Predviedol nám oscarový film príbeh dospievania, lásky a drámy v realisticky krásnom štýle, alebo sme ostali sklamaní? | Lady Bird RECENZIA

Filmy a chodenie do kina absolútne milujem. Ako mnohí z vás, ani ja by som si bez nich nevedel predstaviť život. Svet kinematografie nás totižto láka na chvíľu zabudnúť na okolie a naplno sa ponoriť do sveta úplne iného. Filmy však niekedy nesú aj inú úlohu – a to vyrozprávať nám plne osobný príbeh, ktorý je síce fiktívny, no ľudí nám predstaví v tej najzraniteľnejšej a najviac odhalenej podobe. Podobné snímky majú na divákov hlboký emocionálny dopad, pretože nám ukážu príbeh bežných ľudí, akými by sme mohli byť aj my. O niečo podobné sa nedávno pokúsila aj novinka Lady Bird. Podarilo sa jej to však úspešne a zaslúži si vôbec dráma svojich 5 nominácií na Oscara?

Zdroj: allocine.fr

Lady Bird RECENZIA

Hlavnou a zjednodušenou podstatou príbehu je komplikovaná láska medzi matkou a dcérou. Kostrou deja je však vzdelanie našej hlavnej postavy, čarovnej Christine „Lady Bird“ McPherson (Saoirse Ronan). Začínajúc sa v roku 2002, film nám predstavuje jej posledný rok na miestnej Katolíckej strednej škole. Veľmi rýchlo sa dozvieme a rázne zistíme, že naša protagonistka by si neželala nič viac, než vypadnúť preč z jej rodného Sacramenta a odísť študovať na vysokú školu v „kultúrnejšom“ meste. Matka jej však pripomína, nech ostane realistická. A to nie len kvôli rodinnej finančnej situácii.

Počas jedného roka sa toho v živote Lady Bird udeje naozaj veľa. Predsa len, hlavná hrdinka je vo veku, kedy na vlastnú kožu objavuje a zažíva skutočný svet. Výsledkom sú udalosti a spomienky, ktoré mladú ženu navždy ovplyvnia a v budúcnosti rozhodnú o tom, akým človekom bude. So svojou najlepšou kamarátkou Julie (Beanie Feldstein) sa pripojí ku školskému divadlu. Odskúša si lásku. A ďalej trvá na tom, že z mesta musí vypadnúť.

Zdroj: ritzcinema.com.au

Napol dievča, napol vták, naplno zmyselná

Na prvý pohľad neznie príbeh filmu Lady Bird ako niečo, čo by vás malo ohromiť či akokoľvek poznačiť. Úspech však nikdy neklame. Hlavným dôvodom je, že snímka dokázala úzko a intenzívne osloviť divákov všetkých vekov. Za to film vďačí práve jednoduchému príbehu, ktorý je nesmierne povedomý a skutočne-vyzerajúci. Aj napriek tomu ale prekypuje originalitou. Postavy sa zdajú byť unikátne reálne a rozdielne; tak, ako ľudia okolo vás. Či už rodina, kamaráti alebo chlapci – všetci našu hlavnú postavu ovplyvňujú. Nikto tak v príbehu nepôsobí zbytočne.

Okolie, vonkajšok aj hlboké vnútro – každá časť filmu je pocitovo autentická, čo môžeme prepojiť s tým, že režisérka Greta Gerwig naozaj vyrastala v meste Sacramento. Rovnako neprehliadnuteľné sú ale aj rozhodnutia a emócie, ktoré boli vložené do každej z postáv. Všetky charaktery, a to či už dve hlavné ženské postavy, tie vedľajšie, či len bočne spomenuté majú vlastný príbeh a účel. Všetko koniec koncov vedie len k jednej veci. Každý aspekt filmu je vyvinutý tak, aby nás vtiahol do tohto povedomého sveta a ukázal nám jeho vplyvy na dospievajúce dievča a jej okolie.

Zdroj: kinoguru.tv

Emócie majú viacero farieb

Slovami len ťažko popíšem, koľko emócií v sebe film Lady Bird ukrýva. Svojimi myšlienkami nám ukazuje, že každý človek a činy, ktoré nás s ním spájajú, majú svoju váhu. Humorom nám ukazuje, že aj dramatické chvíle môžu byť zábavné. Asi najhlavnejšie nám ale svojim tónom opisuje desivý svet, ktorý chceme spoznať čo najviac to ide. Všetko to jednoducho zapadá do seba a tvorí uspokojivý celok, ktorý je ako realistický, tak aj pulzujúci a citlivý.

