Najšokujúcejší film roka 2019, alebo zmarená komiksovka? | Joker RECENZIA

Joker RECENZIA – Legendárny Princ zločinu je jednou z najznámejších komiksových postáv vôbec. Od jeho predstavenia v 40. rokoch 20. storočia trojicou tvorcou Bill Finger, Bob Kane a Jerry Robinson sa vryl do populárnej kultúry a mienky nielen geekov a fanúšikov, ale aj širokej verejnosti. Dnes sa však pozrieme na úplne novú úroveň Jokera. Ako spoločnosť zareaguje na jeho prvý sólový film a čo vlastne dokázal?

joker joaquina phoenixa
Zdroj: theringer.com

Joker RECENZIA

Skrachovaný komediant Arthur Fleck (Joaquin Phoenix) sa dlho pohybuje na tenkej hranici medzi realitou a šialenstvom. V jeden deň sa potuluje vo svojom obleku klauna po uliciach Gotham City a dostáva sa do konfliktu s brutálnymi zlodejmi. Pomaly sa roztáča špirála udalostí, ktorá vyústi do hrozivých rozmerov. Opustený Fleck začne čoraz viac prepadať do hlbín šialenstva a postupne sa mení v ikonického zločinca, ktorého už čoskoro bude svet poznať pod menom Joker.

Nepochybujem, že príbeh pôvodu komiksového Jokera poznáte. Nedávno sme vám ho zhrnuli aj vo videu na našom YouTube kanáli, kde sme si v skratke opísali príbeh muža, ktorý sa rozhodol vykradnúť banku, no pri úteku pred políciou a Batmanom spadol do kyseliny, z čoho zošalel.

Filmový Joker však nespadol do kyseliny, ale do niečoho ešte viac toxického a odporného: do ľudskej spoločnosti. Gotham City nie 21., ale 20. storočia, je miesto zasadenia deja, pričom už od prvých chvíľ je nám vykreslený jeho katastrofálny stav. Po uliciach behajú obrovské potkany. Hulváti postávajú na každom rohu. Usmievať sa dá len nasilu, pretože ľudia ako titulný Arthur Fleck nemajú nič na svete, čo by im mohlo priniesť nefalšovanú radosť.

Joaquin Phoenix ako Joker
Joaquin Phoenix (Arthur Fleck); Zdroj: empireonline.com

Inšpirácia

Nie je tajomstvom, že režisér-scenárista Todd Phillips (so scenárom pomáhal Scott Silver) sa pri tvorbe Jokera inšpiroval klasikami ako Taxikár či Kráľ komédie. Za dvojicou týchto legendárnych filmov stojí ešte legendárnejší Martin Scorsese, ktorý v nich vykreslil pohoršujúci a sociálne relevantný vzťah medzi protagonistom a antagonistom, teda celým zvyškom sveta.

Podobne funguje aj novinka voľne založená na komiksoch od DC. Arthur Fleck je v tomto fiktívnom svete len nepodstatné zrnko piesku, na ktoré, rovnako ako na ostatné zrnká piesku, z celej sily narážajú vlny moci vysoko postavených ľudí a zbohatlíkov. Ako to teda vyriešiť? Ako dosiahnuť toho, aby všetci hrali podľa rovnakých pravidiel? Odpoveďou, ktorú nabáda príbeh filmu, je totálna anarchia.

Totálna pojmová anarchia musí ovládnuť aj slová tejto recenzie, pretože pokiaľ by som hovoril o špecifikách deja, prezradil by som vám toho priveľa. Teda áno, pokiaľ ste videli trailery, stále vás má čo prekvapiť. Aj keby ste už však dopredu vedeli, ako film skončí, vôbec by vám to nevadilo…

robert de niro vo filme joker
Robert De Niro (Murray Franklin); Zdroj: flickeringmyth.com

Kvalita spracovania

Joker je neuveriteľne kvalitne spravený, a to od A po Z. Začnime technickým spracovaním.

Ako som už spomínal, novinku zrežíroval Todd Phillips, tvorca filmov ako Road Trip, Nadoraz či séria Vo štvorici po opici. Nebudeme predstierať, že tieto počiny sú niečo viac ako neškodné, no hlúpe komédie. Preto je možno na prvý pohľad zvláštne, že práve Phillips zrežíroval Jokerapsychologický thriller, ktorý sa snaží nadniesť nad ostatné príbehy sociálnym komentárom. Všetky pochybnosti však beriem späť, a vy by ste mali tiež.

Predstavte si, že ľahko preorganizujete futbalové ihrisko. Počítajme s nasledujúcou analógiou: Todd Phillips je viac-menej priemerný brankár (režisér komédií). Jedného dňa sa však dostane do pozície útočníka (režiséra vážnejšieho filmu), kedy doslova šokuje celý svet. Prečo doteraz stál v bráne a staval na istotu? Stačilo mu nabrať odvahu, vybehnúť z roly utiahnutého hráča a zaútočiť strelou, ktorá spraví dieru do sieťky.

zazie beetz joker
Zazie Beetz (Sophie Dumond); Zdroj: blogdesuperheroes.es

Povedať tým chcem, že Phillips je fenomenálny režisér. Časť chvály si nepochybne zaslúži aj kameraman Lawrence Sher, ktorý svojimi zábermi kopíroval osobu Jokera. Keď tancuje protagonista, kamera tancuje s ním, tancujeme s ním preto aj my, diváci. Vďaka tomu vás plátno vtiahne hlboko do deja, do rozhádzanej hlavy Arthura Flecka, z ktorej sa chcete kvôli strachu vyškriabať späť na svetlo, no kvôli vlastnému pokušeniu to nespravíte. Na tejto brutálnej ceste deštrukcie a chaosu z nejakého dôvodu ostanete po jeho boku.