Čiernobiela konverzačka o vine, egu a filme | Malcolm & Marie RECENZIA

Malcolm a Marie RECENZIA

Malcolm a Marie RECENZIA – Mladý tvorca a režisér Sam Levinson patrí k tým ambicióznym režisérom, o ktorých sa zvykne písať ako o autoroch. Autori si nielenže svoje filmy napíšu a zrežírujú, no popri hlavnej príbehovej línií prinášajú aj svoj vlastný jedinečný pohľad na život okolo seba. Ich filmy sú osobnejšie, často sa v nich zamýšľajú nad otázkami, ktoré ich trápia, hoci divákov občas nie. Niekedy sú čiernobiele. Presne taký je aj Malcolm a Marie, no ten vo väčšine stopáže baví. Chvalabohu.

Aj v Levinsonovom najnovšom filme sú hlavnými postavami mladí ľudia. Tentokrát je to debutujúci režisér Malcolm a jeho priateľka, herečka Marie. Konverzačka s dvomi postavami možno nie je veľmi divácky príťažlivý žáner, no v tomto prípade je kvalitne zahraná a pekne natočená. Viac v recenzii.

Malcolm a Marie
Zdroj: IndieWire

Nevyslovené tajomstvá

Príbeh sa odohráva počas jednej noci až do skorého rána. Mladý režisér Malcolm Elliott sa so svojou priateľkou Marie akurát vrátil z premiéry svojho prvého filmu. Jeho debut je o drogovo závislej Imani, ktorá sa svojej závislosti nedokáže zbaviť.

Marie sa cíti dotknutá, keďže sa jej Malcolm počas ďakovacej reči nepoďakoval. Práve ona bola totiž hlavnou inšpiráciou pre postavu Imani. Fakt, že to tak možno úplne nebolo, spustí sled hádok, udobrení a ďalších hádok. Dozvedáme sa viac nie len o samotnom Elliottovom filme, ale hlavne o tajomstvách, ktoré obaja skrývajú, bližšie spoznávame ich zdeformované charaktery. Obaja túžia po uznaní, no každý iným spôsobom a to, či vôbec dokážu spolu ďalej fungovať, je otázne.

Malcolm a Marie
Zdroj: theprojectsworld.com

Prvotriedne herectvo, aj pekná filmárčina

Pokiaľ sa mladí herci púšťajú do náročných psychologických úloh, môže to dopadnúť všelijako, najčastejšie však prehrávaním. No Zendaya a John David Washington svoje úlohy zvládli. Svoje postavy mali zrejme naozaj naštudované a skutočne sa s nimi zžili, keďže na nič iné, ako na seba, sa vo filme spoľahnúť aj tak nemohli (keď herec svoju úlohu nezvládne, nenapraví to ani skúsený režisér). Zahrať konverzačku je pre herca vždy výzva. Hlavne Zendayi uveríte každú jednu emóciu, od ľahostajného „znechutenia“ až po citové výlevy bývalej narkomanky.

Filmu veľmi pomáha aj uhrančivá kamera. Tá nám síce z luxusného domu ukáže menej, ako by mohla, no to, čo ukáže, oku naozaj ulahodí. Niektoré zábery sú kompozične tak lahodné, že by obstáli aj ako fotografie vystavené kdesi na vernisáži. Radosť zo sledovania pocítite hlavne v záberoch na tváre hercov, na ich mimiku a gestikuláciu.

Malcolm a Marie
Zdroj: popsugar.co.uk

Artová konverzačka

Film nám pekne pomaly odkrýva vzťah dvojice, ktorý zjavne funguje len na povrchu. Je na nás, aby sme každú novú informáciu, každé nové tajomstvo, spracovali a doplnili si tak vlastný obraz o ich vzťahu. Potom sa môžeme rozhodnúť, kto z nich nám je sympatickejší, a komu viac rozumieme.

Medzi jednotlivými hádkami si pravidelne vyberajú oddychový čas, samozrejme osamote. V tichu prežívajú svoje emócie, všetko si v hlave zrovnávajú, pripravujú sa na ďalšie kolo. Tento oddychový čas je vyplnený decentnou náladotvornou hudbou od hudobníka menom Labrinth, podľa ktorej môžeme hádať, čo presne Malcolm, alebo Marie, akurát prežíva. Vo filme je to použité viackrát, no vždy funkčne. Tieto „vsuvky“ zároveň dodávajú filmu akúsi nádej, že nakoniec aj tak všetko dobre dopadne.

Malcolm & Marie
Zdroj: architecturaldigest.com

Malcolm a Marie RECENZIA – Zhrnutie

S Malcolm a Marie je to ako na hojdačke. Pokiaľ sa venuje psychologickej rovine a obom postavám, funguje takmer na jednotku. No keď začne od polovice skĺzať čoraz viac k filozofovaniu, vedie divákovu pozornosť od silných tém k tým menej zaujímavým.

Chápem, že práve to môže byť znak autorského filmu, tzn. povedať popri hlavnej dejovej linke všetko ostatné, nad čím sa režisér akurát zamýšľa (najčastejšie je to klasické cinefilské mudrovanie o filme). Veď celá francúzska vlna sa v tom kedysi vyžívala. No to, čo občas fungovalo pri režisérskych velikánoch ako Godard, alebo Truffaut, tu často pôsobí silene a kŕčovito. Doposiaľ napínavá psychologická dráma začne tak trochu strácať tempo. Malcolm a Marie ale rozhodne stojí za pozretie. Všetky tri hlavné mená filmu, Levinson, Zendaya a Washington, odviedli naozaj dobrú robotu. 8/10