Lady Bird je veľmi, veľmi vtipná snímka. Keď však vravím vtipná, nepredstavujte si pod tým pojmom množstvo bezduchých one-linerov, ktoré po čase omrzia. Miesto toho myslite na celé scény a situácie, ktoré sú prepletené úprimným humorom. Vďaka nemu si postavy obľúbime, keď sa im darí, a získajú si našu empatiu, keď sú na dne. A momentov, ktoré sú zvláštne, šokujúce či všeobecne smutné je naozaj mnoho – čo však filmu neškodí. Práve naopak to príbehu dodáva hĺbku a ešte väčšmi podporuje centrálny námet. Žiadna sekunda nie je zbytočná.

Zdroj: latimes.com

Príbehov o dospievaní sme tu mali už mnoho – menovať ich môžete až dokým nezostárnete. Lady Bird je však niečim rozdielny. Mne osobne príde táto snímka osobnejšia, reálnejšia a inšpiratívnejšia, ako väčšina ostatných. Neobjavuje sa v nej žiadna vyslovene pozitívna či záporná postava. Ako sme si už povedali, jednotlivé charaktery sú unikátne skutočne vyzerajúce. Aj vďaka tomu príbeh chápem ako nie optimistický či pesmimistický, ale plne realistický. Film Lady Bird nám ukazuje, že nikto nás k ničomu neprinúti a my nikoho neprinútime k ničomu. Záleží len na nás, ako sa ku životu a ľuďom postavíme sami a ako sa zachováme voči ostatným – a vo výsledku voči sebe.

Zdroj: twitter.com

Umenie na úrovni

Ku všetkému pozitívnemu môžeme pripočítať jednu z najväčších položiek, ktorou je brilantné herecké obsadenie. Saoirse Ronan a Laurie Metcalf si zahrali polárne odlišnú dcéru a matku. No a musím povedať, že komplikovaný vzťah dokázali predviesť nesmierne prirodzene – svoje nominácie na Oscara si bez pochýb zaslúžia. Nemôžeme však zabúdať ani na mladých talentov, ktorými sú Lucas Hedges a Timothée Chalamet. Obaja dokázali ponúknuť skvelé rozdiely v príbehu o dospievaní aj z mužského hľadiska.

Mojim obľúbencom sa však stal Tracy Letts, ktorý si zahral otca našej hlavnej postavy. Jeho postava bola vcelku pasívna – ak teda práve nepomáhal svojej dcére či nás nerozosmieval. Vo vnútri sa však ukrýval hlboký príbeh, ktorý bol postupne a tragicky odkrývaný niekym iným – podobne, ako pri zvyšku postáv. A tak ste mali len z pohľadu na herca pocit, že o tomto človeku viete niečo osobné, niečo, čo každý nevie a niečo, čo vás s ním úzko spája. Vďaka scenáru a úžasnej réžii Grety Gerwig a pocitovo nádhernej kamere Sama Levyho som bol vtiahnutý do fundamentálne ľudského príbehu, ktorý ma ako človeka oslovil.

Zdroj: thecatchallblog.com

Lady Bird na tohtoročných Oscaroch obdržal až 5 nominácií, vrátane Cien Akadémie za najlepší film, scenár a réžiu. Spolu s cenami za najlepšiu herečku v hlavnej i vedľajšej úlohe by som nebol prekvapený, ak by snímka nejaké Oscary obdržala. Počin realistickým spôsobom rozpráva príbeh o dospievaní nielen hlavnej hrdinky, ale aj jej priateľov a koniec koncov aj vplyvom na blízko milovaných. Vďaka skvelým hereckým výkonom, dramatickému tónu, melancholickej atmosfére a príjemnému humoru sa dá snímka považovať za jeden z najoriginálnejších a najlepších nezávislých filmov posledného obdobia. Kvôli nádhernému vizuálnemu tónu a pohľadu na ľudí, ich činy a dôsledky rozhodnutí dostáva film Lady Bird hodnotenie 8,5/10.