problémy, ktoré by mohli nastať. Tri perspektívy z knihy ale podľa neho seriál využíva naplno, a tak dostávame elegantné historické divadlo.

Seriál pochádza z dielne spoločnosti FX Productions a tak si ho budeme môcť u nás pozrieť na Disney+. Na tejto službe ho budeme môcť sledovať od 27. februára, kedy majú premiéru prvé dve časti. Následne budú vychádzať každý týždeň.

Čo si myslíte o seriáli Šógun po prečítaní prvotných recenzií? Ste zvedaví na túto historickú drámu plnú intríg? Začnete sledovať už tento mesiac na Disney+? Dajte nám vedieť v komentároch.

Zdroje: rottentomatoes.com; metacritic.com; slantmagazine.com