Najšokujúcejší film roka 2019, alebo zmarená komiksovka? | Joker RECENZIA

Idey

Nenechajte sa zmiasť. Joker je síce protagonistom jeho rovnomenného filmu, no ani zďaleka nie je hrdinom, ktorým by ste sa chceli, respektíve mali chcieť stať. Odplata nie je morálne právoplatným ospravedlnením zločinu. Len šialenci ako on môžu považovať svoje činy za správne.

Pri sledovaní deja som sa však aj tak prichytil pri tom, že túto fiktívnu postavu som začal obdivovať. Nie z ľútosti toho, čo zlé a nedobré mu spôsobilo mesto Gotham City, jeho matka či Thomas Wayne, ani z dôvodu, že by mi ideológia tohto charakteru prišla správna. Príčinou je fascinácia.

Joker vám dá príležitosť vžiť sa do hmýriacej sa kože človeka, ktorý by bol v akomkoľvek inom príbehu antagonistom. Spraviť z monštra človeka preto, aby ste porozumeli tomu, prečo sa z neho stalo monštrumto je len vedľajší produkt tohto filmu. Ten skutočný šok prichádza v zobrazení toho, aká tenká línia sa medzi monštrom a človekom nachádza. Ukázaním toho, že niekedy, ak sú podmienky dostatočne nešťastné, sa z týchto slov stanú synonymá.

bruce wayne
Dante Pereira-Olson; Zdroj: popsugar.co.uk

Zdesenie

Dúfate stále, že naša „Joker RECENZIA“ sa hlbšie ponorí do deja filmu? To nehrozí. Tu ani zďaleka nejde „len“ o udalosti, ktoré tvorcovia prezentujú na striebornom plátne. Ide o vnútorné pocity, ktoré nimi chceli povedať. Tak či tak, ak by som vám prezradil bližšie špecifiká príbehu, vy by ste z toho nič nemali. Na to, aby ste tieto emócie pocítili, vám nestačí prečítať si synopsu deju – musíte si ňou prejsť spolu s hlavnou postavou, pripútaný zdesením v sedadle kina.

Zdesenie je slovo, ktoré z môjho pohľadu opisuje pocity, ktoré ovládnu bežného diváka po vyjdení zo sály. Joker a jeho posolstvo sú natoľko mocné, že sa desím toho, ako s ním budú narábať psychicky ovplyvniteľnejšie osoby.

Nehovorím teraz, že tento film po distribučnej premiére spôsobí anarchistickú revolúciu a pád NRSR. Hovorím to, že ľudia si vďaka nemu začnú myslieť, že anarchistická revolúcia a pád NRSRrealistickejšie, než by sme si chceli pripustiť.

brett cullen thomas wayne
Brett Cullen (Thomas Wayne); Zdroj: getyourcomicon.co.uk

Koniec koncov, tento film je aj o váhach moci. No a ako sme v histórii spozorovali už mnohokrát, najjednoduchší spôsob, ako ich prevážiť, je násilie. V súčasnom stave napätej svetovej politiky a medzinárodných čí lokálnych vzťahov, otázok kapitalizmu a rozširujúcej sa priepasti medzi ľuďmi s rôznymi názormi je Joker krvavým výkričníkom, ktorý varuje pred čoraz pravdepodobnejšou realitou, v ktorej nebude záležať na tom, kto je na vine, ale na tom, kto prežije.

Kreatívna sila

Je nemožné o tomto filme rozprávať bez spomenutia osoby, vďaka ktorej sa stal realitou. Titulný Joaquin Phoenix, ktorý stvárnil takmer shakespearovsky tragického Arthura Flecka, týmto počinom upevňuje svoju pozíciu ako jeden z najlepších žijúcich hercov. Z úst spokojných divákov sa často ozýva fráza „herecký koncert„, na ktorom 44-ročný Američan zahviezdil ako málokto.

frances conroy
Frances Conroy (Penny Fleck); Zdroj: imdb.com

Phoenix je jeden z mála hercov, ktorí by sa vôbec mohli odvážiť nadviazať na Jokera zosnulého Heatha Ledgera (Jared Leto je celkom iný príbeh, pretože jeho adaptácia je schválne diametrálne odlišná a viac fantastická). No a tak, ako Ledger v roku 2009 vyhral Oscara, Phoenix by mohol pokračovať v jeho šľapajách. Podľa môjho názoru je minimálne nominácia na Cenu Akadémie za Najlepšieho herca v hlavnej úlohe prakticky istá.

Obsadenie dopĺňajú ďalšie veľké mená, ako napríklad Robert De Niro. Ten sa v tomto príbehu musel cítiť naozaj bizarne, čo pochopíte, ak ste videli Taxikára či Kráľa komédie. Do deja bola úchvatne zapracovaná aj postava herečky Zazie Beetz, ktorá je použitá ako katalyzátor na zobrazenie šialenstva nášho protagonistu. Matku Arthura Flecka si zahrala fantastická Frances Conroy a neuveriteľne presvedčivého Thomasa Waynea stvárnil Brett Cullen.

Veľkú chválu si zaslúži prakticky každý, kto na Jokerovi pracoval. Reč je napríklad o hudobnej skladateľke Hildur Guðnadóttir, ktorá tvorila soundtrack aj k seriálu Chernobyl, no zabudnúť by sme nemali ani na členov štábu, ktorí sa postarali o skvelý produkčný dizajn či kostýmy. Jediné chyby, ktoré som si na filme všimol, sú čisto subjektívne. Objektívne je tak Joker dokonalý.

joker
Zdroj: wi-fi.ru

Zhrnutie – Joker RECENZIA

Joker je fenomenálny úspech. Nedokážem si spomenúť, kedy sa tvorcom naposledy podarilo takto dobre zosúladiť mainstreamové prvky a postavy s ťažkými témami, poskytnúť pri tom sociálny komentár, dosiahnuť vzhľad „artového“ filmu s technickou kvalitou na vysokej úrovni a ešte k tomu rozosmiať. Aj keď je tento psychologický thriller len voľne inšpirovaný komiksami, vzostup Princa zločinu ešte nikdy nebol takto mocný. Zaslúži si preto hodnotenie 10/10.

Páčila sa vám naša „Joker RECENZIA“? Prosíme, zanechajte nám v komentároch vaše názory. Pomáha nám to zlepšovať sa.

Zdroj: imdb.com, continental-film.sk